در مراسم تجلیل از پیشکسوتان مطرح شد
وزارت ارشاد هیچ حمایتی از صنعت چاپ نمی کند


مسئولان اتحادیه‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی و تعدادی از پیشکسوتان این صنعت از بی ‌توجهی وزارت ارشاد و دفتر چاپ و نشر به مشکلات این صنعت انتقاد کردند .

مسئولان اتحادیه‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی و تعدادی از پیشکسوتان این صنعت از بی ‌توجهی وزارت ارشاد و دفتر چاپ و نشر به مشکلات این صنعت انتقاد کردند .

به گزارش خبرنگار اخبار چاپ، آخرین نشست از سلسله نشست های نکوداشت دومین هفته علوم و فناوری چاپ به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران با عنوان علوم و فناوری چاپ و ارائه تجربیات ملی و تجلیل از پیشکسوتان با حضور رؤسای اتحادیه‌های صنعت چاپ و سخنرانی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل چاپخانه افست در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، گلدان ساز مدیرعامل شرکت چاپ افست در سخنان کوتاهی به حاضران در این همایش خوش آمد گفت و گزارشی از چاپ کتب درسی در این چاپخانه که مسئولیت انحصاری چاپ کتاب های درسی مقطع تحصیلی ابتدایی را برعهده دارد، ارائه کرد.

وی در ادامه داد از سال گذشته با همکاری دانشگاه آزاد کلاس های دوره چاپ در شرکت افست برگزار شد و این روند ادامه خواهد داشت.

بهمن پورمند نایب رئیس اول اتحادیه چاپخانه‌داران تهران ضمن تقدیر از تلاش‌های انجمن علمی و فناوری چاپ ایران در برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی با موضوع چالش‌های اصلی صنعت چاپ کشور گفت: تولید و تکثیر فکر و اندیشه، ویژگی بارز صنعت چاپ است. این صنعت لازمه رشد سایر صنایع است و ضروری است که به مشکلات آن توجه بیشتری صورت گیرد.

علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با یادآوری اینکه اساس تاسیس این روز غالبا بر این پایه بود که به مشکلات  صنعت چاپ رسیدگی شود به گفته او چاپ و بسته‌بندی به همه کالاها هویت می‌بخشد، اما خودش هویت ندارد و مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، اظهار تاسف کرد و گفت: متاسفانه در این سال‌ها به جای اینکه به مشکلات صنعت چاپ پرداخته شود، خط دیگری دنبال شد و بازیگران و متولیان و مسئولان اصلی این صنعت، حتی روز ملی صنعت چاپ را هم از هویت انداختند و این صنعت را از اهداف خود دور کردند.

وی آیین نامه‌ها و مقررات تدوین شده برای صنعت چاپ را بسیار قدیمی و مربوط به زمانی خواند که صددرصد کار چاپخانه‌ها محدود به حوزه چاپ کتاب و نشریه بود و گفت: امروزه تنها ۱۸ درصد کار چاپی در کشور به حوزه انتشار کتاب و روزنامه برمی‌گردد. با این وجود، قوانین همانی هست که بود و ظاهرا قرار هم نیست تلاشی برای به‌روز رسانی آنها صورت گیرد.

این فعال حوزه صنفی صنعت چاپ، با اشاره به تصویب اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع خرد و کوچک گفت: متاسفانه ریالی از این تسهیلات به سوی صنعت چاپ سرازیر نشده که این مسئله به معلق ماندن این صنعت بین دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد.

احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه لیتوگرافان هم در سخنانی با انتقاد از وزیر و اینکه فردی را که برای صنعت چاپ انتخاب کرده اند در هیچ زمینه ای پاسخگو نیست. در شرایطی که ما برای مجوز ماشین آلات، برای انجام کارهای چاپی و برای عرضه آنها و برای ده‌ها مورد دیگر، نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم، اما این وزارتخانه کوچکترین حمایتی از این صنعت نکرده است.

رئیس اتحادیه لیتوگرافان همچنین با ابراز تاسف از خارج شدن ده‌ها میلیارد تومان ارز از کشور بابت خرید اقلام چاپی از کشورهای همجوار از جمله ترکیه این مسئله را مایه تاسف خواند و افزود: این در شرایطی است که ما هم نیروی انسانی لازم، کافی و هم توان تولید این محصولات را در داخل کشور داریم.

محمدعلی انصاری پور، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان هم کم توجهی صنف چاپ را به دانش روز این صنعت، دلیل اصلی مشکلات فعلی چاپ و بسته‌بندی ذکر کرد و گفت: باید بخشی از بودجه و توان دفتر امور چاپ وزارت ارشاد صرف آموزش دانش روز صنعت چاپ بدنه این صنعت شود و همچنین در کنار آن ما به عنوان دست اندرکاران اصلی صنعت چاپ، باید نگاه خود را از نگرش سنتی به این صنعت به نگرش فناورانه به آن تغییر دهیم.

متسفانه بعد نظارتی حاکم شده بر صنعت چاپ که هین مسئله ضربه بزرگی را به چاپ زده است و باید مسئولان ارشاد نگرش خود را در این باره تغیر دهند.

رضا بارچیان رئیس اتحادیه چاپخانه داران گلستان هم در سخنانی با بیان اینکه سکوت مسئولان در مقابل مشکلات صنعت چاپ چیست. چرا به خواسته های چاپخانه داران پاسخی نمی دهند.

تا زمانی که صنعت چاپ را به سمت علم نبریم و آن را از دانش بهره مند نسازیم، این صنعت بازسازی نمی شود، گفت: ما برای استفاده از تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی واحدهای تولیدی کوچک به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کردیم، اما با کمال تاسف به ما گفتند که شما زیر نظر وزارت ارشاد هستید و نمی توانید از این تسهیلات استفاده کنید.

وی مشکل دیگر چاپخانه‌ها را مالیات‌هایی که از آنها گرفته می‌شود، عنوان کرد و یادآور شد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مطابق قانون، چاپخانه ها به عنوان واحدهای تولیدکننده محصولات فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات معاف هستند.

محمد کلاری گفت: من در ۴۴ سالی که در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران مسئولیت های مختلف داشته ام، حتی یک بار هم ندیدم که این وزارتخانه به اندازه یک ارزن برای حل مشکلات صنعت چاپ، قدمی بردارد.

ناصری مدیر عامل ماتریس کارا، از متولی صنعت چاپ و بی توجهی آن گله کرد و اینکه هیچ گونه تسهیلاتی را در اختیار چاپخانه دارها نمی گذارد و همین مسئله باعث خروج ارز از کشور می شود.

همچین حجت اسلام محمود دعایی، رضا رضایی رییس سابق اتحادیه صادرکندگان صنعت چاپ در این مراسم حضور داشتند. که در پایان به پیشکسوتان این حوزه تندیس زرین به همراه لوح تقدیر اهدا شد. 

 

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: