ذکایی:
بخش‌های جانبی جشنواره صنعت چاپ نباید حذف می‌شد


جلال ذکایی، عضو شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ گفت: بهتر است جشنواره ملی صنعت چاپ به صورت منطقه‌ای برگزار شود و از سوی دیگر بخش‌های جانبی مانند جشن کارگران و مسابقات ورزشی نباید حذف می‌شدند.

به گزارش اخبار چاپ، وی اظهار کرد: برگزاری استانی جشنواره صنعت چاپ در استان‌ها، کار خوب و مثبتی است. اگر این جشنواره  به صورت منطقه‌ای برگزار شود، بهتر است زیرا در برخی از استان‌ها ظرفیت محدودی وجود دارد و گردشی کردن جشنواره در یک منطقه بسیار مفیدتر خواهد بود.

وی با بیان این‌که کل کشور را می‌توان به پنج منطقه تقسیم کرد، افزود: به طور‌مثال منطقه شمال شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان می‌تواند به صورت گردشی، هر سال در یک استان برگزار شود و از تمامی چاپخانه‌ها دعوت شود تا در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی شود.

به گفته ذکایی، متاسفانه مسابقات جشنواره ملی صنعت چاپ همچنان به شکل سنتی برگزار می‌شود و این امر به محدود شدن آثار شرکت‌کننده منجر شده است. چرا که حجم چاپخانه‌هایی که قادرند کار کیفی انجام دهند، محدود است.

این مدیر حوزه چاپ در ادامه گفت: تعداد معدودی از افراد هر سال در بخش مسابقات این جشنواره شرکت می‌کنند و این امر منجر به حرکت در سیکل باطلی شده است. هر سال افرادی انتخاب می‌شوند که قابل پیش‌بینی است و نتوانسته‌ایم وارد بازارهای بین‌المللی شویم.

وی با اشاره به اهمیت جداسازی بخش‌های مسابقه از یکدیگر اظهار کرد: در مسابقات دیگری که سابقه‌ای دارند، روش‌ها و مسابقات در یک بخش گنجانده نشده‌اند و هر کدام به صورت جداگانه برگزار می‌شوند. قرار بود تا در این مسابقات هر سال یک محصول ارزیابی و داوری شود.

ذکایی گفت: متاسفانه بخش‌های دیگری مانند جشن کارگران، مسابقات ورزشی و بخش‌های جانبی که باعث ایجاد شور و نشاط در میان اهالی این حوزه می‌شد از جشنواره حذف شده‌اند. دلیل برگزار نشدن این بخش‌ها، نبودن منابع مالی اعلام شد اما این فعالیت‌ها از معدود برنامه‌هایی به‌شمار می‌آمدند که هیجان و فضای مثبتی در بدنه صنعت چاپ ایجاد می‌کردند.

این فعال صنعت چاپ تصریح کرد: قوانین موجود باید تصحیح شود و این اراده برای تغییر وجود داشته باشد. اگر این اراده در متولیان این صنعت ایجاد شود، زمانی بین سه تا 6 ماه زمان نیاز است تا شرایط این صنعت رو به بهبودی برود و شاهد رشد صنعت چاپ باشیم. این امر، وظیفه‌ای حکومتی است و تنها از سوی مجموعه مدیران ارشد وزارتخانه، مجلس، کمسیون‌های فرهنگی، اقتصادی و صنایع و بخش کلان دولت (هیات دولت) قابل پیگیری،‌جمع‌بندی و انجام است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ جمعه ۲۰ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: