معاونت علمی از فناوری‌های مرتبط با صنعت چاپ حمایت می‌کند


مگر می‌شود در رابطه با صنعت نشر که علوم مختلفی را دربرمی‌گیرد، بی‌تفاوت بود؟ هرجایی که بازار باشد، موضوع ارزش افزوده مطرح است و معاونت علمی و فناوری به آن سمت می‌رود .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری ایلنا؛ پرویز کرمی(دبیر ستاد توسعه‌ی فرهنگ علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان) با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه‌ی علوم انسانی و اجتماعی در موضوع کارآفرینی و کاریابی، دچار یک حلقه‌ی مفقوده است، گفت: دانشگاه‌های ما نیروی انسانیِ متخصص و مجرب در این حوزه را آموزش می‌دهند اما برای جایی که دانشجوی فارغ‌التحصیل باید بروند و مشغول کارآفرینی شود و از تخصص خود بهره‌ ببرد، برنامه‌ای تدارک دیده نشده است .

او ادامه داد: شاهدیم که نیروی انسانی متخصص در رشته‌های غیرمرتبط فعالیت می‌کنند. آنها در ادارات مشغول به کار می‌شوند و انتهای کارشان، فعالیت ‌در شرکت‌های خصوصی است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال ایجاد اکوسیستم یا زیست‌بومی است که این رشته‌ها در آنجا مدخل باشند تا بتوانند جایگاه اصلی خود را بیابند. دکتر ستاری از این موضوع با نام «تجاری‌سازی علوم انسانی» یاد می‌کند .

کرمی با اشاره به این سخن افزود: تجاری‌سازی علوم انسانی یعنی ورود و ظهور علوم اجتماعی و انسانی در فناوری‌های نوین در جامعه. یک مثال می‌زنم. ما چیزی داشتیم به نام قالیبافی و در استان‌های مختلف قرار بر این بود که اگر کسی از پشت دار قالی بلند می‌شود، باز بیاید و در کارگاه قالی‌بافی خود مشغول به کار می‌شود. اما متأسفانه امروزه می‌بینیم این اتفاق نیفتاده و دختر و پسری که از پشت دار قالی‌بافی بلند شده‌اند، به یک لیسانسه، فوق لیسانس و یا دکتر بیکار تبدیل شده‌اند .

وی افزود: این فرد باید از فناوری‌های مختلف در رشد کار خود استفاده می‌کرده. مثلاً از علم «آی تی» در فروش خود و از «نانو» در تولید فرش خود بهره‌مند می‌شده. یک قالی‌باف می‌تواند برای تثبیت طرح و نقشه‌های بومی، از علوم مرتبط با آن استفاده کند و از بازارهای جدید بهره ببرد. اما متأسفانه هیچ‌کدام از این‌ها اتفاق نیفتاده است و کسی که از پشت دار قالی بلند شده نتوانسته به عنوان یک کارآفرین سنتی فعالیت کند، بلکه پس از مدتی تبدیل شده به یک تحصیلکرده‌ی بی‌سواد .

دبیر ستاد توسعه‌ی فرهنگ علم و و فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی رئیس جمهوری اظهار داشت: علوم انسانی باید این حلقه را تکمیل کند . معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار معتقد است که باید از ایده به محصول رسید. باید ارزش افزوده داشته باشیم و این کار با تجاری‌سازی امکان‌پذیر نیست و در این حوزه باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد .

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا معاونت علمی و فناوری برای رشد و بهبود صنعت نشر نیز برنامه‌ای در پیش دارد، بیان کرد: معاونت مسئول نشر کشور نیست، ولی وظیفه‌ی پیگیری و تجاری‌سازی علوم و فناوری‌های مختلف را برعهده دارد. از اهداف اصلی معاونت علمی و فناوری این است که رشد فناوری‌های مختلف را در جامعه پیگیری کند. مگر می‌شود در رابطه با صنعت نشر که علوم مختلفی را دربرمی‌گیرد، بی‌تفاوت بود؟ هرجایی که بازار باشد، موضوع ارزش افزوده مطرح است و معاونت علمی و فناوری به آن سمت می‌رود .

او با اشاره به ستاد فناوری‌های نرم گفت: این ستاد، شرکت‌های دانش بنیان را شناسایی‌ می‌کند و از آنان حمایت به عمل می‌آورد. معاونت علمی و فناوری در بین این شرکت‌ها به دنبال شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌ی علوم انسانی نیز هست .

کرمی در پاسخ به این سوال که آیا معاونت از جایزه‌هایی که در حوزه‌ی علوم انسانی برگزار می‌شود؛ حمایتی به عمل می‌آورد یا خود قصد دارد یک جایزه یا جشنواره برای نخبگان علوم انسانی برگزار کند، بیان کرد: معاونت علمی و فناوری چند کار در این حوزه دارد، اما عمدتاً در فضای تکنولوژیک و فضای اجتماعی است. اما می‌توان برای این موضوع به حوزه‌ی علم تا عمل نام برد. در این حوزه فناوری‌های مرتبط با علوم انسانی می‌توانند ورود کنند که صنعت چاپ و نشر را نیز دربرمی‌گیرد .

او در پایان سخنان خود افزود: در ارتباط با خودِ اشخاص باید گفت که معاونت علمی و فناوری تاکنون از جشنواره‌های حوزه‌ی علوم انسانی در کشور حمایت کرده است .

 

منتشر شده توسط خبرگزاری ایلنا در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: