مدیر مسئول نشریه جهان كتاب
صنعت چاپ ایران بسیار توانمندتر از سایر كشورهای همجوار است/کتاب های علمی بیشترین سهم صنعت نشر


مدیر مسئول نشریه جهان كتاب، با بیان اینكه 20 درصد صنعت نشر ایران را كتاب‌ها درسی تشكیل می‌‌دهد، گفت: در حوزه تولید كتاب‌های علمی و كمك درسی با افزایش 50 درصدی مواجه هستیم كه بیشترین سهم صنعت نشر كشور را شامل می‌‌شود .

 

مدیر مسئول نشریه جهان كتاب، با بیان اینكه 20 درصد صنعت نشر ایران را كتاب‌ها درسی تشكیل می‌‌دهد، گفت: در حوزه تولید كتاب‌های علمی و كمك درسی با افزایش 50 درصدی مواجه هستیم كه بیشترین سهم صنعت نشر كشور را شامل می‌‌شود .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، مجید رهبانی با حضور در نشست تخصصی «بررسی نشر در 10 سال گذشته» گزارشی از طرح تحقیقی خود از دوره 84 تا 94 ارایه كرد .
وی افزود: در حوزه تعداد عناوین كتاب‌ها در 10 سال گذشته به ویژه در زمینه ادبیات، علوم انسانی، فلسفه و روانشناسی رشد چشمگیری داشتیم و در كیفیت كتاب‌ها كه نشانه ظرفیت نشر حرفه‌ای ایران است، شاهد رشد 21 درصدی در سال 84 نسبت به سال 94 هستیم كه این آمار تنها در حوزه نشر عمومی بوده است .
رهبانی ادامه داد: 50 درصد ناشران فعال در 10 سال اخیر، ناشرانی بودند كه كمتر از 5 سال سابقه در حوزه نشر برخوردارند، 88 درصد این ناشران مرد و مابقی زنان هستند .
مدیر مسئول جهان كتاب اضافه كرد: با بررسی تیراژ كتاب‌ها در هر سال به این نتیجه رسیدیم كه در سال 94، ‌سی درصد كاهش نسبت به سال 84 در نسخ كتاب داشتیم .
وی خاطرنشان كرد:‌ برای تعیین آمار دقیق تیراژ كتاب‌ها، اطلاعات چاپ شده در پشت جلد كتاب‌ها زیاد دقیق نیست، خانه كتاب تنها آماری در زمینه تولید كتاب می‌‌دهد ولی اطلاعات صحیح از آمار موجود در زمینه تعداد كتابفروشی‌ها، تعداد ناشران، مولفان و نویسندگان و كتاب در دسترس نیست، از این رو ضرورت پژوهش نشر در این زمینه لازم است .

 20
درصد صنعت نشر را كتاب‌های درسی تشكیل می‌‌دهد
رهبانی با بیان اینكه 20 درصد صنعت نشر ایران را كتاب‌ها درسی تشكیل می‌‌دهد، اظهار كرد: در حوزه تولید كتاب‌های علمی و كمك درسی با افزایش 50 درصدی مواجه هستیم كه بیشترین سهم صنعت نشر ایران را شامل می‌‌شود .
مدیر مسئول جهان كتاب افزود: با توجه به اینكه ظرفیت نشر بالاست و ناشران زیادی در كشور داریم، اما در برخی موارد می بینیم كه ناشران از ظرفیت‌های موجود به طور كامل استفاده نمی‌‌كنند و بازار فعلی مصرف كتاب، پاسخگوی این ظرفیت بالا نیست .
وی با اشاره به جمعیت 80 میلیونی كشور یادآور شد: به دلیل نبود تبلیغات لازم و فرهنگ ‌سازی برای مطالعه كتاب، تنها 50 هزار كتاب رمان به چاپ می‌‌رسد این در حالیست كه صنعت چاپ ایران بسیار توانمندتر از سایر كشورهای همجوار است .
رهبانی ادامه داد: كتاب هایی كه در حوزه نشر طی 10 سال گذشته تولید می‌‌شود به لحاظ فن كتاب پردازی روند رو به رشدی داشته است. همچنین در زمینه ویرایش ویراستارهای حرفه‌ای با ناشران بسیاری همكاری می‌‌كنند .
به گفته وی، كتاب‌های آراسته و زیباتری در بازار نشر مشاهده می‌‌كنیم كه این امر نشان دهنده رسیدن به یك استاندارد مناسب است كه در گذشته شاهد نبودیم .
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با حضور 1700 ناشر داخلی و 130 ناشر خارجی در 170 غرفه برگزار می شود .
این نمایشگاه از 15 تا 25 اردیبهشت ماه با شعار«فردا برای خواندن دیر است...» در شهرآفتاب برگزار می‌شود .

 

منتشر شده توسط ستاد خبری نمایشگاه کتاب در تاریخ ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۵ نوزدهم ارديبهشتکلیدها : نمایشگاه کتاب؛ رهبانی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: