ارز‌هایی که خارج می‌شوند؛‌ کالاهایی که وارد می‌شوند
واردات کالای چاپی به کشور روند تصاعدی گرفت؛ ۷۰ هزار تن تنها در ۴ ماه


واردات محصولات چاپی به کشور که یکی از نگرانی‌های مسئولان این صنعت در سال‌های اخیر بوده در سال جاری رشد بی‌سابقه‌ای داشته است. اگر در طول سال ۹۳ بالغ بر ۹۰ هزار تن کالای چاپی به کشور وارد شده است، در سال جاری تنها در ۴ ماه ۷۰ هزار تن واردات داشته‌ایم .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری تسنیم،‌ ارتقای توانمندی‌ها در سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های سال‌های اخیر فعالان صنعت چاپ بدل شده است؛ ارتقایی که از یک سو تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته و از سوی دیگر با فرسودگی ناوگان صنعت چاپ رفته رفته به آرزویی دست نیافتنی تبدیل می‌شود .

در این میان افزایش حجم واردات محصولات چاپی در شرایطی که چاپخانه‌های داخلی از نبود سفارش کار گلایه دارند، خود مزید بر علت است تا صنعت چاپ ایران که روزی جایگاهی ممتاز در منطقه داشت،‌ امروز در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد .

آمارهای موجود در سال جاری از روند صادرات و واردات کالاهای چاپی نشان می‌دهد‌، متأسفانه تراز واردات و صادرات کالاهای چاپی به شدت منفی است. تنها در چهارماه ابتدایی سال 94، 24 هزار تن واردات محصولات چاپی به کشور ثبت شده است .

پیش از این نیز برازش مدیرکل دفتر چاپ ارشاد از واردات 90 هزار تن محصولات چاپی در سال 93 به کشور خبر داده بود. وارداتی که به گفته او باید کاهش پیدا می‌کرد‌، اما آمارهای موجود در دفتر چاپ و نشر ارشاد حاکی از این است که این روند در سال 94 با افزایش نیز روبرو بوده است .

گزارش‌های ثبت شده از  چهار ماهه دوم سال نشان می‌دهد که در مجموع بالغ بر 70 هزار تن واردات محصولات چاپی به کشور داشته‌ایم. از این میان، در مرداد ماه 419 تن،‌ شهریور 52 هزار و 35 تن،‌ مهرماه 13 هزار و 288 تن و در آبان‌ماه چهار هزار و 300 تن کالای چاپی به کشور وارد شده است .

اگر نگاهی به فهرست کالاهای وارداتی چاپی به کشور داشته باشیم، با حجم انبوهی از محصولاتی که در داخل توانایی تولید آنها وجود دارد،‌ روبرو می‌شویم‌. پرسشی که در این میان مطرح می‌شود،‌ این است که چرا باید کشوری که می‌تواند به عنوان صادرکننده محصولات چاپی در منطقه فعالیت کند‌، باید به واردات محصولاتی غیر ضروری از عربستان،‌ ترکیه و پاکستان روی بیاورد؟

 

منتشر شده توسط خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۱ دي
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ اول ديکلیدها : واردات روند تصاعدی کالاهای چاپی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: