ابتکاری جدید از چاپگر سه بعدی؛
جملات چاپ شده‌ای که تنها در آب خوانده می‌شوند


محققان سوئیسی با استفاده از فناوری سه بعدی موفق به چاپ جملاتی شده اند که تنها در آب قابل خواندن هستند .

 

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری مهر، در گذشته ای دور برای انتقال پیام هایی که محرمانه بودند از کاغذها یا مواد منحصر به فردی استفاده می شد که تنها با تابیدن نور خورشید به آنها قابل خواندن بودند. تصور کنید امروز نیز برای انتقال مفاهیم بتوان از چنین عملکردی استفاده کرد .

محققان سوئیسی Drzach & Suchy موفق به استفاده از کاربرد جدیدی از فناوری چاپ سه بعدی شده اند. با استفاده از چاپگرهای سه بعدی می توان از عکس های ذخیره شده در رایانه، نمونه سه بعدی واقعی ساخت. تکنولوژی استفاده شده در چاپگرهای سه بعدی این امکان را به مصرف کنندگان می دهد تا از ماده های کامپوزیتی در طراحی های خود برای چاپ سه بعدی بهره ببرند .

دستگاه های چاپ سه بعدی به صورت تجاری در کشورهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار گرفته اند. امروزه برای ساخت ماکت ها یا تهیه قطعات دقیق و پیچیده از روش چاپ سه بعدی استفاده می شود که باعث افزایش سرعت و دقت در ساخت قطعات شده است .

در سال های اخیر و همزمان با رشد روز افزون فناوری چاپگرهای سه بعدی، برخی از محققان نظامی موفق به ساخت تفنگی با قابلیت شلیک شده اند. محققان در آرزوی روزی هستند که بتوانند با استفاده از چاپگرها به چاپ اعضای بدن بپردازند .

 اما این بار محققان سوئیسی با الهام از سایه های ایجاد شده توسط حشرات آب پیما به راهکاری برای نقاشی حروف روی آب دست پیدا کرده اند. حروفی که تنها در آب قابل خواندن هستند. حشرات آب پیما وزن بدن خود را به گونه ای منتقل کنند که روی سطح آب قرار بگیرند. این حشرات با قرار گرفتن روی سطح آب نامرئی شده و تشخیص آنها از روی آب دشوار است و تنها با سایه ای که از آنها زیر آب به وجود می آید، قابل شناسایی هستند .

محققان در دهه های اخیر و با الهام از حشرات موفق به ساخت و استفاده از فناوری های جدید شده اند. محققان سوئیسی با الهام از حشرات آب پیما موفق به چاپ سه بعدی جملات هایکویی Haiku شده اند که تنها زمانی قابل خواندن هستند که روی سطح آب قرار گرفته و سایه کلمات از زیر آب قابل خواندن است .

این تیم تحقیقاتی در رابطه با هدف از انجام چنین پروژه ای می گوید : « ما در این پروژه به دنبال دسترسی به یک ساختار، شبکه یا توری با ارتفاع های متغییر بودیم که بتوان از روی سطح آب شناور بوده و در نقاط مخصوصی تغییر شکل دهد تا منجر به شکل گیری سایه شود. در حالی که سایر نقاط بالاتر از سطح آب قرار گرفته و نور را از خود عبور می دهند . »

هایکو، کوتاه ترین گونه شعری در جهان است که مبدع آن ژاپنی‌ ها هستند . هایکوها از ۱۷ مورا (Mora) تشکیل شده‌ اند و به ترتیب به صورت سه واحد پنج‌ تایی، هفت‌ تایی و پنج‌ تایی از پی هم می‌ آیند. هرچند که گاه هایکوها را دارای ۱۷ هجا بر می‌ شمارند اما از لحاظ زبان‌ شناسی، هجا و مورا دو مفهوم متفاوت هستند و یک واکه بلند می‌ تواند از دو مورا تشکیل شود. وزن شعر هایکو بر پایه شمارش موراها تعیین می‌ شود .

 

منتشر شده توسط خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۷ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: