شهرک چاپ در خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ظرفیت بالای صنعت چاپ را برای سال ۲۰۱۷ می‌خواهیم و باید با راه‌اندازی شهرک چاپ تا آن زمان در مشهد زمینه‌های رشد این صنعت را در خراسان رضوی فراهم کنیم.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایلنا، سیدسعید سرابی در پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی که در سالن آمفی‌تئاتر مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های فرهنگی‌ که باید در این رابطه مورد توجه قرار بگیرد بحث صنعت چاپ بوده و نباید از ظرفیت این صنعت در این رویداد ملی و بین‌المللی غافل شویم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت بالای صنعت چاپ را برای سال 2017 می‌خواهیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم که با حمایت مسئولان شهرک چاپ را تا آن زمان در مشهد داشته باشیم و زمینه‌های رشد این صنعت را در خراسان رضوی فراهم کنیم.

سرابی  تصریح کرد: خراسان رضوی به لحاظ گستردگی‌ای که دارد دارای جایگاهی ویژه در حوزه صنعت نشر و مطبوعات بوده و دارای شاخص‌هایی بوده که در بستر صنعت چاپ بسیار تأثیرگذار است، ضمن اینکه این استان در حوزه صنایع هم یکی از استان‌های برتر کشور بوده جایگاه ویژه‌ای هم در بحث صنعت بسته‌بندی دارد .

وی تأکید کرد: این شاخص‌ها مورد توجه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل چاپ و نشر بوده و هست و با عنایتی که ظرفیت‌های خراسان رضوی وجود دارد شاخص‌های توسعه‌ای استان توسط مسئولان امر دنبال می‌شود .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه صنعت چاپ نقطه اتصال آموزش، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است، عنوان کرد: صنعت چاپ با تمامی صنایع در ارتباط بوده و خوشبختانه خراسان رضوی جزء سه استان برتر کشور در این حوره بوده است و در تولید محصولات فرهنگی سرآمد و برتر هستیم.

یوسف امینی نیز در این جلسه با بیان اینکه 200 سال پیش و در دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار نخستین دستگاه چاپ وارد ایران شد، خاطرنشان کرد: نخستین مطلب چاپی رساله جهادیه بود که حاوی فتاوای علمای عظام بود.

امینی تصریح کرد: صنعت چاپ ترکیبی از هنر و صنعت بوده و در بسیاری از تحولات علمی، رشد و توسعه کشور، روزنامه‌نگاری و غیره ایفای نقش داشته و در بحث تولید ملی و اقتصاد مقاومتی هم بسیار تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری به دو نکته بسیار مهم تولید ملی و اقتصاد مقاومتی اشاره فرمودند و صنعت چاپ هم یکی از نکات مورد تأکید ایشان در این زمینه بود و با برگزاری جلسات کارشناسی می‌توانیم صنعت چاپ کشور و استان را رشد دهیم .

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به آمارهای صنعت چاپ در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: تعداد کل مجموعه واحدهای چاپخانه‌ای استان 300 واحد، چاپخانه‌ها 189 واحد، لیتوگرافی‌ها 34 واحد، چاپ سیلک 64 واحد، چاپ دیجیتال 6 واحد، عملیات تکمیلی پس از چاپ 6 واحد، چاپ خاص یک واحد، شاغلان صنعت چاپ 3 هزار نفر و ظرفیت چاپ دستگاه 2800 ورق بوده است و خراسان رضوی جزء سه استان برتر حوزه چاپ محسوب می‌شود .

امینی بیان کرد: در حوزه صنعت چاپ تهران در جایگاه نخست، خراسان رضوی در جایگاه دوم و قم در جایگاه سوم این صنعت قرار دارند.

منتشر شده توسط ایلنا در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۲۱ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ بيست و يکم شهريورکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: