محمودرضا برازش:
جشنواره ملی صنعت چاپ ایران مهرماه سال جاری برگزار می‌شود


نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ ایران 15 شهریورماه با حضور محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدحسن فکری، دبیر جشنواره در سرای اهل قلم برگزار شد .

 مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ ایران، از برگزاری این جشنواره در مهرماه سال جاری خبر داد. محمدحسن فکری، دبیر این جشنواره نیز گفت: تاکنون 73 پیشکسوت این حوزه از 15 استان، مدارک خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کرده‌اند .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا، نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ ایران 15 شهریورماه با حضور محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدحسن فکری، دبیر جشنواره در سرای اهل قلم برگزار شد .
برازش در این نشست گفت: برنامه‌های شانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ ایران، براساس مصوبه شورای سیاستگذاری جشنواره از 11 شهریورماه در استان‌ها آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت. همچنین برنامه ملی و نهایی این جشنواره هفته نخست مهرماه در تهران برگزار خواهد شد .
وی ادامه داد: پنج درصد از گردش صنعت چاپ به کتاب اختصاص دارد و کمی بیشتر به نشریات و مابقی به سایر موارد ارتباط پیدا می‌کند. صنعت چاپ، حلقه واسطی بین بسیاری از بخش‌های مختلف خدماتی، صنعتی، کشاوری است که امیدواریم با توجه بیشتر و قرار گرفتن در جایگاه خود، طراز تجاری بخش چاپ کشورمان از منفی به مثبت برسد و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، رتبه یک منطقه باشیم .
این مقام‌مسئول اظهار کرد: ثبت‌نام از آثار چاپی شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران آغاز شده است. همچنین افرادی که تصور می‌کنند می‌توانند در این حوزه داوری کنند، می‌توانند اعلام کرده تا بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد .
برازش افزود: همچنین اجرای بخش پیشکسوتان و نوآوران جشنواره در استان‌ها آغاز شده و نیمی از استان‌های کشور تا به امروز پیشنهادات خود را ارسال کرده‌اند. داوری بخش آثار چاپی و پیشکسوتان اواخر شهریورماه انجام و جمع‌بندی این داوری‌ها هفته نخست مهرماه اعلام می‌شود .
وی گفت: تا دو سال گذشته، 10 استان در این جشنواره مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفتند. سال گذشته این 10 استان به 16 استان ارتقا پیدا کرد و امسال همه استان‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند، می‌توانند تحت پوشش حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرند .
مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد : خوشبختانه امسال کتابچه گزارش پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ ایران که شامل تمام جداول استان است، منتشر شده و برای هر استان و تشکل‌های صنفی دو نسخه ارسال شده است .
برازش با اشاره به اولویت‌های اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: ارائه آموزش‌های تکنیکی در صنعت چاپ یکی از اولویت‌های این اداره است، چراکه معتقدیم هیچ برنامه‌ای بدون آموزش به جایی نمی‌رسد . در این راستا 37 دوره آموزشی در 15 استان کشور برگزار می‌شود. همچنین نامه‌ای به استان‌های کشور در 17 فروردین‌ماه سال جاری مبنی بر اعلام درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی ارسال کردیم .
وی افزود: خوشبختانه امسال دایره آموزش‌های صنعت چاپ گسترده‌تر شده و این دوره‌های آموزشی به مباحث نشر هم تعمیم داده شده است. همچنین امسال با توجه به اهمیت چاپ دیجیتال درنظر داریم، پنج همایش چاپ دیجیتال در پنج استان برگزار کنیم .
این مقام مسئول گفت: اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای را به تشکل‌های صنفی و چاپخانه‌ها ارسال کرده تا در صورت تمایل کارکنان‌شان برای ادامه تحصیل، نیمی از شهریه دانشگاه آن‌ها را پرداخت کند . همچنین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موافقتی را با برخی همکاران ادارات ارشاد شهرستانی انجام داده تا در صورت تمایل برای ادامه تحصیل، نیمی از شهریه آن‌ها را نیز پرداخت کند .
برازش یادآور شد: سال گذشته در سیستان و بلوچستان جلسات مختلفی در زمینه ارتقای جایگاه چاپ برگزار و بازدیدهایی از چاپخانه‌های این استان صورت گرفت که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که کارشناسان آن‌ها نیاز به بازدید میدانی از چاپخانه‌های بزرگ ایران را دارند و در این راستا 12 نفر از کارشناسان سیستان و بلوچستان با هزینه ما، به تهران آمدند و از این چاپخانه‌ها در مدت دو روز بازدید کردند .
مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: از سایر استان‌ها نیز خواسته شده تا درخواست‌های خود را برای بازدید از چاپخانه‌های بزرگ ایران به منظور آشنایی با مسائل چاپخانه‌ها اعلام کنند که البته در نیمه دوم سال انجام خواهد شد .
 
وی افزود: در دو سال گذشته، 22 کارشناس استانی را به نمایشگاه بین‌المللی اعزام کردیم که خوشبختانه بازتاب خوبی را نیز به دنبال داشته است. همچنین با چهار دانشگاه شریف (تهران)، فردوسی (مشهد)، اصفهان و تبریز هماهنگ کردیم که دوره‌های یک‌ساله و نیمه برای مدیران چاپ آن‌ها برگزار شود و هزینه‌های آن‌ها را پرداخت کنیم .
برازش گفت: تاکنون کتابخانه‌های تخصصی شامل تمام کتاب‌های چاپ و نشر به 25 استان ارسال شده است. تاکنون 6 استان دریافت نکرده‌اند که در نامه‌ای برای تعیین مکان تاسیس این کتابخانه‌ها در استان‌ها ارسال کرده‌ام .
این مقام مسئول اظهار کرد: همچنین اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای واردات چاپی جلساتی را برگزار می‌کند که چگونه از تولیدات داخلی حمایت کند و همچنین در این راستا آمار واردات را در اختیار اهالی چاپ می‌گذارد تا سرمایه‌گذاری‌ها هدایت شده باشند .
25
شهریور؛ آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره صنعت چاپ
محمدحسن فکری، دبیر شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران نیز در این نشست خبری گفت: تا به امروز 73 نفر از پیشکسوتان چاپ از 15 استان مختلف، مدارک خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کرده‌اند و هنوز نیز منتظر هستیم تا بقیه استان‌ها نیز مدارک خود را ارسال کنند. همچنین تاکنون در بخش نوآوران، هفت نفر از 6 استان معرفی شده‌اند
وی ادامه داد: استان‌هایی که در جشنواره شرکت کرده‌اند به غیر از سه استان، مابقی تا پایان شهریورماه آیین اختتامیه این جشنواره را برگزار خواهند کرد. چهار استان جنوبی کشور (خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان ) به دلیل وضعیت آب و هوایی در مهر و آبانماه نسبت به برگزاری این جشنواره اقدام می‌‌کنند .
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران افزود: سال گذشته 16 استان در این جشنواره شرکت کردند، اما امسال همه استان‌هایی که اعلام آمادگی کردند می‌توانند تحت پوشش‌ حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد قرار بگیرند .
فکری عنوان کرد: تاکنون از 9 چاپخانه مختلف برای شرکت در این جشنواره، آثار متعددی به دستمان رسیده است. علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره تا 25 شهریورماه مهلت دارند تا نسبت به ارسال آثار خود اقدام کنند .

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: