معاون فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی
شاهد رشد چاپ و نشر در سالیان اخیر هستیم


معاون فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت:یکی از زیر ساخت‌ها، فعالیت‌های فرهنگی حوزه نشر است و در چند سال گذشته،شاهد رشد وضعیت چاپخانه‌ها و صنایع وابسته هستیم .

 

 معاون فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت:یکی از زیر ساخت‌ها، فعالیت‌های فرهنگی حوزه نشر است و در چند سال گذشته،شاهد رشد وضعیت چاپخانه‌ها و صنایع وابسته هستیم .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایسنا یوسف امینی گفت: منشا و سرچشمه بسیاری از مسایل فرهنگی، حوزه نشر و کتاب است .

وی افزود: امروز نوسازی دستگاه‌های چاپ و دستگاه‌های به روزی که مورد نیاز است خصوصا در بسته‌بندی و مسائل مربوط به چاپ و نیز صنایع وابسته برای ما مهم است، در بخش کتاب هم یک موضوع مهم، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است؛ ما در درجه اول باید کتابخوان تربیت کنیم .

امینی عنوان کرد: شبکه مختلفی از نویسندگان، ناشران و کتابخانه‌ها وجود دارد که خوشبختانه در هر بخش متناسب با برنامه‌هایی که تهیه شده انجام فعالیت می‌ کنند. به عنوان مثال در یک سال گذشته طرحی ابتکاری استفاده از کتابفروشی‌ها به عنوان ویترین کتاب و محلی که مردم به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند، مطرح شد

وی خاطرنشان کرد: حمایت از کتاب‌فروشی‌ها به صورت ضمنی سبب می‌شود، تا مردم به خرید کتاب و خواندن آن تشویق شوند. در این زمینه طرح‌ها‌یی اجرا شده ‌است .

معاون فرهنگی، فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: طرحهایی چون  طرح "فروشگاهی به وسعت ایران" در هفته کتاب سال 94 ، طرح "عیدانه کتاب" از 15 اسفند تا 15 فروردین ماه و طرح "تابستانه کتاب" به مدت یک ماه در تابستان سال 95، ادامه پیدا خواهد کرد .

وی افزود: اولویت ما حمایت از کتاب فروشی‌ها پس از آن دریافت یارانه دولتی با 20-25 درصد تخفیف، برای مردم است تا آن‌ها را به خریدن کتاب تشویق کنیم .

معاون فرهنگی، فرهنگ و ارشاد استان عنوان کرد: خوشبختانه استقبال مردم از طرح "عیدانه کتاب" در سطح کشور به‌گونه‌ای بود که در میزان فروش، خراسان رضوی  رتبه سوم را کسب کرد. همچنین در طرح "تابستانه کتاب" که اخیرا برگزار شد رتبه دوم کشوری را به‌دست آوریم. برگزیده‌شدن به عنوان کتاب‌فروشی برتر در سطح کشور از دیگر نتایج حاصل تلاش‌های ما بود .

امینی گفت: کتابفروشی شهر کتاب در مشهد با بالاترین نسخه فروش که 22 هزار نسخه بوده بالاترین میزان فروش نسخه در میان کتاب‌فروشی‌های ایران را داشته و همچنین خراسان رضوی با 69 هزار نسخه کتاب در رتبه دوم فروش کتاب، با اختلاف 14هزار نسخه بعد از تهران قرار دارد .

معاون فرهنگی، فرهنگ و ارشاد استان اظهار کرد: خراسان رضوی با 69 هزار طرح ابتکاری در حوزه حمایت از نشر و کتاب قرار گرفت، رایزنی‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت امور اقتصاد و دارایی منعقد شد تا کتابفروشی‌ها مشمول معافیت‌های مالیاتی شوند، زیرا تاکنون در ماده 139 برای فعالیت‌های فرهنگی معافیت‌های مالیاتی، در‌ نظر نگرفته شده بود. خوشبختانه در وزارت ارشاد و دارایی این تفاهم‌نامه منعقد شد و قرار است هرچه زودتر این تفاهم‌نامه به مرحله اجرا برسد .

وی افزود: همچون سال گذشته که نمایشگاه کتاب مشهد در شهرستان‌ها هم برگزار شد، امسال نیز برنامه خود را در شهرستان‌ها دنبال خواهیم کرد .

امینی خاطر نشان کرد: هدف از انتخاب کتاب سال در استان، معرفی ناشران و تجلیل از نویسندگان برتر استان است. این مهم در سال گذشته صورت گرفت و امسال نیز پی‌گیری خواهد شد .

وی گفت: نیشابور در یک پروسه دو ساله به عنوان پایتخت کتاب ایران تعیین شد. نحوه این انتخاب به‌صورت کلی به این شکل است که  دستگاه‌های مختلف، بر مبنای شهرستانها و همکاری شهرداری و شورای اسلامی هر شهر و فرمانداری‌ها داوطلب می‌شوند و سپس پایتخت کتاب تعیین می‌شود .

معاون فرهنگی، فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اظهار کرد: در سال گذشته از شهرهای مختلفی داوطلب شدند و شهر نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.در راستای این انتخاب، برنامه‌های متنوعی را در حوزه کتاب در  شهر نیشابور تعریف خواهیم کرد .

وی تصریح کرد: گردهمایی مدیران فرهنگی و ارشاد که در نیشابور انجام شد و تعداد زیادی از نویسندگان کودک و نوجوان در آن شرکت کردند به همین مناسبت برنامه‌های متنوع دیگری که در گذشته تصویب شده بود امسال هم اجرایی شد .

امینی عنوان کرد: در مجموع عناوین کتاب‌های چاپ شده به لحاظ تعداد، در مقایسه با سال 93 و قبل ازآن روند رو به رشدی داشته‌ ولی به لحاظ تیراژ کاهش پیدا کرده به این دلیل که مردم در فضاهای مجازی کتاب‌ها و بخش‌هایی را به صورت فایل‌های الکترونیکی مطالعه می‌کنند و ما شاهد کاهش تیراژ کتاب هستیم .

وی تصریح کرد: نویسندگان، ناشران و ویراستاران در بخش‌های مختلف شبکه‌های کتاب قرار دارند تا کتاب تولید و به جامعه عرضه شود و برای هر کدام از این بخش‌ها برنامه‌ مجزایی در نظر گرفته شده است .

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته شاهد اجرای طرح ویترین کتاب بودیم و استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفت مجموعه‌های فرهنگی مانند پردیس کتاب واقع در خیابان ابن سینا که اخیرا توسط انتشارات امام احداث شد و پاتوق کتاب در زیر گذر پارک ملت مشهد و همچنین شهر کتاب واقع در خیابان شهید قرنی نیز در سال جاری ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است

 

منتشر شده توسط ایسنا در تاریخ ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۵ هفتم شهريورکلیدها : یوسف امینی؛ صنعت چاپ؛ خراسان رضوی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: