یک تولیدکننده کاغذ در گفتگو با مهر:
افزایش تعرفه واردات کاغذ حداقل کاری است که دولت باید انجام دهد


مدیرعامل کارخانه کاغذ پارس ضمن اعلام موافقت با پیشنهاد افزایش ۱۱ درصدی تعرفه واردات کاغذ، گفت: این حداقل کاری است که دولت در انجام وظیفه حمایتی خود از تولیدکنندگان باید انجام دهد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری مهر احمد مقدم مدیرعامل کارخانه کاغذ پارس ضمن اعلام موافقت خود با پیشنهاد دیگر کارخانه تولیدکننده کاغذ کشور، کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای بالا بردن تعرفه واردات کاغذ از ۴ به ۱۵ درصد گفت: در کل دنیا مرسوم است که دولت‌ها از صنایعشان حمایت می‌کنند و برای کالاهای وارداتی، تعرفه اِعمال می‌کنند و دلیل این کار هم، حمایت از تولید داخلی است. متاسفانه ما در اینجا شاهد چنین حمایتی از تولیدکننده‌ها نیستیم و برعکس پیش از این حتی به واردکننده‌ها ارز مبادله‌ای داده می‌شد و باعث شده بود که تولید اصلاً نتواند مقابل واردات بایستد و منجر به این شده که امروز بخش زیادی از کاغذ مورد نیاز کشور، وارداتی شده است.

وی افزود: دولت یک بار برای همیشه باید تصمیم بگیرد که آیا قصد حمایت از تولید داخل را دارد یا خیر؟ اگر ما می‌خواهیم تولیدکننده کاغذ در داخل بماند و فعال هم باشد، باید از او حمایت کند. ما البته شرایط دولت را درک می‌کنیم و شاید امروز حمایت‌های خیلی خاصی را مطالبه نکنیم اما انتظار داریم این حمایت حداقلی که در کل دنیا در مورد تعیین تعرفه برای واردات وجود دارد، در مورد کاغذ هم به طور جدی صورت بگیرد. این حداقل کاری است که دولت می‌تواند در مقطع فعلی در حمایت از تولیدکننده‌های داخلی کاغذ و تشویق آنها به ادامه فعالیت در این حوزه انجام دهد. ما خواهان این هستیم که حداقل شرایطمان با واردکننده‌ها برابر باشد، اگر بر آنها ترجیح داده نمی‌شویم!

مدیرعامل کارخانه کاغذ پارس که در خوزستان فعالیت می‌کند با اشاره به همراه بودن این تولید با محیط زیست، گفت: ما در اینجا کاغذی تولید می‌کنیم که اولاً برای کارگر ایرانی ایحاد اشتغال می‌کند، دوماً پیش برنده مقوله اقتصاد مقاومتی است و سوماً برای تولید این کاغذ یک درخت هم قطع نمی‌شود و از طرف دیگر این کالا کاملاً بهداشتی است و هیچگونه ماده شیمیایی در تولید آن به کار نمی‌رود. در کشورهای اروپایی انواع و اقسام قوانین آنتی سوبسید و آنتی دامپینگ را در کنار سیاست بالا بردن تعرفه‌ها اجرا می‌کنند که تولید، تقویت شود و واردات به این آسانی صورت نگیرد.

مقدم در پاسخ به این سوال که چگونه است شما که همواره بر واگذاری و واسپاری بخش تولید از جمله کاغذ از بخش دولتی به بخش خصوصی دفاع می‌کنید، این بار خواستار حمایت دولت از تولیدکننده‌های کاغذ با بالا بردن تعرفه واردات آن شده‌اید؟، تاکید کرد: بنگاه‌داری از طرف دولت، متفاوت است با انجام وظیفه دولت در حمایت از تولید داخل؛ همه دولت‌ها وظیفه دارند از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند طوری که کالای داخلی قابلیت رقابت با کالای خارجی را داشته باشد و اگر فرداروزی مجدداً تحریم شدیم، آنها [تحریم کنندگان] نتوانند به راحتی به ما بگویند که به شما کاغذ نمی‌دهیم. اقتصاد مقاومتی که حضرت آقا هم مطرح می‌کنند، یعنی همین.

وی اطمینان داد که به شرط اینکه دولت به تولید داخل بها بدهد و به وظایف خود در قبال حمایت از تولید داخل عمل کند، پتانسیل موجود فعال خواهد شد و ما یک روز از وابستگی به کاغذهای خارجی خارج می‌شویم و در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نگران وارد شدن یک شوک به بازار عرضه و مصرف کاغذ نیستید و آیا فکر نمی‌کنید با افزایش تعرفه واردات کاغذ، قیمت آن به طور ناگهانی افزایش یابد و طبعاً فشار ناشی از آن را باید مصرف کنندگان کاغذ تحمل کنند؟، گفت: بله، ممکن است به صورت مقطعی یک افزایش قیمت ایجاد شود اما همین باعث می‌شود تولیدکننده داخلی تشویق شود که کاغذ بیشتر و بهترین تولید کند.

مدیرعامل کارخانه کاغذ پارس ادامه داد: این نیازمند تصمیم اساسی و مبنایی دولت است و قطعاً یک دوره گذار هم خواهد داشت اما بعد از گذشت مدتی انشاءالله ما در تولید کاغذ به خودکفایی می‌رسیم و دیگر کاغذی وارد کشور نمی‌شود که حالا بخواهد برای آن تعرفه بالا یا پائین تعیین شود. ولی اگر این حمایت‌ها وجود نداشته باشد، تا ابدالدهر ما صرفاً واردکننده کاغذ خواهیم بود. اگر می‌خواهیم روزی در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید از تولیدکننده‌های داخلی کاغذ حمایت کنیم. اگر حمایت کافی از چند کارخانه بزرگ تولید کاغذ در کشور صورت بگیرد، آنها به راحتی خواهند توانست بخش بزرگی از نیاز کشور را به کاغذ تامین کنند.

 

منتشر شده توسط خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳۰ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ سي مهرکلیدها : احمد مقدم کاغذ پارس


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: