اردشیر بهجت:
نشر دیجیتال دنبال جایگاه نشر چاپی نیست


اردشیر بهجت،‌ کارشناس چاپ و نشر و از متولیان راه‌اندازی «موتور جستجوگر کتاب» ضمن تشریح کارکرد این سامانه گفت: بیش از 20 هزار تراکنش اطلاعاتی در روز‌های برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موجب شگفتی «هدایتگران موتور جستجو‌گر» کتاب شده است.

 

اردشیر بهجت،‌ کارشناس چاپ و نشر و از متولیان راه‌اندازی «موتور جستجوگر کتاب» ضمن تشریح کارکرد این سامانه گفت: بیش از 20 هزار تراکنش اطلاعاتی در روز‌های برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موجب شگفتی «هدایتگران موتور جستجو‌گر» کتاب شده است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا،  اردشیر بهجت،‌ کارشناس چاپ و نشر و از متولیان راه‌اندازی «موتورجستجوگر کتاب» در اظهار کرد: سامانه «جستجوگر کتاب» با همکاری چندین کارشناس نرم‌افزار و برنامه‌نویس نزدیک به یکسال گذشته آغاز به کار کرده است .
وی افزود: ایده ایجاد این سامانه از تصمیم برای فعالیت در حوزه نشر دیجیتال در مجموعه انتشارات «بهجت» شکل گرفت. برای عملیاتی شدن این ایده هفته‌ای سه تا چهار جلسه ترتیب دادیم و مسئولیت‌ها تقسیم‌بندی شد. من هم ابتدا به‌عنوان دانش‌آموخته رشته چاپ و نشر در اروپا و فردی که از تجربه 50 ساله نشر بهره‌مند بود مسئولیتی را عهده‌دار شدم .    
 
بهجت اظهار کرد: «جستجوگر کتاب» مستقل از انتشارات و کتابفروشی «بهجت » فعالیت می‌کند و نخستین هدف اصلی گروهِ هدایتگر این سامانه نیز ایجاد زمینه‌ای برای ورود نشر بهجت به حوزه نشر دیجیتال است. در طول یکسال گذشته راه‌اندازی این سامانه هزینه‌‌های مادی و معنوی زیادی را به دنبال داشته است، این درحالی است که بازگشت سرمایه هدف برنامه‌ریزان نبوده و نخواهد بود .

کارشناس چاپ و نشر ادامه داد: «موتور جستجوگر کتاب» در صورت جلب حمایت از سوی نهاد‌هایی مانند موسسه خانه کتاب برای تبدیل شدن به یک کتابخانه قابلیت دارد .    

وی افزود: جستجو در این سامانه رایگان است و من قول می‌دهم براساس استاندارد‌های جستجو کاربر موتور «جستجوگر کتاب» بدون پرداخت هزینه کتاب‌های دلخواه خود را پیدا کند؛ به‌عبارت دیگر این سامانه هیچ‌گونه درآمدزایی برای هدایت‌گران ندارد .  
 
بهجت در تشریح کارکرد «موتور جستجوگر کتاب» گفت: سامانه جستجوگر کتاب علاوه بر ارائه خدمات از طریق سایت به‌عنوان یک ربات تلگرامی عمل می‌کند . کاربران کتاب کافی است واژه @bookindexbot را در بخش جستجوگر تلگرام وارد کنند و بعد از عضویت با مراجعه به منو از داده‌های نامحدود حوزه نشر استفاده کنند. منوی این سامانه شامل اطلاعات ناشر،‌ عنوان کتاب، نویسنده یا مترجم، شابک است .

وی ادامه داد: «موتور جستجوگر کتاب» اطلاعاتی درباره توزیع‌کننده،‌ کتابفروشی و مترجم و سابقه فعالیت مترجم و نویسنده را نیز ارائه می‌کند . مترجمان نیز از کاربران اصلی موتور جستجوگر کتاب به حساب می‌آیند به‌طوری که با مراجعه به سامانه از وضعیت ترجمه کتاب‌ها باخبر می‌شوند .              
 
بهجت درباره دیگر خدمات سامانه جستجوگر کتاب اظهار کرد: ناشران و مولفان می‌توانند اطلاعات تازه‌های نشر خود را در اختیار گروه هدایت‌گر سامانه قرار دهند تا در اختیار کاربران بی‌شمار قرار گیرد. خلاصه کتاب‌ها درقالب pdf با کسب مجوز از ناشر و مولف در این سامانه قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های موتور جستجوگر کتاب قابلیت جستجو، بدون درنظر گرفتن غلط‌های احتمالی در تایپ است؛ علاوه براین لزومی در رعایت فاصله بین‌حروف جمع در جستجو نیست؛ به‌‌عنوان مثال جستجوگر فرقی بین «یادداشت‌ها»، «یادداشت‌ ها» و «یادداشتها» قائل نیست. حساسیتی در این سامانه نسبت به غلط تایپی نیز وجود ندارد قابلیتی که نخستین‌بار در کشور ایجاد شده است .              
 
وی افزود: در طول هفت روز 20 هزار تراکنش اطلاعاتی با مراجعه به پایگاه جستجوگر کتاب صورت گرفته که موجب شگفتی هدایتگران و برنامه‌‌ریزان شده است . اطلاعات غرفه‌داران نیز در روز‌های برگزاری نمایشگاه کتاب از خدمات ویژه موتور جستجوگر به حساب می‌آید .    
 
این فعال حوزه کتاب درباره وضعیت نشر دیجیتال در ایران ادامه داد: به‌نظر می‌‌رسد که نشر دیجیتال با تعریف واقعی آن در ایران شکل نگرفته است. فعالان این حوزه در کشور ما در ابتدای راه قرار دارند. به‌عنوان فعال حوزه نشر اعتقادی ندارم که نشر دیجیتال به دنبال گرفتن جایگاه نشر چاپی یا سنتی است؛ همان‌گونه که با آمدن سینما تئاتر، با آمدن تلویزیون، رادیو و با آمدن عکاسی نقاشی از بین نرفت .      

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۵ بيست و سوم ارديبهشتکلیدها : اردشیر بهجت؛ چاپ و نشر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: