ابوالفضل روغنی گلپایگانی پیغام داد
تولیدکنندگان کاغذ از مقام و منزلت برخوردار نیستند/ بازار کشور پر از جنس‌های بنجل است


رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه دولت باید در سال اقتصاد مقاومتی به حمایت جدی از تولیدکنندگان داخلی بپردازد، گفت: متأسفانه در این سال‌ها تولیدکنندگان داخلی کاغذ از مقام و منزلت برخوردار نبوده‌اند .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از تسنیم، چندی پیش واردات کالاهای لوکس در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» با ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور با ارز متقاضی و پرداخت دو برابر سود بازرگانی مجاز اعلام شد. از جمله کالاهای ذکر شده در این ابلاغیه، کاغذ است. به نظر برخی از کارشناسان این ابلاغیه می‌تواند در بازار کاغذ تأثیرگذار باشد .

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، با بیان اینکه کاغذ هیچ‌گاه ممنوعیتی واردات نداشته و همیشه این واردات انجام می‌شده است، گفت : تنها تغییری که با این ابلاغیه انجام می‌شود، این است که قبلاً واردات کاغذ با ارزهای دولتی انجام می‌شد، اما در این بخش‌نامه با ارزهای آزاد انجام می‌شود. به این معنی که کسانی که پیش‌تر می‌توانستند به عنوان واسطه و دلال از محل ما به تفاوت نرخ ارز استفاده و کاغذ وارد کنند، حالا دستشان کوتاه می‌شود. این بخش‌نامه نیز قطعاً در بازار کاغذ تأثیر خود را خواهد گذاشت، ولی تأثیر آن بزرگ نیست .

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در روند قیمت بازار تأثیرگذار است، افزود: یکی از دلایل این است واسطه‌ها برای واردات محصولات فرهنگی، ارزهای مبادله‌ای دریافت و با این ارزهای ارزان‌قیمت، کاغذ به کشور وارد می‌کردند. علاوه بر این، کسانی که صادرکننده مواد مختلف بودند، به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌توانستند پول وارد کشور کنند، بنابراین محصولاتی را به داخل کشور وارد می‌کردند که عموماً این محصول کاغذ بود. به همین دلیل بازار کاغذ به هم ریختگی خاص خود را داشت .

روغنی گلپایگانی با بیان اینکه قیمت کاغذ در کشور ما بیش از دیگر کشورهاست، ادامه داد: یکی از دلایل وجود این شرایط، رقابت‌ها ناسالمی است که دیده می‌شود. اگر تنظیم بازار به صورت مناسب در بازار توسط سندیکاها و حمایت دولت و نه دخالت دولت ایجاد شود، می‌توان کالا و محصول مناسب را در اختیار مردم قرار داد و از این به هم ریختگی بازار جلوگیری کرد .

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا نسبت به واردات کالاهای بی‌کیفیت به داخل کشور انتقاد کرد و یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر کشور ما محل ورود محصولات بنجل خارجی شده است. گاه محصولاتی از برخی از کشورها مانند چین و کره وارد کشور می‌شود که از کیفیت لازم برخوردار نیست، چون برای واردکننده مهم نیست که چه چیزی وارد کشور می‌کند .

به گفته روغنی گلپایگانی؛ با توجه به شرایط موجود، ارز باید آزاد شود. دیگر ارز مبادله‌ای و ارز آزاد معنایی ندارد. ارز باید آزاد شود تا تجارت آزادی رخ دهد و تنها در این شرایط است که خوب و بد از هم تمیز داده خواهد شد. وقتی رانتی وجود نداشته باشد، تولیدکننده می‌تواند خود را نشان دهد. الان ما به عنوان تولیدکننده کاغذ با مشکلات متعددی مواجه هستیم. کسانی که کاغذ وارد کشور می‌کنند از ارز فرهنگی بهره می‌برند اما من تولیدکننده باید همه عوارض و مالیات‌ها را پرداخت کنم و هیچ‌گاه توان رقابت با آنها را در این شرایط نخواهم داشت . تولیدکنندگان داخلی ما از رانت‌هایی که در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد، رنج می‌برند .

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که توقع تولیدکنندگان کاغذ در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است، چیست، پاسخ داد: خود دولت به اقتصاد مقاومتی توجه دارد؛ به همین دلیل ستادی را در این رابطه تشکیل داده است که آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، ریاست این ستاد را برعهده دارد، اما حرف ما این است که با همه این موارد در کشور، به صورت شعاری برخورد می‌شود؛ یعنی نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب تذکر می‌دهند، متأسفانه در چهارچوب شعار قرار می‌گیرد. این در حالی است که اقتصاد مقاومتی دارای چهارچوب‌های محکمی است که می‌توان به آن اتکا کرد و ناجی اقتصاد کشور ما باشد .

روغنی گلپایگانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در این رابطه، یکی از اصل‌های مهم در اقتصاد مقاومتی را در برون‌زا و درون‌نگر بودن این اقتصاد دانست و یادآور شد: در این شرایط هم باید به تولید داخل توجه داشته باشیم و هم به صادرات کشور. تولیدکننده داخلی توقعی جز حمایت ندارد. دولت باید اقداماتی را در این زمینه انجام دهد که به حمایت از تولیدکننده داخلی بینجامد. حمایت حتمی و قطعی از تولید کننده داخلی یکی از رموز موفقیت در اقتصاد مقاومتی است. این در حالی است که در سال‌های گذشته تولیدکننده داخلی صاحب مقام و منزلت نبوده و آنقدر گرفتار سازمان‌ها و موانع مختلف می‌شود که توان چندانی برای رقابت با محصولات خارجی ندارد .

وی با بیان اینکه دولت باید راهکارهای خود را در این راستا سازمان‌دهی کند، افزود: نکته دیگر این است که اقتصاد کشور باید نگاهی به صادرات داشته باشد. این بخش معطوف به ما تولیدکننده‌های کشور است که به آن توجه کنیم . اگر دولت شرایط برابر برای ما به وجود آورد و این حمایت از تولید اتفاق بیفتد، تولیدکننده داخل نیز می‌تواند محصولی مناسب و با کیفیت برای صادرات کشور فراهم کند. اگر این اتفاق بیفتد اقتصاد کشور ما دارای دو بال خواهد بود؛ تولید داخلی مناسب و صادرات کالاهای با کیفیت. من به عنوان رئیس کمیسون صنایع این را اعلام می‌کنم که ما آمادگی تولید محصول باکیفیت را داریم، اما در شرایط برابر. این اقتصاد مقاومتی باید از حرف به عمل تبدیل شود و تا جایی که امکان دارد باید اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کرد. متأسفانه در سال‌های اخیر دولت‌ها بیشتر از آنکه به تولیدکننده داخلی توجه کنند و برای آنها مقام و منزلت قائل باشند، با تخصیص امکانات به واردکنندگان، به تولیدکننده خارج از کشور احترام گذاشته‌اند .

منتشر شده توسط خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۴ فروردين


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: