احمد محبی :
صنعت چاپ بیشترین و حساس ترین نقش را در توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد /گسترش چاپخانه ها ضروری است


صنعت چاپ در استان خراسان جنوبی به مدد بهره گیری از فناوری های جدید روزهای خوبی را پشت سر می گذارد اما با این حال وضع مالیات های سنگین و تمایل به چاپ آثار در استان های همجوار، دست اندرکاران این صنعت را ناخرسند کرده است .

 

صنعت چاپ در استان خراسان جنوبی به مدد بهره گیری از فناوری های جدید روزهای خوبی را پشت سر می گذارد اما با این حال وضع مالیات های سنگین و تمایل به چاپ آثار در استان های همجوار، دست اندرکاران این صنعت را ناخرسند کرده است .

آمار نشان می دهد که پارسال 98 عنوان کتاب با 172 هزار و 200نسخه به همت 21 چاپخانه فعال در استان خراسان جنوبی وارد بازار نشر شدند .
به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی  با یادآوری این که صنعت چاپ بیشترین و حساس ترین نقش را در توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد، اظهار داشت: این صنعت از مولفه های پیشرفت فرهنگی استان است که میراث مکتوب این خطه را برای آیندگان حفظ می کند .
احمد محبی افزود: سال 1394 تعداد 98 عنوان کتاب با 172 هزار و 200 نسخه در موضوع های اجتماعی، ادبی، فرهنگی، تاریخی، دفاع مقدس و پزشکی در استان چاپ شد .
وی افزود: در حال حاضر چاپخانه های استان به دلیل ثباتی که بازار کاغذ پیدا کرد با مشکل خاصی رو به رو نیستند، در گذشته به دلیل نوسانی که در قیمت وجود داشت در تامین این ماده با مشکل روبه رو می شدند .

چاپخانه داران از خروج آثار چاپی و اخذ مالیات سنگین رنج می برند
به گفته وی، خروج آثار چاپی و وضع مالیات های سنگین غیر کارشناسی توسط اداره کل امور مالیاتی، مهم ترین مشکل چاپخانه داران استان است .
وی پیشنهاد کرد: اداره های کل امور مالیاتی و امور اقتصادی و دارایی باید نشست هایی را با چاپخانه داران برگزار کنند، تا مشکل آنها در این بخش رفع شود، فعالیت چاپخانه ها، کار فرهنگی است و انتفاع زیادی ندارد نباید با دید تجاری به آن نگاه کرد .
وی اضافه کرد: سال 1388 تنها هفت چاپخانه در بیرجند مرکز استان فعال بود که گردش مالی بالایی هم داشتند، چاپخانه داران در آن زمان از عهده پرداخت مالیات های وضع شده بر می آمدند .
وی اظهار کرد: هم اکنون 21 چاپخانه در مرکز استان فعالیت دارد، گردش کاری چاپخانه ها کمتر شده اما مالیات هایی که از طرف اداره کل امور مالیاتی اعمال می شود مثل گذشته بالاست .
وی یادآور شد: بعضی از چاپخانه ها طبق قانون باید از معافیت مالیاتی برخوردار شوند که متاسفانه به لحاظ اختلاف نظر که ممکن است بین کارشناس دو اداره کل یاد شده به وجود آید، مساله معافیت مالیاتی اجرا نمی شود .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: در حال حاضر اتحادیه عکاسان و چاپخانه داران به صورت تلفیقی با هم فعالیت می کنند، چاپخانه داران مایل هستند تشکلی جدا داشته باشند و ما هم پیگیر این امر هستیم .
وی اضافه کرد: نقش این اتحادیه بررسی درخواست ها، برای احداث چاپخانه است، جلساتی برگزار شد تا به لحاظ بازاریابی و تخصص موضوع را بررسی کنیم، در هر نقطه از استان امکان احداث چه تعداد چاپخانه وجود دارد .
محبی تصریح کرد : رویکرد این اداره کل در خصوص احداث چاپخانه، در مرکز استان کمی سخت گیرانه تر است، بازار بیرجند کشش 21 باب چاپخانه را ندارد، اما در شهرستانها با سهولت بیشتری مجوز احداث چاپخانه صادر می شود .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: 47 چاپخانه در استان از نوع دیجیتال، سنتی، افست و ... موجود است که با هم کار می کنند، ظرفیت خوبی در بحث چاپ استان وجود دارد، 166نفر به طور مستقیم در چاپخانه ها اشتغال دارند .
محبی در مورد نحوه پراکندگی چاپخانه های استان نیز افزود: هم اکنون در بیرجند21 باب چاپخانه ، فردوس هشت باب، طبس هفت باب، قاینات چهار باب، در سرایان و نهبندان چهار باب، در بشرویه و خوسف در مجموع دو باب فعالیت دارند .
وی اظهار کرد: بعضی از دانشگاه ها و سازمانها از گذشته با چاپخانه های خارج استان مثل یزد، اصفهان و مشهد تعامل داشتند، هم اکنون تعامل خود را حفظ کرده اند، به تصور آنها کیفیت کار چاپخانه های خارج استان بهتر است در حالیکه چنین نیست .
وی یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد که کیفیت چاپ استان در حد چاپخانه های شهرهای یاد شده است، سازمانها، نهادها و دستگاه های مختلف باید کار چاپ استان را از طریق چاپخانه های داخل استان انجام دهند .

 
گزارشی از سنگین بودن مالیات چاپخانه داران نداشته ایم
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی در مورد سنگین بودن مالیات چاپخانه داران استان اظهار کرد: تاکنون گزارشی در این زمینه دریافت نشده است .
یحیی یعقوب نژاد با بیان اینکه با مکاتبه صرف دردی دوا نمی شود، پیشنهاد کرد: دوشنبه این هفته برابر سوم خرداد ماه 95 فردی به نمایندگی از چاپخانه داران استان با مراجعه به این اداره کل موضوع را پیگیری کند .
وی اظهار آمادگی کرد که در اسرع وقت به مشکل پرونده های مالیاتی چاپخانه داران استان که قابل حل و فصل باشد، برای رضایت مودیان رسیدگی می شود .
وی همچنین بیان کرد: نخستین بار است که مشکل مالیات فعالان صنعت چاپ استان طرح می شود و مساله قابل پیگیری است .

 
معضل اصلی خروج آثار چاپی از استان است
همچنین حسن زرین پناه که به پدر صنعت چاپ در خراسان جنوبی لقب دارد افزود: در سال 1337 چاپخانه زرین را به عنوان اولین چاپخانه در بیرجند راه اندازی کرد .
وی اظهار کرد: در آن زمان فقط کار چاپ در بیرجند منحصر به انجام کارهای اداره فرهنگ(آموزش و پرورش) ، دارایی و پست وتلگراف وقت بود .
وی یادآور شد: در آن دوره ( دهه 30) اسناد چاپ شده به مشهد ارسال می شد، کارشناس فنی مطبوعات که در مشهد مستقر بود، قیمت ها را تایید می کرد و بعد وجه را از اداره دارایی وقت دریافت می کردیم .
وی اضافه کرد: در مهر ماه هر سال برای دانش آموزان اداره فرهنگ وقت ، کارنامه چاپ می کردیم، بعد ها با استقرار ارتش و دیگر ادارات کار چاپخانه زرین گسترش یافت .
زرین پناه در ادامه بیان کرد: از سال 1338 به بعد کار چاپ کارت های ترحیم و کارت عروسی توسط چاپخانه بیرجند انجام می شد و از دیگر شهرستان ها از جمله قاینات و گناباد هم مشتری داشتیم .
وی افزود: هم اکنون ماشین های چاپخانه زرین، به عنوان میراث فرهنگی در موزه بیرجند مستقر است .
وی اظهار کرد: در حال حاضر پیشرفته ترین دستگاه های چاپ را در چاپخانه های بیرجند داریم، مشکلی که هم اکنون چاپخانه های استان دارند، خروج آثار چاپی از خراسان جنوبی است .
وی یادآور شد: در گذشته بعضی از نهادها با این عقیده که کار چاپ در خارج استان با کیفیت تر از چاپخانه های خراسان جنوبی است، آثار چاپی را به استان های یزد و اصفهان و خراسان رضوی ارسال می کردند، هم اکنون این روند نادرست ادامه دارد .
وی تصریح کرد: وقتی چاپخانه های پیشرفته در استان داریم کار صحیحی نیست که بعضی کارپردازان دستگاه های اجرایی آثار چاپی خود را به خارج از استان ارسال کنند .
پدر صنعت چاپ خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: مسئولان دستگاه های اجرایی باید کارپردازان خود را در این زمینه توجیه کنند که برای چاپ آثار از چاپخانه های داخل استان استفاده کنند .
زرین پناه افزود: اگر ادارات کل و افرادی که دست اندرکار، آثار چاپی و مطبوعاتی هستند ، علاقه مند به توسعه صنعت چاپ هستند، از خروج آثار چاپی به خارج جلوگیری کنند .
وی اظهار کرد: در حال حاضر 21 چاپخانه در بیرجند داریم ، این تعداد بیش از ظرفیت این شهرستان است،احداث چاپخانه جدید، در مرکز خراسان جنوبی توجیه ندارد .
وی اضافه کرد: در دیگر شهرستان های استان به دلیل کمی تعداد چاپخانه ها، گسترش چاپخانه ها ضروری است .

 

 

منتشر شده توسط ایرنا در تاریخ ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ خرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۵ سوم خردادکلیدها : احمد محبی؛ صنعت چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: