محمد مهدی احمدی :
برگزاری جشن صنعت چاپ و تقدیر از پیشکسوتان استان سمنان


مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن صنعت چاپ در استان سمنان گفت: کارشناسان صنعت چاپ استان‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این حوزه فعالیت دارند، به نمایشگاه‌های بین‌المللی اعزام خواهند شد تا با تازه‌های حوزه چاپ و تکنولوژی آشنا شوند.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن صنعت چاپ در استان سمنان گفت: کارشناسان صنعت چاپ استان‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این حوزه فعالیت دارند، به نمایشگاه‌های بین‌المللی اعزام خواهند شد تا با تازه‌های حوزه چاپ و تکنولوژی آشنا شوند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ، مراسم جشن صنعت چاپ با حضور مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان کشور، کارشناسان اداره چاپ و نشر و نمایندگان تشکل‌های صنعت چاپ روز پنج‌شنبه(11 شهریورماه) همزمان با روز ملی صنعت چاپ در مجتمع فرهنگی هنری کومش در سمنان برگزار شد.

محمدمهدی احمدی؛ مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی اداره چاپ و نشر عنوان کرد: 12 هزار ساعت کلاس‌های آموزشی برای اصحاب حوزه صنعت چاپ در دو سال گذشته برگزار شده است تا فعالان این حوزه با تکنولوژی جدید آشنا شوند .

وی افزود: بسیاری از فعالان این حوزه با صنعت سنتی آشنا بودند و این آموزش‌ها سبب شد تا با تکنولوژی‌های جدید آشنا شوند .

احمدی همچنین از اعزام کارشناسان صنعت چاپ در استان‌ها به نمایشگاه‌های بین‌المللی چاپ خبر داد و گفت: کارشناسان صنعت چاپ استان‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این حوزه فعالیت دارند، به نمایشگاه‌های بین‌المللی اعزام خواهند شد تا با تازه‌های حوزه چاپ و تکنولوژی آشنا شوند.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعال نبودن برخی از چاپخانه‌ها نیز گفت: بخشی از کم‌فعالیت بودن چاپخانه‌ها به دلیل عدم آشنایی با تکنولوژی جدید و کوچک بودن واحد صنعتی‌شان و بخشی از آن مشکلات اقتصادی است. خوشبختانه با تعاملی که با بانک‌ها داشته‌ایم وام‌هایی به این بخش اختصاص خواهد یافت و این حوزه قوت خواهد یافت .

همچنین در این نشست غلامرضا شجاع؛ مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان کشور نیز اظهار کرد: تقاضای ما از مدیران چاپ سمنان این است که همین تعداد محدود چاپخانه‌های موجود در استان که کم‌کار و دارای مشکلات هستند، حفظ شود.

شجاع با بیان اینکه مشکل اساسی در هدایت سرمایه‌گذاری حل خواهد شد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کمیته هدایت سرمایه‌گذاری تشکیل دهد و از متخصصان دانشگاهی دعوت کند که کدام استان‌ها پتانسیل سرمایه‌گذاری برای صنعت چاپ را دارا هستند.

وی بیان داشت: در کل کشور، 5 هزار واحد چاپی موجود است که 50 درصد از این‌ها در استان تهران است و مابقی واحدهای چاپی به‌صورت پراکنده در استان‌های مختلف فعالیت دارند. این واحدها، اشتغال‌زایی به‌صورت مستقیم به‌صورت 100 هزار نفر دارند؛ ولی به‌صورت غیرمستقیم و کارهای جانبی افراد بی‌شماری را زیرپوشش قرار می‌دهند و باید گفت صنعت چاپ نقش اساسی در گردش مالی و اشتغال‌زایی کشور دارد.

نماینده اتحادیه فعالان چاپ سراسر کشور تصیرح کرد: قانون مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که چاپخانه‌ها باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه تأسیس بگیرند و این وزارتخانه قانوناً حق ندارد در مسائل دیگر دخالت کند .

غلامرضا شجاع در پایان تصریح کرد: در استان سمنان یک عده پروانه کسب دارند و پروانه ارشاد ندارند و این خلاف قانون است. در حوزه چاپ باید اول وزارت ارشاد اجازه پروانه را بدهد و بعد اتاق اصناف به واحد چاپی اجازه دهد که بتواند پروانه کسب بگیرد .

همچنین محمدرضا سوقندی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در جمع فعالان حوزه صنعت استان سمنان با اشاره به فعالیت چاپخانه‌ها در این استان گفت: استان سمنان دارای 78 واحد چاپخانه بوده و 20 واحد دیگر با موافقت اصولی در مسیر راه‌اندازی قرار گرفته است.

وی افزود: از مجموع 78 واحد چاپخانه موجود در استان، 32 واحد در سمنان، 17 واحد در شاهرود، هفت واحد در دامغان، 17 واحد در گرمسار و پنج واحد در مهدی‌شهر مشغول به فعالیت هستند.

بر اساس این گزارش، در پایان این همایش از پیشکسوتان حوزه چاپ استان سمنان، سیدعباس مشیری، حسین زاهدنیا، یدالله ربانی و حسین فوادیان تقدیر شد. همچنین اعضای کمیسیون تخصصی چاپ استان رضا طاهریان، مهدی منشی‌زادگان و محمدعلی صفاییان مورد تجلیل قرار گرفتند. 

 

منتشر شده توسط ستاد خبری جشنواره صنعت چاپ در تاریخ ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۵ سيزدهم شهريورکلیدها : محمد مهدی احمدی؛ جشن صنعت چاپ؛ سمنان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: