فروزیده:
نخستین مدرسه‌های روستایی در جنگ را چاپخانه‌داران ساختند


مدرسه‌سازی در دوران جنگ 8 ساله یکی دیگر از افتخارات فعالان صنعت چاپ به شمار می‌آید.

به گزارش اخبار چاپ، احمد فروزیده با اشاره به اقلامی که از سوی چاپخانه‌داران برای جبهه‌های جنگ هشت ساله ایران و عراق ارسال می‌شد، اظهار کرد: سربند، جزوه‌هایی برای جبهه‌های جنگ، پیام‌ها و دلنوشته‌هایی از مردم و رزمنده‌ها بخش دیگری از این فعالیت‌ها بود که بخشی از این دلنوشته‌ها، بعدها در مجموعه کتاب‌های «فرهنگ جبهه» منتشر شد.

به گفته وی، سفارش‌ها از ستاد هماهنگی جمع‌آوری و هدایت کمک‌های مردمی به جبهه‌های جنگ می‌آمد. این ستادها در شهرستان‌ها زیر نظر امام جمعه و در تهران بیشتر زیر نظر سپاه و جهاد سازندگی فعالیت می‌کردند.

وی افزود: تمامی سفارش‌ها به‌صورت شفاهی اعلام می‌شد و اگر فهرستی موجود باشد در اختیار زنده‌یاد حسین شیرزاد بوده است. البته مدارکی را که وی داشت به اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تحویل دادو بخشی از این مدارک نیز در اختیار زنده‌یاد جواد کهتری، مدیر چاپ پرتو قرار دادند که احتمالا در اختیار فرزندانش است.

این پیشکسوت چاپ با بیان این‌که چاپخانه‌داران در دوره‌های مختلف برای جمع‌آوری پول برای هزینه جبهه‌ها و خرید تجهیزات دور هم جمع می‌شدند، گفت: به جز خرید آمبولانس، تعدادی از مینی‌بوس‌هایی که رزمنده‌ها را از خط مقدم به خرمشهر و دزفول می‌رساند، از سوی اعضای این اتحادیه خریداری شد. کمک‌های مردمی که خود چاپخانه‌ها هر از گاهی در تالار سیاره واقع در خیابان بهارستان جمع‌آوری می‌کردند نیز بخشی از این کمک‌ها محسوب می‌شد.

فروزیده در ادامه افزود: به طور مثال هر کدام از اعضای صنف چاپ تهران حداقل نفری 20 هزار تومان برای خرید آمبولانس کمک کرد که مبلغ بسیار بالایی شد. به کمک انجمن اسلامی صنف چاپ و شرکت تعاونی و اتحادیه، قرار شد هر کسی از شرکت تعاونی خرید کرد سه تا پنج درصد سود خرید سالانه‌اش را به جبهه کمک کند.  به این صورت که اگر کسی 500 هزار تومان سود می‌کرد 3 تا 5 درصد از سود سهامش را به جبهه‌ها می‌داد.

وی به مدرسه‌سازی دوران جنگ اشاره کرد و گفت: نخستین بار با همکاری حسن عباسی و محسن احسان‌مهر و محمود غیاثی دست به مدرسه‌سازی زدیم. پایه‌گذار این امر زنده‌یاد حسین شیرزاد و حسن عباسی بودند. در زمان جنگ به دلیل این‌که مدارس در شهرستان‌ها کم بود، وزارت آموزش و پرورش این مساله را عنوان کرد تا در کمک‌های مردمی مدرسه‌سازی لحاظ شود.

فروزیده افزود: نخستین جایی که اقدام به مدرسه‌سازی کردیم، روستای کوزران استان کرمانشاه بود که در آن سه مدرسه ساختیم. نکته جالب توجه است است که ابداع خانه معلم نیز به همین مدرسه‌ها بازمی‌گردد. در کنار مدارس، یک اتاق بود که خانه معلم به‌شمار می‌آمد و معلم‌ها به جای این‌که به نزدیک‌ترین روستا بروند یا خانه اجازه کنند، در این اتاق‌ها زندگی می‌کردند.

این مدرس چاپ با اشاره به دیگر مدارسی که به همت چاپخانه‌داران تهرانی ساخته شد، اشاره کرد و گفت: در استان همدان نیز چند مدرسه ساخته شد. در واقع بانی مالی 24 مدرسه زنده‌یاد اکبر قاسمیه مدیر چاپخانه بهار بود. این مدارس زیر نظر حسن عباسی و انجمن اسلامی صنف چاپ احداث شدند.

فروزیده با اشاره به شهادت مجتبی خوش‌مشربان از نزدیکانش که در عملیات مرصاد و در سن 15 سالگی شهید شد، گفت: در آن دوران همدلی، همزبانی و اخوتی که بین مردم بسیار زیاد بود و خبری از دو دستگی نبود. متاسفانه منم‌گویی‌ها در سال‌های پس از جنگ آسیب بسیاری به ما وارد کرده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۸ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: