افت و خیز صنعت نشر در اصفهان;
کتاب زیر منگنه اقتصاد کاغذی سرگردان شده است


موضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه درحالی مورد دغدغه مسئولان و فرهنگ‌دوستان قرار گرفته که امید برای نهادینه کردن این فرهنگ زیرمنگنه مشکلات اقتصادی کاغذ در صنعت نشر به محاق رفته است .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری مهر، صنعت چاپ جزو پنج صنعت اول اقتصادی در دنیا است که از اهمیت خاصی برخوردار است درواقع می‌‌توان گفت رشد و تعالی فرهنگ یک کشور به صنعت نشر مدیون است اما در کشور ما این صنعت کمتر در میان عموم مردم جامعه شناخته‌شده است .

 بنا بر اعلام خانه کتاب در اصفهان آمار انتشار کتاب بالا رفته است به گونه‌ای که اصفهان رتبه چهارم در نشر کتاب را دارد اما این افزایش نشر در شرایطی است که سرانه مطالعه در کشورمان همچنان پایین‌تر از میزان استاندارد جهانی است .

اصفهان در دو سال گذشته رتبه پنجم را در انتشار کتاب داشت و سال پیش توانست این رتبه را ارتقاء دهد و بعد از تهران، قم و خراسان رضوی یکی از فعالان عرصه نشر کتاب باشد اما ناشران همچنان از وضعیت نشر ناراضی هستند و معتقدند اگر به وضعیت نشر رسیدگی نشود، بسیاری از انتشاراتی های اصفهان تعطیل می شوند .

واقعیت امر این است که صنعت چاپ در کشور همواره تابع فضای کسب و کار بوده و بر این اساس فراز و فرودهای این عرصه بر صنعت چاپ نیز تأثیرگذار است .

در سال‌های اخیر ناشران و چاپخانه‌داران با افت تقاضا روبرو بوده و این صنعت در کشور ایران و بالطبع در اصفهان با رکود خاصی روبرو بوده است به‌گونه‌ای که بسیاری از چاپخانه‌ها تعطیل و ناشران فعالیت خود را کاهش داده اند .

افت‌وخیز حوزه نشر و چاپ را از دیدگاه‌های مختلف می‌توان موردبررسی قرارداد که گرانی کاغذ و  تأثیر مستقیم بر گرانی کتاب، کاهش رسانه مطالعه مفید در کشور، اجرایی نشدن صحیح معافیت مالیاتی ناشران، موارد مؤثر در فرازوفرودهای این عرصه است .

در طول سال‌های اخیر مسئولان حوزه فرهنگی کشور بارها و بارها در ارتباط با کاهش سرانه مطالعه در کشور هشدارهایی داده‌اند و همایش‌ها و اجلاس‌های فراوانی در ارتباط با آشتی جامعه با کتاب و نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی تشکیل‌شده است که شاید بسیاری از آن‌ها از شدت تکراری شدن به کلیشه‌ای در ذهن جامعه تبدیل‌ شده باشد اما این دغدغه مهم که بارها توسط رهبر معظم انقلاب نیز به ارگان‌های فرهنگی کشور تذکر داده‌ شد از جمله مهم‌ترین موارد تأثیرگذار در فراز و فرود صنعت چاپ و نشر در سال‌های اخیر است .

خانواده‌ها امروزه درزمینهٔ حذف کتاب از سبد خانوار دغدغه‌ای ندارند

در این‌ ارتباط حجت‌الاسلام ارزانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به گرایش جامعه به سمت رسانه‌های دیداری و شنیداری و پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ایران لازم است تمام آحاد جامعه در ارتباط با رفع این معضل تلاش کنند .

وی افزود: در این میان هر طرحی که بتواند مشوق جامعه به سمت‌وسوی کتاب‌خوانی باشد و سرانه مطالعه جامعه را به‌ویژه در میان جوانان افزایش دهد باید از سوی مسئولان امر موردحمایت و توجه وافری قرار بگیرد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: متأسفانه خانواده‌ها امروزه درزمینهٔ کمبود سرانه کتاب و کتاب‌خوانی و یا حذف آن از سبد خانوار دغدغه‌ای و احساس کمبودی ندارند و بر این است لازم است از طریق فیلم، رسانه و روش‌های جذاب و با اندیشیدن طرح‌های مناسب مانند طرح مذکور، فرهنگ کتاب‌خوانی در ذهن جامعه نهادینه شود .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: البته در نظر داریم این امر را در یک از جلسات فرهنگ عمومی استان مطرح کنیم تا کارشناسان حقوقی و حقیقی با بررسی جوانب امر و مقتضیات زمانه، کمک به امر کتاب‌خوانی یک گام به‌پیش در راستای بالاتر بردن سرانه مطالعه بردارند .

وی با اشاره به اینکه در دنیای رسانه‌های امروز تولید کتاب‌های مطابق با نیازهای نوین جامعه به رسانه‌های مجازی با رعایت حقوق معنوی نویسنده ضروری است، ابراز داشت: البته ازنظر علمی نگاه کردن به برگ کاغذ مضرات کمتری نسبت به صفحه‌های نمایشگر تلفن همراه و تبلت کمتر است اما یقینا گسترش رسانه‌های دیجیتال نیز خود در ارتقای فرهنگ عمومی مطالعه بسیار مؤثر است .

ارزانی بابیان اینکه بخشی از مشکلات چاپ به فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه برمی‌گردد، گفت: بخش مهمی از مشکلات چاپخانه‌داران با افزایش سرانه مطالعه رفع می شود .

اصفهان همواره در صنعت چاپ پیشگام بوده است

اصفهان همواره در صنعت چاپ نیز پیشگام بوده و نخستین چاپخانه اصفهان در کلیسای وانک فعالیت داشته است اما با مشکلات سال‌های اخیر این صنعت رکود یافته است .

محمدعلی انصاری رئیس اتحادیه چاپخانه های اصفهان درزمینهٔ مشکلات عرصه چاپ با اشاره به اینکه در بخش آموزش در حوزه چاپ هنوز از دنیا عقب هستیم، ابراز داشت: مسئله آموزش در صنعت چاپ نیازمند سرمایه‌گذاری است و بستگی تامی به همت مدیران چاپ استان دارد .

وی تأکید کرد: صنعت چاپ بسیار ارزشمند است و لازم است همه مسئولان ذی‌ربط به این صنعت گوشه چشمی داشته باشند و حمایت‌های مالی و قانونی لازم را برای این حوزه انجام دهند .

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان اصفهان ادامه داد: طبق قانون تمام چاپخانه‌‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند و تمام مؤسسات فرهنگی از اداره ارشاد مجوز معافیت مالی گرفتند اما حق مسلم چاپخانه‌داران و ناشران هنوز در این زمینه هنوز رعایت نشده است .

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان اصفهان اظهار داشت: در این شرایط سرمایه گذاران عرصه چاپ و نشر به‌جز عشق به فرهنگ و کشور هیچ انگیزه دیگری ندارند و کار آن‌ها به‌نوعی جهادی محسوب می‌شود .

وی بابیان اینکه اکثر مشکلات صنعت چاپ کشوری است و باید توسط دولت و مجلس حل شود، گفت: این امر نیاز به تغییر قانون دارد .

تأسیس وزارتخانه صنعت چاپ ضروری است

وی بابیان اینکه در بسیاری از موارد بعد حمایتی دولت از صنعت چاپ به بعد نظارتی و دخالتی تبدیل‌شده است، اضافه کرد: در هنگام برنامه ریزی و تخصیص بودجه هیچ‌ کارشناسی از این عرصه حضور ندارد که از صنعت دفاع کنند .

انصاری گفت: خرید دستگاه چاپ نیازمند هزینه چندین میلیاردی است، درحالی‌که بودجه دفتر امور چاپ فرهنگ و ارشاد اصفهان بسیار کمتر از این میزان است .

وی ادامه داد: امروز با توجه به گسترش این صنعت در جهان نو نیاز به توجه بیشتر به این امر در کشور نیاز به یک وزارتخانه برای صنعت چاپ بیشتر احساس می شود .

انصاری تصریح کرد: می‌توان گفت در طول سال‌های گذشته به دلیل نبود متولی صنعتی مشخص حق خادمان فرهنگ مکتوب این عرصه پایمال و حمایتی که شایسته جهادگران این عرصه باشد اتفاق نیفتاده است اما  امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به ایجاد شهرک چاپ و نشر این مشکلات رفع شود .

افزایش قیمت از چالش‌های اقتصاد نشر است

قیمت کتاب در سال‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است که بخشی از آن به دلیل افزایش قیمت کاغذ بوده است .

بر اساس آمارهای خانه کتاب در سه ماه نخست سال ۱۳۹۴ نیز قیمت کتاب با افزایش روبه‌رو بوده است .

 بر این اساس قیمت کل کتاب‌ها ۲۱ درصد،‌ قیمت میانگین هر کتاب ۱۷ درصد و قیمت میانگین هر صفحه ۱۳ درصد افزایش داشته است .

قیمت کتاب‌های کودک و نوجوان نیز در شروع سال جاری با ۱۵ درصد افزایش روبه‌رو بوده است .

هم‌چنین آمار انتشار کتاب‌های تألیفی ۲۱ درصد و کتاب‌های ترجمه‌شده سه درصد افزایش داشته است؛ انتشار کتاب‌های چاپ اول ۲۷ درصد و کتاب‌های چاپ مجدد نیز تغییر چندانی نداشته است .

بر این اساس افزایش قیمت یکی از چالش‌های اقتصاد نشر در سال‌های اخیر بوده که موجب شده رفته‌رفته کتاب از کالای مصرفی خانوار بیرون آید،‌ بسیاری بر این باورند که قیمت کتاب در قیاس با کالاهای مشابه دیگر چندان بالا نیست و قیمت نمی‌تواند عاملی برای بیرون آمدن کتاب از سبد کالای خانوار باشد .

اما با مروری بر احوال جامعه متوجه این مسئله می‌شویم که برخلاف این باور هیچ‌کس حاضر نیست نیازهای معیشتی خانواده را رها کرده و تنها به‌صرف شعار زیبای «قرار گرفتن کتاب در سبد خانواده» برای آن مسئله هزینه کند و بر این اساس درنهایت به این نتیجه می‌رسیم که نه‌تنها گرانی کتاب، بلکه اقتصاد خانوار نیز در این زمینه بسی تأثیرگذار است .

ناشر اصفهانی و مدیرعامل سابق انجمن فرهنگی ناشران اصفهان نیز در گفتگو با مهر بابیان اینکه قدرت اقتصادی ناشران در شهرستان‌ها همیشه پایین‌تر است، تصریح کرد: با افزایش قیمت کاغذ میزان نقدینگی ناشران به‌صورت قابل‌توجهی کاهش پیداکرده است .

 وی ادامه داد: تنها کاغذ مشکل اصلی ناشران نیست و کاهش میزان نقدینگی در دیگر بخش‌ها مانند چاپ و زینک نیز تأثیر می‌گذارد .

مهرانگیز بیدمشکی تأکید کرد: دولت باید یک‌ راه کوتاه‌مدت را برای رفع مشکل‌های موجود در صنعت نشر در نظر بگیرد و حمایت‌های خود از ناشران را افزایش دهد .

وی بیان داشت: زمانی کاغذ در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گرفت و هر انتشاراتی برحسب نیاز به‌صورت نقد آن را خریداری می‌کرد .

این ناشر اصفهانی اظهار داشت: با شرایط کنونی که توزیع کاغذ به دست واسطه‌گران است، علاوه بر ثابت نبودن قیمت، بی‌عدالتی بسیاری در نحوه توزیع نیز مشاهده می‌شود .

 مشکل صنعت نشر تنها با افزایش سرانه مطالعه حل می شود

مدیر سابق انجمن فرهنگی ناشران اصفهان گفت: اصفهان در سال، بیش از یک هزار عنوان کتاب چاپ می کند، اما تا زمانی که وضعیت نشر و تعیین بودجه در این زمینه و همچنین فرهنگ مطالعه جا نیفتد، نشر کتاب فایده ای ندارد .

بیدمشکی با اشاره به اینکه بالا رفتن تعداد نشر مشکل کتاب را در کشور حل نمی کند، گفت: تولید و نشر کتاب هنوز به ایده آل خود نزدیک نشده است،  علیرغم تعارفی که مسئولان در بهبودی وضعیت نشر دارند، اما وضعیت نشر کتاب در کشور خوب نیست .

وی ادامه داد: دولت باید برای وضعیت نشر در کشور برنامه ریزی داشته اشد، و سایر نهادها نیز برای بهبودی حال نشر در کشور برنامه ریزی کنند، به‌خصوص آموزش‌وپرورش که می تواند سهم بسزایی در این عرصه داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه استفاده از ابزار و امکانات موجود برای بالا بردن سرانه مطالعه در بین مردم اصفهان نخستین و مهم‌ترین اقدامی است که باید برای رفع مشکلات صنعت چاپ و نشر به آن توجه شود،  افزود: هم‌اکنون سرانه مطالعه کتاب بسیار پائین است به‌گونه‌ای که کشورهای درحال‌توسعه با دربرداشتن ۸۰ درصد از جمعیت، ۲۰ درصد تولید کتاب دارد و کشورهای توسعه‌یافته  با ۲۰درصد جمعیت، ۸۰ درصد تولید کتاب را برعهده‌گرفته دارد .

بیدمشکی افزود: اگر مشکل سرانه مطالعه حل شود مشکل ناشران و مؤلفان در خصوص گرانی کتاب و به فروش نرفتن کتاب حل می شود .

وی تاکید کرد: تولید و چاپ کتاب امروز در وضعیتی قرار دارد که بسیاری از نویسندگان و ناشران از نوشتن و چاپ و انتشار کتاب بی‌انگیزه و حتی تعدادی از این حرفه بیرون آمدند که با این اقدام تنها به عمق فاجعه فرهنگی می‌رسیم .

مسئول و دبیر سابق انجمن فرهنگی ناشران استان اصفهان گفت: زمانی به آن سطح توسعه کتاب و کتاب‌خوانی می‌رسیم که به توسعه سیاسی، فرهنگی و در گام بعدی توسعه اقتصادی دست‌یابیم .

وی با اشاره به اینکه تقلید از فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کشورهای پیشرفته در حالی امکان‌پذیر است که زیرساخت‌های لازم برای این فرهنگ در سطح کشور پایه‌ریزی شود، اضافه کرد: در غیر این صورت این تقلید هم به درد نمی‌خورد و عامل عقب‌ماندگی بیشتر کشور می‌شود .

بیدمشکی خواستار برقراری ارتباط نزدیک جامعه نویسندگی با مسائل و مشکلات مردم شد و اعلام داشت: نویسندگان ما باید مطالب و موضوعاتی را به نگارش درآورند که مخاطب را راضی نگه‌دارند تا صنعت چاپ کتاب و به تبعیت از آن نشر و چاپ رونق بگیرد .

نقش صنعت چاپ از محدوده یک فعالیت صرفاً فرهنگی فراتر رفته است

آنچه امروزه به‌عنوان تجارب و سیر تاریخی و تدریجی جوامع بشری به دست ما رسیده است به‌واسطه ‌ سلسله روایت‌هایی است که بخش زیادی از آن از طریق صنعت چاپ و در قالب کتاب به ما منتقل‌شده است که بسیاری از این تجارب علمی، اقتصادی سیاسی و فرهنگی از پس ریاضت‌های علمی و فکری دانشمندان به‌دست‌آمده است و میراثی گران‌بها برای ما محسوب می‌شود .

بر این اساس امروزه نقش صنعت چاپ از محدوده یک فعالیت صرفاً فرهنگی بسیار فرار رفته است و تأثیر این صنعت بزرگ بر تحولات اجتماعی، فرهنگی و بررسی پوشیده نیست چراکه این تحولات در صورتی محقق می‌شود که اسباب این انتقال و تحول فراهم‌شده باشد .

استاندار اصفهان: باید اتاق فکری درزمینهٔ صنعت چاپ تشکیل شود

استاندار اصفهان طراحی و راه‌اندازی شهرک صنعت چاپ اصفهان را از مزیت‌های استان اصفهان در این حوزه فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: بی‌تردید در کنار فعالیت صنفی اتحادیه چاپخانه‌داران استان باید اتاق فکری تشکیل شود تا از قطار توسعه جهانی این صنعت عقب نمانیم .

وی اظهار داشت: امروزه صنعت چاپ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسته‌هایی است که می‌تواند ویترین واقعی هر کالا باشد و در تجارت جهانی این عیار همواره موردتوجه بوده است .

 رسول زرگرپور افزود: امروز اگرچه با افتخار از تلاش فعالان صنعت چاپ اصفهان یاد و به آن افتخار می‌کنیم اما باید دقت کنیم که سرعت فنّاوری رقابت در دنیای امروز هوشمندی مضاعف متصدیان در مواجهه با این میدان تحول‌پذیر و تنوع‌طلب را می‌خواهد .

وی ادامه داد: وجود بیش از ۴۷۰ واحد چاپخانه و حِرف مرتبط در استان اصفهان وجود دستگاه‌های مدرن و به‌روز در سطح استان سبب شده تا نه‌تنها نیاز استان بلکه اقتضائات استان‌های مجاور را نیز تأمین کنیم .

توجه به تربیت و پرورش نیروهای توانمند در حوزه چاپ ضروری است

اکنون بیش از ٨٠٠ سال از آغاز حضور صنعت چاپ در زندگی بشر می گذرد و امروز دنیا به اوج تحولات در این صنعت رسیده اما هنوز اتفاقات و تحولات زیادی باید رخ دهد که به قله چاپ برسیم .

کارشناسان این عرصه معتقدند ازجمله ضعف‌های اصلی صنعت چاپ این است که هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های منابع انسانی را در این حوزه فراهم کنیم .

 این امر سبب کندی در پیشرفت صنعت چاپ در اصفهان شده و بر این اساس توجه به تربیت و پرورش نیروهای توانمند در حوزه چاپ ضروری است .

حجت‌الاسلام محمد قطبی مدیرکل سابق ارشاد اسلامی نیز درباره ضعف‌ها و قوت‌های صنعت در گفتگو با مهر اظهار داشت: اصفهان ظرفیت‌های خوبی ازنظر محورهای تعاملی شرق، غرب، شمال و جنوب و صنایع تکمیلی حوزه چاپ و گذشته تمدن‌ساز دارد و برای دستیابی به توسعه در صنعت چاپ حمایت‌های ارشاد و همت چاپخانه‌داران، امری ضروری است .

 وی با اشاره به ضرورت تربیت و پرورش نیروهای توانمند با کارایی بالا تأکید کرد: ازجمله ضعف‌های اصلی این صنعت این است که در دانشگاه‌ها هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های منابع انسانی را فراهم کنیم که این سبب کندی در پیشرفت صنعت چاپ در اصفهان شده است .
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: برای بدنه فعال چاپ دوره‌های پودمانی پیش‌بینی‌شده که به‌زودی ظرفیت‌ آن فراهم می‌شود که در این مهم باید فعالان صنعت چاپ نیز کمک کنند .

حجت الاسلام قطبی بابیان اینکه برای ارتقای وضعیت موجود باید در کارهای صنعتی و پیشرفته تحقیقات کافی  انجام شود، تأکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و مرکز رشد فرهنگ هنر و رسانه را تأسیس کرده تا افرادی که ایده‌های جدید و یا مستعد انجام کارهای تحقیقاتی تخصصی هستند از معافیت‌های مالیاتی و گمرک و حمایت‌های قانونی نیز بهره‌مند شوند .

وی بابیان اینکه در حوزه چاپ آفرینش گری نداشته‌ایم، گفت: درست است که مشکلات مالیات و گرانی کاغذ امروز این قشر را آزار می‌دهد اما باید باهمت کافی شرایط تحریم امروز به خودکفائی برسیم .

رونق کار چاپخانه‌ها تابع فضای کسب‌وکار کشور است

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این‌ ارتباط اظهار داشت: هرسال مجوز یک هزار و  ۶۰۰عنوان کتاب در استان صادر می‌شود و یک هزار از این نسخ برای اولین بار به چاپ می‌رسند .

وی با اشاره به آمارهای رشد یک و نیم برابری چاپ کتاب گفت: باید دقت کنیم که درواقع تعداد تشکل‌هایی که اقدام به چاپ کتاب می‌کنند و نه میزان چاپ کتاب با رشد ۱.۵ برابری روبرو بوده و بر تعداد چاپخانه‌ها اضافه‌شده است .

حجت‌الاسلام قطبی افزود: بر این اساس از نظر تعداد واحدهای چاپی و چاپخانه‌ها بیش از ۵۰ تا ۶۰ واحد چاپی در سال گذشته مجوز گرفتند و مجوزهای چاپ دیجیتال نیز دو و نیم برابر شده است .

وی تأکید کرد: البته رونق کار چاپخانه‌ها تابع فضای کسب‌وکار کشور است که اکنون دارای رکود شده است و اگر این فضا رونق بگیرد بخشی از مشکلات کاهش صنعت چاپ نیز رفع می‌شود .

این فعال فرهنگی در ارتباط با واحدهایی که اتحادیه چاپخانه‌ها اشاره به تعطیلی آن‌ها داشته است، ابراز داشت: اغلب این واحدها فرسوده هستند و در فضایی بسیار کوچک دستگاه‌های چاپ بزرگ قرار داده‌شده که موجب ایجاد آلودگی صوتی و محیطی می‌شود .

وی اضافه کرد: بر این اساس این واحدها از گردونه خارج‌شده‌اند تا صنعت چاپ را به سمت فضایی باز ببریم ضمن اینکه با تعطیلی یک واحد کوچک چاپی ۱۰ تا ۱۵چاپخانه بزرگ ایجادشده است .

تأثیر صنعت چاپ از مشکلات فرهنگی، تبلیغات و کتاب

باید دقت کنیم که صنعت چاپ یک صنعت پشتیبان و نه مستقیم است و بر این اساس با ایجاد مشکلات درزمینهٔ خدمات فرهنگی، تبلیغات و کتاب، چاپ نیز دارای مشکل می‌شود

به‌طور مثال مؤسساتی که از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه فعالیت دارند از پرداخت مالیات معاف هستند، اما متأسفانه این بند توسط اداره مالیات تفسیر به رأی شده و هنوز درباره چاپخانه‌داران و ناشران اعمال نمی‌شود .

اکنون گردش مالی  چاپ ایران به یک درصد هم نمی‌رسد و این در حالی است که صنعت چاپ یکی از بهترین مقوله‌هایی است که می‌توان با آن در مقابل تهاجم دشمن مقابله کرد و هجمه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دشمن را کاهش داد .

قرار است ناشران استان اصفهان بسته‌ای فرهنگی باقابلیت اجرایی و عملیاتی در ارتباط با کار خود به  اداره ارشاد عرضه کنند تا در شورای فرهنگ عمومی برای عملیاتی شدن موردبررسی قرار گیرد اما مشخص نیست به چه دلیل تاکنون این امر انجام‌نشده است .

صنعت چاپ در کشور نیازمند تحقیق و پژوهش است

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ارتباط مشکلات عرصه چاپ و نشر کشوردر گفت‌وگو با مهر گفت: متأسفانه ترکیه عرصه کار چاپخانه‌داران داخلی را گرفته که لازم است هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدامات عاجلی در نظر گرفته شود .

وی افزود: برای حمایت از صنعت چاپ در استان‌های مرزی و محروم در جدول حمایتی، ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم که متأسفانه در صحن علنی مجلس رأی نیاورد .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در کشور کمبودهایی درزمینهٔ تحقیقات و پژوهش زیربنایی وجود دارد که صنعت چاپ نیز به این تحقیق و پژوهش نیاز دارد .

 وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی از منظر قرآن کریم و دین مبین اسلام اظهار داشت: توجه به کتاب از مسائل اساسی و مهمی است که باید در نظام اسلامی موردتوجه قرار گیرد .

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به اینکه یک مسلمان باید روزانه کتب مختلفی را مطالعه کند، افزود: کتابِ نفس، اعمال، طبیعت، خلقت و آینده هر انسان از مواردی است که باید موردتوجه و مطالعه  روزانه هر انسانی قرار گیرد .

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که هر مؤمن متقی باید حداقل ۵۰ آیه قرآن در روز را تلاوت و مورد اندیشه قرار دهد، بیان داشت: تولیدات نویسندگان ارزشی که با به جریان انداختن قلم در هدایت جامعه نقش‌آفرین هستند از دیگر مواردی است که باید موردمطالعه جامعه باشد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه موانع رشد تولید کتاب متعدد است، ابراز داشت: اگر اقتصاد مقاومتی در کشور حاکم شود پیشرفت‌های قابل‌توجهی به‌ویژه در رشد تولید ملی را به دنبال خواهد داشت و در این میان اگر کتاب را مهم‌ترین و مؤثرترین تولیدات اقتصاد مقاومتی بدانیم خطا نکرده‌ایم .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی موانع رشد تولید کتاب به شکل گسترده بررسی‌شده است، تصریح کرد: گرانی کاغذ معضلاتی برای مراکز انتشار کتاب کشور فراهم کرده است .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به مطالبه رهبر انقلاب درزمینهٔ رفع این مشکل کمیسیون فرهنگی مجلس با یک سال بررسی و فعالیت برنامه گسترش رشد تولید کاغذ را در برنامه قرارداد است .

وی با اشاره به اینکه در صنعت چاپ در حال یک گذار از چاپ سنتی به چاپ مدرن و جدید هستیم، تأکید کرد: مشکلات دیگری مانند بیمه و مالیات بر سر راه نشر کتاب است و بر این اساس از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می‌کنیم تا سریع‌تر موانع رشد و تولید کتاب در میان ناشران و چاپخانه‌ها را رفع کنند.

 وابستگی تمام صنایع دنیای مدرن به صنعت چاپ

 تکثیر علم و دانش و رهیافت به حوزه‌های جدید معرفتی و ضرورت آشنایی با علوم مختلف و پیوند آن‌ها با منظومه معارف بشری تنها به‌واسطه امکانات و ابزار آن یعنی صنعت چاپ می‌تواند به نحو شایسته منتشر و در اختیار اهل آن قرار  گیرد .

امروزه صنایع غذایی، پزشکی، بهداشتی، نساجی و بسیاری از صنایع دیگر در دنیای امروز به عنصری به نام صنعت چاپ گره‌خورده است؛ چه‌بسا که برند شدن و متمایز جلوه کردن بسیاری از این محصولات بیش از هر چیز به‌واسطه صنعت بسته‌بندی و چاپ باشد .

به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای رونق بخشی فضای چاپ و برون‌رفت از مشکلات  این صنعت تأسیس شهرک چاپ و نشر بود که از مدتی پیش در اصفهان افتتاح‌شده است و جای امیدواری است که با تدوین برنامه‌های درست مشکلات این صنعت رفع شود .

همچنین قرار است ناشران استان اصفهان بسته‌ای فرهنگی باقابلیت اجرایی و عملیاتی در ارتباط با کار خود را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه کنند تا در شورای فرهنگ عمومی برای عملیاتی شدن موردبررسی قرار گیرد که با توجه به تأخیر چندماهه در این امر باید این بسته فرهنگی با همیاری تمامی ناشران اصفهان هرچه سریع‌تر در اختیار مسئولان امر قرار گیرد

 

منتشر شده توسط خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ بيست و پنجم آبانکلیدها : اصفهان کتاب صنعت نشر فشار اقتصادی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: