محسن پرویز در مراسم پایانی جشنواره کتاب برتر:
ادبیات کودک پس از دهه 60 رشد نکرد


اخبار چاپ: مراسم اهدای جوایز چهارمین دوره جشنواره کتاب برتر، عصر دیروز (یازدهم آبان ماه) در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.به گزارش اخبار چاپ، در این مراسم که با حضور فعالان و ناشران عرصه کتاب کودک و نوجوان برگزار شد، محسن پرویز معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست های کلان معاونت فرهنگی در حمایت از تشکل های حوزه نشر گفت: ما عزیزانی را که در حوزه های مختلف کار فرهنگی می کنند و از جمله انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان را از کارشناسان این حوزه می شناسیم و به یقین از اقدامات آنها مبنی بر انتخاب کتاب های برتر، برگزیده و تشویقی حمایت می کنیم.

وی افزود: حوزه ادبیات کودک در سال های دهه 60 رشد منطقی و خوبی داشت که دیگر تکرار نشد. ان شاء الله با برنامه ریزی هایی در خصوص حمایت های دولتی انجام خواهد شد، به رونق این حوزه بینجامد. در حال حاضر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیر کل ندارد اما سرپرست آن مکلف شده است که هیات نظارت بر نشر کتاب کودک را فعال کند تا از نظرات کارشناسی آن بهره مند شویم.
در این مراسم همچنین دکتر مهدی حجوانی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره نقش سرویراستار در نشر کتاب کودک به سخنرانی پرداخت.
وی گفت: موضوع بحث من مدیریت نشر نیست بلکه شاخه ای مغفول مانده از آن یعنی سرویراستاری است. سرویراستار در واقع کارگردانی است که در فرایند پذیرش اثر به گونه ای دخالت کند تا کارهای بهتری تولید شود که با نیاز خوانندگان متناسب است.
حجوانی افزود: سرویراستار باید از جریان های ادبی، ظهور و افول پدیدآورندگان و قالب های ادبی و استقبال مخاطبان از بازار کتاب مطلع باشد.
وی گفت: بخشی از توسعه فرهنگی توسعه نشر است و نشر نیز صنعتی است که مجموعه به هم پیوسته ای از روابط و نظم درونی است و توجه به استفاده از کارشناسی سرویراستاران باعث می شود که به توسعه لازم دست یابد.
او در پایان به انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان پیشنهاد کرد که با تاسیس یک دبیرخانه ثابت، در تمام طول سال به پیشرفت و توسعه نشر فکر کند و تنها به برگزاری یک جشنواره و اهدای جایزه اکتفا نکند .
معصومه انصاریان دبیر چهارمین جشنواره کتاب برتر نیز در این مراسم به ارائه گزارش عملکرد این جشنواره پرداخت و گفت: چهارمین جشنواره کتاب برتر برای اولین بار به صورت سراسری برگزار شد و ستاد اجرایی آن تمام توان خود را بر این نهاد که جشنواره ای ملی را شکل دهد .
وی افزود: در این دوره از جشنواره 8 ناشر دولتی، 24 ناشر عضو انجمن و 91 ناشر خصوصی با رقابت پرداختند. از میان بیش از 3 هزار اثری که در ابتدای امر توسط هیات داوران بررسی شد، 10 درصد از کتاب ها به مرحله دوم داوری راه پیدا کرد و از این میان 42 کتاب به داوری نهایی رسید و کتاب های برتر، برگزیده و تشویقی از میان آنها انتخاب شد.
انصاریان در آسیب شناسی کتاب های کودک و نوجوان بررسی شده در این دوره از جشنواره نیز گفت: ضعف تالیف و غلبه آثار ترجمه از مواردی است که هیات داوران به آن اشاره کرده اند. این فاصله میان تالیف و ترجمه پرسش برانگیز است و سوالی است که همه دست اندرکاران کتاب کودک باید به فکر جواب آن باشند.
وی افزود: همه گروههای داوری از ضعف آثار تالیفی مذهبی گزارش داده اند و جا دارد که به طور جدی به آسیب شناسی کتاب های این حوزه پرداخته شود. به نظر می رسد که باید بیش از اینکه دغدغه تعداد کتاب های مذهبی را داشته باشیم، بهتر است به عمق و اثرگذاری این آثار بر مخاطب کودک و نوجوان بیاندیشیم.
در این مراسم همچنین شهرام اقبال زاده رییس هیات داوران چهارمین جشنواره کتاب برتر به ارائه بیانیه هیات داوران این جشنواره پرداخت و گفت: متاسفانه وضعیت شعر کودک و نوجوان چه از لحاظ شمار عنوان ها و چه از نظر کیفی و ویژگی های زیبایی شناختی، نه تنها رضایت بخش نیست، بلکه گویای فاصله ژرف آن با مخاطبان هوشمند امروزی است.
وی افزود: شمار چشمگیری از کتاب های شعر به موضوعات مذهبی اختصاص دارد که در موارد بسیاری نه تنها شان و حرمت بزرگان دین را رعایت نکرده اند، بلکه با زبان ضعیف و بیان سخیف هم به شعر و هم به دین و معنویت صدمه زده اند.
وی درباره بخش داستان تالیفی نیز گفت: در چهارمین دوره این جشنواره در هر دو حوزه کودک و نوجوان، با وجود برخی آثار نوآورانه و خلاق با ساختاری منسجم و محکم، آثار ارزنده و درخود توجه اندک شمار بود.
اقبال زاده درباره هر یک از دیگر بخش های مورد داوری دیگر در این جشنواره نیز به تفکیک سخن گفت.
در این مراسم همچنین علی اکبر اشعری رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، نادر قدیانی رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و علی زارع زاده دبیر این انجمن نیز سخنرانی های کوتاهی داشتند.
در انتهای این مراسم، جوایز ناشران برتر، برگزیده و تشویقی با حضور علی اکبر اشعری، علی زارع زاده، نایب رییس شورای شهر و معصومه انصاریان دبیر جشنواره اهدا شد.

کتاب های برتر، برگزیده و تشویقی چهارمین دوره جشنواره کتاب برتر
کتاب های «ماجراهای نارنیا» و «گرگ ها از برف نمی ترسند»  از انتشارات قدیانی و «اگر داوینچی مرا می دید» از نشر افق به عنوان کتاب های برتر ناشران عضو انجمن معرفی شدند و کتاب «سه فضانورد» از انتشارات کاروان نیز به عنوان کتاب برتر بخش خصوص معرفی شد.
همچنین کتاب های «بیا بگیر سیب را» و «پرنده ی طلایی» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان کتاب های برتر ناشران دولتی معرفی شدند.
در بخش کتاب های برگزیده نیز «زیبا چیست؟ زیبا کیست؟» از انتشارات صابرین، «دایره المعارف تاریخ» از انتشارات محراب قلم، «لالایی برای دختر مرده»، «سه سوت جادویی»، «شورش خرگوش ها» و« طبقه هفتم غربی» از نشر افق، «همیشه دوستت دارم» از انتشارات شهرتاش، «یک شب یک قصه» از نشر پنجره و «فرهنگ نامه نام آوران» از شر طلایی به عنوان کتاب های برگزیده ناشران عضو انجمن فرهنگی معرفی شدند.
همچنین کتاب های «شعرهای یک ماهی سیاه آسمون جل» و «داستان دو پنج» از نشر سفیر اردهال، «موش مترو» از نشر صدا، «مامی جون کم حافظه» و «چشم بهشتی» از نشر آفرینگان به عنوان کتاب های برگزیده بخش خصوصی معرفی شدند.
کتاب های «هاجستم و واجستم»، «لولوی قشنگ من»، «مرد جوان و خیاط حیله گر» و «خفاش دیوانه» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «بوقی که خروسک گرفته بود»، «من مامانت را نخوردم»، «گریه نکنید مثل ابر باهار»، «قصه ی سارا، مربای سیب و رودخانه» و «سه بچه گرگ کوچولو و گزار بد گنده» از انتشارات علمی و فرهنگی، «کوچه های شهر ما» و «شوخی با کلمات» از نشر شهر، «کفش تق تقی دارم»، «من آدم آهنی شدم»  و «نمکین» از انتشارات امیرکبیر و «به ملخ نگاه کن» از انتشارات مدرسه به عنوان کتاب های برگزیده بخش دولتی انتخاب شدند.
در بخش کتاب های تشویقی نیز کتاب های «بیماری های دوستان من» از انتشارات قدیانی، «پروفسور اسکولکسکی و ژنرال پیکولسگی» از نشر افق و «بچه –گل های گمشده» از انتشارات مبتکران در بخش ناشران عضو انجمن معرفی شدند، «ختر ستاره ای»از انتشارات ایران بان، «سه گانه بال نقره ای، بال آفتاب و بال آتشین» از نشر پژواک کیوان و «از صدای باران خوشم می آید» از انتشارات حوض نقره به عنوان کتاب های تشویقی ناشران خصوصی معرفی شدند .
همچنین کتاب های «ارنگ ارنگ بگو چه رنگ؟»، «تو مادر منی؟»، «بازی با آوا، بازی با الفبا» و «چگونه عکس سه بعدی بگیریم و ببینیم» از انتشارات کانون پرورش فرکی کودکان و نوجوانان و «کودکان ماه» از کتاب های پروانه انتشارات به نشر به عنوان کتاب های تشویقی ناشران دولتی معرفی شدند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ سه شنبه ۱۲ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ دوازدهم آبانکلیدها : پرویز حجوانی برتر کتاب کودک


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: