مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران
آرامش در بازار نشر به واسطه ثبات قیمت کاغذ است


مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت تمام از گران شدن تعرفه گمرکی کاغذ در سال 95، ممانعت کرد گفت: اگر قرار باشد تعرفه گمرکی کاغذ در آینده افزایش پیدا کند باید کیفیت محصول داخلی ارتقا یابد .

مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت تمام از گران شدن تعرفه گمرکی کاغذ در سال 95، ممانعت کرد گفت: اگر قرار باشد تعرفه گمرکی کاغذ در آینده افزایش پیدا کند باید کیفیت محصول داخلی ارتقا یابد .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ایبنا، محمدمهدی داوودی‌پور، مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران، درباره فرایند پیشگیری از افزایش تعرفه گمرکی کاغذ در سال 1395، اظهار کرد: موضوع افزایش تعرفه گمرکی کاغذ از حدود 2 ماه پایانی سال 1393 از سوی برخی کارخانه‌های کاغذ مطرح شد. از اردیبهشت سال 1394 تعدادی از ناشران در این مسأله ورود پیدا کردند و در جلساتی که با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعاونی لیتوگراف‌ها، کارخانه‌های کاغذ مازندران و پارس، اتحادیه واردکنندگان کاغذ و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به ارائه نظرات خود مبنی بر این‌که «نمی‌توانند گرانی را تحمل کنند» پرداختند
.

وی ادامه داد: مضمون این نظرات بر این اساس بود که با توجه به وجود آرامش در بازار نشر به واسطه ثبات قیمت کاغذ در بازار، حتی یک درصد گرانی را هم نمی‌توان پذیرفت. البته مبحث، فراتر از پذیرفتن یا نپذیرفتن افزایش تعرفه گمرکی کاغذ بود؛ به این معنا که افزایش تعرفه گمرکی کاغذ از پایه و اساس کار صحیحی نیست .
 
مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران افزود: به همین منظور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز اول زمستان 1394، نظر ناشران را تأیید کرد . در ادامه، این موضوع به هیأت دولت راه یافت و انصافاً  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت جدی از افزایش نیافتن تعرفه گمرکی کاغذ دفاع کرد .


 
مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: البته ناگفته نماند هزینه‌های گمرک برای همه کالاها از 4 به 5 درصد تبدیل شده است که این موضوع هیچ‌گونه ارتباطی به تعرفه گمرکی کاغذ ندارد بلکه کف هزینه‌های گمرکی که پیش از این 4 درصد بوده، یک درصد افزایش یافته است .


 
داوودی‌پور عنوان کرد: بنابراین در سال 1395 تعرفه گمرکی کاغذ افزایش نمی‌یابد و افزایش آن در سال‌های آینده منوط به افزایش کیفیت کاغذ است .

وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به افزایش نیافتن تعرفه گمرکی کاغذ در سال جاری، آینده بازار نشر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: آینده بازار نشر چندان تحت تأثیر گران یا ارزان بودن تعرفه گمرکی کاغذ قرار ندارد اما در مجموع، بازار نشر در شرایط فعلی بازار سردی است و فروش کتاب دیده نمی‌شود. نسبت به آینده این بازار بسیار دلواپسم و فعلاً چشم‌اندار خوبی نداریم .


 
مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به چگونگی بُرون‌رفت از نابسامانی بازار نشر، گفت: برای این‌که مشکلات بازار نشر در ابعاد مختلف حل شود به عزم ملی نیازمندیم. نه فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه و تشکل‌های صنفی بلکه همه افراد جامعه باید در بخش فرهنگی کشور و زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی دخیل شوند و در یک راستا حرکت کنند .

داوودی‌پور ادامه داد: در این زمینه برخی دوستان ابراز می‌کنند که وقتی نشر الکترونیک گسترش می‌یابد بدون تردید نشر کاغذی اُفت پیدا می‌کند؛ بنده شخصاً این نظریه را قبول ندارم چرا که نشر کاغذی کشور اگر 50 درصد کاهش یافته باشد تأثیر نشر الکترونیک هنوز به 5 درصد هم نرسیده است. بنابراین تصور می‌کنم مشکلات و معایب در جاهای دیگر است که باید صورت‌مسأله درستی طراحی و برای حل آن اقدام شود .

 

 

 

 

منتشر شده توسط خبرگزاری ایبنا در تاریخ ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ فروردين


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: