نشست خبری چهارمین جشنواره کتاب برتر برگزار شد
انصاریان: داوران زیر فشار نبودند


اخبار چاپ: نشست خبری چهارمین جشنواره کتاب برتر امروز (نهم آبان ماه) در محل انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برگزار شد.به گزارش اخبار چاپ، در این نشست که با حضور دبیر و رییس هیات داوران این جشنواره و رییس هیات مدیره و مدیر اجرایی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برگزار شد، معصومه انصاریان دبیر چهارمین جشنواره کتاب برتر گفت: از میان بیش از 3 هزار اثری که در سال 87 در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده بود، 300 اثر پس از غربالگری به مرحله داوری راه یافت که از این میان 46 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

 وی با اشاره به برگزاری سراسری این جشنواره برای نخستین بار گفت: 123 ناشر دولتی، 24 ناشر عضو انجمن و 88 ناشر غیر عضو خصوصی در این جشنواره شرکت کرده اند.
این نویسنده کودک و نوجوان درباره روند داوری این جشنواره گفت: در سایر جشنواره ها داوران هر رشته کتاب ها را به طور مستقل بررسی می کنند و برنده گروه خود را اعلام می کنند. اما داوری در این جشنواره پیچیده و سنگین بود. چون علاوه بر اینکه داوران به طور مستقل کتاب های گروه خود را بررسی و نامزدهای دریافت جوایز برتر، برگزیده و تشویقی را اعلام کردند، در یک جلسه داوری نهایی با حضور 5 نماینده از گروههای داوری با تعامل به این نتیجه رسیدند که چه کتاب هایی را باید به عنوان برنده اعلام کنند.
وی افزود: شورای نظارتی جشنواره و هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با وجود ایفای نقش نظارتی در جلسه نهایی داوری، هیچ نظری را اعمال نکردند.
در این نشست همچنین نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی و رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان ضمن ارائه پپیشینه ای از تشکیل انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و جشنواره کتاب برتر گفت: هیات مدیره انجمن تلاش کرد در انتخاب داوران و روند داوری هیچ گونه دخالتی نداشته باشد و امیدواریم حاصل آن را در اولین برگزاری سراسری این جشنواره به بهترین نحو شاهد باشیم.
محسن یگانه مدیر اجرایی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان نیز ضمن اشاره به رسیدن 46 کتاب به دور نهایی گفت: در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره کتاب برتر، 6 عنوان کتاب برتر، 29 عنوان کتاب برگزیده و 11 عنوان کتاب تشویقی معرفی می شوند.
شهرام اقبال زاده رییس هیات داوران و بخش متن ادبی (شعر و داستان) نیز گفت:  کتاب های هر بخش در ابتدا به طور مستقل بررسی می شد. بخش مدیریت نشر به دلیل ناشرمحور بودن این جشنواره، 40 امتیاز داشت و حوزه های تصویرگری و متن، هر یک 30 امتیاز را به خود اختصاص می دادند. یعنی کتابی که در نهایت به عنوان کتاب برتر انتخاب می شود، شاید الزاما از نظر متن برتر نباشد، اما به دلیل به دست آوردن امتیاز بالاتر در دو بخش دیگر به این عنوان دست پیدا کرده باشد.
وی افزود: معدل برگزاری سه دوره پیشین این جشنواره قابل قبول است و این توان را دارد که در آینده به یک جشنواره ملی و قابل اتکا تبدیل شود.
در این نشست همچنین ترکیب هیات داوران اعلام شد. بنابر این اعلام، فریده شهبازی، ابوالفضل همتی آهویی و محمدعلی بنی اسدی در بخش تصویرگری، محمود برآبادی، شهرام اقبال زاده و آتوسا صالحی در بخش متن ادبی (شعر و داستان)، محمدرضا قصاع، حمید نوایی و مهرداد تویسرکانی در بخش غیر داستان و کاظم طلایی، حمال الدین اکرمی و محسن یگانه کاری در بخش مدیریت نشر، داوری چهارمین دوره جشنواره کتاب برتر را بر عهده داشته اند.
چهارمین جشنواره کتاب برتر دوشنبه یازدهم آبان ماه با معرفی کتاب های برتر، برگزیده و تشویقی به کار خود پایان می دهد.
این مراسم از ساعت 17 تا 19 روز یازدهم آبان ماه در سالن همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.
در این مراسم دکتر مهدی حجوانی با موضوع نقش ویراستار و سرویراستار در مدیریت نشر سخنرانی خواهد کرد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ شنبه ۹ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ نهم آبانکلیدها : برتر کتاب همتی حجوانی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: