به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد آغاز جنگ هشت ساله؛
تقبل هزینه زندگی رزمندگان حاضر در جبهه از سوی چاپخانه‌داران/ تهیه آمبولانس برای جبهه


عیسی سلیمانی از فعالیت انجمن اسلامی صنف چاپ در سال‌های جنگ هشت ساله می‌گوید. در این سال‌ها علاوه بر تهیه اقلامی چون آمبولانس برای جبهه‌ها، چاپخانه‌داران، هزینه زندگی رزمندگان را نیز تقبل می‌کردند.

به گزارش اخبار چاپ،‌ عیسی سلیمانی از فعالان دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق با اشاره به فعالیت انجمن اسلامی صنف چاپ گفت: این انجمن که زیر نظر جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار بود، شامل چند گروه مانند گروه‌های اجتماعی، فرهنگی، امداد و خدمات و تشکیلات می‌شد. وظیفه این گروه‌ها رفع نیازهای جبهه بود که آنها را به گروه امداد و خدمات اعلام می‌کرد.

به گفته وی، شعبه‌ای از نیروهای مسلح که شامل سپاه و بسیج، نیازها را مطرح می‌کرد و هر صنفی در اولویت کارهایش برای رفع این نیازها تلاش می‌کرد. صنف چاپ هم مانند دیگر صنف‌ها در فعالیت‌های فرهنگی کمک می‌کرد. در بعضی مواقع نیز اصناف برای کالای‌های مورد نیاز جبهه پیشقدم می‌شدند.

این پیشکسوت چاپ با اشاره به مساله تامین حقوق رزمندگان حاضر در جبهه‌ها، اظهار کرد: در مقطعی از جنگ، طرحی داده شد که از طریق انجمن و اتحادیه صنف چاپ از اعضا دعوت کردیم و پیشنهاد از سوی انجمن اسلامی مطرح شد که هر رزمنده در ماه حدود 25 هزار تومان هزینه دارد. بر همین اساس افرادی که نمی‌توانند به جبهه بروند تقبل هزینه یک رزمنده را قبول کنند.

سلیمانی در ادامه افزود: در مراسمی که در سالن سیاره برگزار شد، می‌توانم بگویم تمام چاپخانه‌داران و شرکای آنها حاضر شدند و هر کدام حداقل هزینه 4 رزمنده را پذیرفتند. بعضی از آنها حتی هزینه حدود 50 رزمنده را برعهده گرفتند تا مایحتاج زندگی آنها را فراهم کنند. عده‌ای نیز به صورت نقدی مبالغی پرداختند.

این فعال چاپ با بیان این‌که در دوران جنگ هشت ساله هر کسی به نحوی فکری را مطرح می‌کرد که معمولا نتیجه می‌داد، گفت: در آن دوره به جز پاکت نامه، مفاتیح و قران‌های کوچک جیبی آماده می‌کردیم و به انجمن اسلامی وابسته به صنف می‌دادیم تا در اختیار رزمندگان قرار گیرد. بعضی مواقع، برخی اقلام به اندازه کافی در جبهه‌ها وجود داشت، بنابراین انجمن ابداع‌کننده طرحی بود که براساس آن 14 آمبولانس به جبهه‌ها اهدا کرد. این طرح در صنف مطرح شد و برخی چاپخانه‌ها یک دستگاه یا بیشتر تهیه کردند تا از طریق جامعه انجمن‌های اسلامی به جبهه فرستاده شود.

به گفته سلیمانی، برای تهیه کاغذ پاکت‌های نامه که برای رزمندگان تولید می‌شد، تعاونی و اتحادیه چاپ بسیار فعال بودند و این کاغذها از کارخانه کاغذسازی پارس در هفت تپه تهیه می‌شد و مابقی را نیز از سهیمه چاپخانه‌ها می‌گرفتیم. به طور مثال اگر چاپخانه‌ای علاقه‌مند به همکاری بود از 20 بند سهیمه‌ای که داشت 10 بند را به جبهه اختصاص می‌داد. چاپخانه‌داران اعلام آمادگی می‌کردند و هر کسی فراخور توانایی ماشین‌آلاتش تعدادی بند کاغذ می‌گرفت. بخشی از کاغذ واردانی نیز از کاغذ اندونزی بود.


این پیشکسوت چاپ به طرح روی پاکت‌های نامه اشاره کرد و افزود: طرح‌ها، عکس‌هایی بود که ستاد تبلیغات جنگ به صورت بروشور و پلاکارد در سطح کشور نصب می‌کرد و نمایانگر جبهه و جنگ بود. زنده‌یاد حسین شیرزاد بیشتر این عکس‌ها را از ستاد جبهه و جنگ می‌گرفت. این اقلام معمولا به چاپخانه‌های بخش خصوصی و به سفارش نهادها و اعلام نیاز آنها انجام می‌شد که به صورت رایگان و اهدایی چاپ می‌کردیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های دیگر انجمن اسلامی اظهار کرد: یک گروه 11 نفره بود که در چاپخانه‌ها «بانی» پیدا می‌کردند. به این معنی که افرادی که توانایی انجام کاری را دارند، دعوت به همکاری می‌کردند. این گروه هر کدام در بخشی از شهر دنبال بانی می‌گشت.

ادامه این سلسله گفت‌وگوها به مناسبت سالروز آغاز جنگ عراق علیه ایران منتشر خواهد شد.

تهبه و تنظیم: الهام عدیمی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۳۱ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ سي و يکم شهريورکلیدها : عیسی سلیمانی جنگ ایران و عراق انجمن اسلامی صنف چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: