محمد بیطرفان :
با «سیستم ملخی» نیازهای چاپی کشور را نمی توان تأمین کرد.


رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران گفت: ما نمی‌توانیم همچنان بر سیستم ملخی و چاپ اُفست پافشاری کنیم و انتظار داشته باشیم خواست مشتریان به طور کامل برآورده شود .

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران گفت: ما نمی‌توانیم همچنان بر سیستم ملخی و چاپ اُفست پافشاری کنیم و انتظار داشته باشیم خواست مشتریان به طور کامل برآورده شود .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از مهر، در دومین روز از دومین هفته نکوداشت علوم و فناوری چاپ که به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران نشستی با عنوان «علوم و فناوری چاپ و مدیریت زنجیره‌های تأمین تا مصرف» با حضور اساتید دانشگاه و صنعتگران چاپ در محل دانشگاه علم و فرهنگ در تهران برگزار شد.

محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران ضمن گرامیداشت ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ، از ارائه درخواست این انجمن به شورای فرهنگ عمومی برای بازگرداندن مناسبات روز ملی صنعت چاپ، از ضمیمه به متن تقویم خبر داد.

وی در ادامه تنوع محصولات و توجه به خواست مشتری را از جمله ضروریات توسعه کارخانجات چاپ خواند و گفت: از دهه ۱۹۸۰ به بعد و با افزایش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان، کارخانجات به طور فزاینده‌ای با افزایش خطوط تولید، به منظور ارضای نیازهای مشتریان خود علاقه‌مند شدند. در ایران هم ما امروزه شاهد بالا رفتن خواست مشتری‌ها هستیم.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با بیان اینکه زمانی چاپ محدود به کتاب و نشریات بود اما امروزه شما هیچ بخشی از جامعه و صنعت را نمی‌بینید که چاپ به آنها ورود نکرده باشد، گفت: امروز چاپخانه‌ای می‌تواند سرپا باشد که بتواند محصولات متنوع چاپی و متناسب با نیاز مشتری‌های خود تولید کند. ما نمی‌توانیم همچنان بر سیستم ملخی (نوعی دستگاه چاپ) و چاپ اُفست پافشاری کنیم و انتظار داشته باشیم خواست مشتریان به طور کامل برآورده شود.

بیطرفان همچنین با اشاره به پیشنهادی که در اولین نشست از نکوداشت دومین هفته علم و فناوری چاپ ایران در روز گذشته ارائه شد، گفت: با توجه به تنش‌های فراوانی که در منطقه یعنی ترکیه به وجود آمده است و وضعیت پرآشوبی که در کشورهای همسایه ایران به لحاظ درگیری‌های مختلف برقرار است، ما باید از فرصت به وجود آمده ناشی از امنیت موجود در کشور برای بهبود و ارتقای صنعت چاپمان استفاده کنیم.

وی گفت: ایجاد یک شهرک صنعتی چاپ در یکی از مناطق مرزی کشور و به نوعی راه‌اندازی یک منطقه آزاد چاپ در کشور، ضمن اینکه می‌تواند موجب ایجاد قدرت نرم برای کشور شود، در توانمندسازی صنعت چاپ و کسب درآمد قابل توجه از قِبَل صادرات محصولات چاپی به این کشورها مؤثر باشد.

در این نشست همچنین مهرداد بیات مدرس دانشگاه علم و صنعت با ارائه مقاله‌ای، ضمن مرور وضعیت کنونی صنعت چاپ در جهان، آینده آن را بسیار امیدوارکننده خواند و در ابتدا با اشاره به اهمیت توجه به نیاز مشتری در رونق کسب و کار در صنعت چاپ گفت: چاپ از صنایع مهم فرهنگی است و گردش مالی آن در دنیا بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار است.

وی همچنین با اشاره به اینکه تِرنُور مالی صنعت چاپ در ایران بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: تنها ۲۰ درصد صنعت چاپ مربوط به چاپ کتاب و نشریه است. امروزه ما شاهد توسعه این صنعت به چاپ سه بعدی، پهبادها، واقعیت‌های مجازی، هوش مصنوعی و انرژی باد هستیم. هدف از مدیریت زنجیره تأمین از جمله در صنعت چاپ، ارائه کالاها با حداکثر کیفیت، حداقل قیمت در کمترین زمان ممکن و با بکارگیری بالاترین مدیریت دانش است. در صنعت چاپ بدون بهره‌گیری و هم‌افزایی‌بخشی دانش و پژوهش با بدنه صنعت چاپ، تحولی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

بیات با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها از افزایش ۴۰ درصدی فروش در بخش‌های چاپ و بسته‌بندی در سطح جهانی و رسیدن آن به ۹۷۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۸ خبر می‌دهد، گفت: یکی دیگر از پیش‌بینی‌ها این است که چاپ دیجیتال در نهایت چاپ اُفست تجاری را شکست خواهد داد.

در ادامه این نشست حسین محمدلو از کارشناسان و فعالان پیشکسوت حوزه صنعت چاپ و مسئول فنی شرکت ایران شُرکا در سخنانی بر لزوم توجه به آموزش در این صنعت تاکید کرد و گفت: باید به نسل جوان اعتماد کنیم و مطمئن باشیم که توسعه صنعت چاپ تنها در گروی توسعه آموزش به این نسل در این صنعت است.

قباد نظری مدیر مسئول نشریه دنیای چاپ هم در سخنان کوتاهی با اشاره به پیوند هنر با چاپ، تأکید کرد: آموزش‌های حوزه صنعت چاپ باید مبتنی بر پیوند هنر با صنعت چاپ باشد.

در ادامه این نشست محمدمهدی داوودی‌نژاد مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به تحقیقاتی که خروجی آن بعد از نمایشگاه کتاب لندن و از سوی مسئولان این نمایشگاه درباره آینده صنعت چاپ و نشر منتشر شد، گفت: بر اساس این پژوهش، چاپ دیجیتال حداکثر می‌تواند ۵۰ درصد کل سهمیه چاپ جهان را در اختیار بگیرد و مابقی کماکان در اختیار چاپ‌های سنتی و از جمله افست خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه چاپ و نشر ضروری است اما ثمره آن سال‌ها بعد مشاهده می‌شود، از اینکه نگرش‌های غیرکارشناسی به صنعت نشر و نیز عملکرد و تصمیم‌گیری‌های ناصواب مسئولان این حوزه، صنعت نشر را در آستانه ورشکستگی کامل قرار داده، اظهار تأسف کرد و گفت: بدیهی است در کشوری که تیراژ کتاب آن به ۲۰۰ جلد می‌رسد، تعجبی نباید کرد اگر تعداد پرونده‌های مطرح در محاکم قضایی آن به ۱۵ میلیون پرونده برسد!

در این نشست همچنین ملیحه تاری ابوذر مدیر فروش صنایع رنگ و چاپ و تولیدکننده رنگ و مواد شیمیایی در سخنانی ضمن معرفی شرکت متبوعش، عدم شناخت کافی از بازار را از جمله مشکلات پیش‌روی این شرکت در ارائه محصولاتش به مشتریان عنوان کرد.

میلاد تاجیک کارشناس ارشد فناوری‌های سلولزی و کاغذ از دانشگاه شهید بهشتی هم در سخنان کوتاهی با بیان اینکه متأسفانه کارخانجات تولیدکننده کاغذ در کشور ما عمدتاً فاقد خط کنترل کیفیت هستند، گفت: یکی از دلایل پایین بودن کیفیت تولیدات این کارخانجات همین مسئله است.

سلیمانی گرگانی عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش هم یکی از مسائل مهم زنجیره تأمین در صنعت چاپ را این مسئله عنوان کرد که تولیدکننده به رغم تولید محصول باکیفیت، توجه چندانی به بسته‌بندی مناسب برای ارائه آن به مشتری ندارد.

وی همچنین از اینکه بحث‌های مطرح در حوزه صنعت چاپ، محدود به حوزه نشر است، انتقاد کرد و گفت: صنعت چاپ امروز وارد تمامی حیطه‌های زندگی ما شده است اما ما به آن کمتر می‌پردازیم.

مسلمیان از تولیدکنندگان ماشین‌آلات چاپ هم در این نشست عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز را دلیل پایین آمدن تولیدات چاپی ذکر کرد و با انتقاد از بی‌توجهی دولت به تولیدکنندگان، گفت: متأسفانه وام‌هایی که به تولیدکنندگان محصولات چاپی داده می‌شود، عمدتاً دارای نرخ‌های سود بسیار بالاست و اصلاً با درآمدهای حاصل از فروش محصولات تولیدی نمی‌خوانند.

این تولیدکننده ماشین‌آلات چاپ همچنین از مدیر دفتر امور چاپ وزارت ارشاد به جهت کم‌کاری در زمینه رونق بخشیدن به فعالیت واحدهای تولیدی این حوزه انتقاد کرد و گفت: شخصاً بارها به آقای برازش مراجعه کرده‌ام و خواستار استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی شده‌ام. ایشان هم مدام می‌گویند که اگر دوستان به دفتر من بیایند، درخواستشان را امضا می کنم ولی مسئله این است که نه ما و نه خود آقای برازش هم نمی‌داند این صندوق توسعه ملی اصلاً کجا است؟!

مهران کریمی کارشناس شرکت پژوهان‌تک هم در سخنان کوتاهی صنعت چاپ ایران را صنعتی وابسته توصیف کرد و گفت: بر اساس آماری که در سال ۸۸ منتشر شد، تنها ۱۲.۵ درصد کاغذ مورد نیاز کشور، در داخل تولید می‌شود. به نظر می‌رسد مافیایی در این زمینه وجود دارد که چرخه تولید به حرکت درنیاید.

مصطفی ایرانمنش مدرس حوزه صنعت دسته‌بندی هم در سخنانی با اشاره به ضرورت‌های پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، گفت: اگر صنعت چاپ ما هم می‌خواهد به تشکیلات چاپ در این سازمان ملحق شود، لازم است کیفیت محصولات خود و همچنین تنوع آنها را ارتقا دهد و قیمت تمام شده را پایین بیاورد و کالاهایش را هم در سریع‌ترین زمان به دست مشتری برساند.

این مدرس حوزه صنایع بسته‌بندی در پایان سخنان کوتاه خود گفت: در حوزه صنعت بسته‌بندی ما هنوز در دوران جنینی به سر می‌بریم.

در پایان این نشست با اهدای لوح تقدیر و تندیس از محمدمهدی داووی‌پور مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران و دکتر مهرداد بیات مدرس دانشگاه علم و صنعت تقدیر به عمل آمد.

 

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۵ سيزدهم شهريورکلیدها : محمد بیطرفان؛ انجمن علمی فناوری چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: