بازدید از سرزمین کتاب‌های درسی؛
چاپخانه افست و هر آن‌چه می‌خواهید بدانید


در حاشیه بازدید اهالی رسانه از شرکت چاپ افست، سوالاتی از سوی خبرنگاران مطرح شد که علی طارمی‌راد، مدیرعامل سابق شرکت سهامی چاپ افست به آنها پاسخ داد.

به گزارش اخبار چاپ، مدیر فعلی شرکت چاپ افست، سید محسن گلدانساز، به دلیل حضور در جلسه‌ای در وزارت آموزش و پرورش در این مراسم حضور نداشت و علی طارمی‌راد، مدیر قبلی این چاپخانه میزبان خبرنگاران بود.

وضعیت سهام‌بندی شرکت چاپ افست

طارمی‌راد درباره وضعیت سهام این شرکت توضیح داد: 42.5 درصد از سهام شرکت، متعلق به وزارت آموزش و پرورش است. 16 درصد این سهام نیز در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران است. باقیمانده سهام این شرکت متعلق به افراد دیگر است. از سال 1387 تا 1380 بخشی از کارگران این شرکت نیز سهامدار آن شده‌اند که حدود 900 نفر از کارکنان باسابقه سهام دارند. سهام این شرکت در بورس خرید و فروش می‌شود.

 

45 درصد از کل شمارگان کتاب‌های چاپ شده کشور

وی در پاسخ به میزان شمارگان کتاب‌های چاپ شده از سوی این چاپخانه نسبت به کل کتاب‌های چاپ شده، اظهار کرد: کتاب‌های راهنمایی و دبیرستان از سوی چاپ نشر به چاپ می‌رسند و تنها کتاب‌های دبستان را شرکت سهامی چاپ افست به چاپ می‌رساند. شمارگان کتاب‌های درسی ابتدایی حدود 45 درصد از کل کتاب‌های بازار است.

زنده‌یاد هرمز وحید، طراح نشان افست

طارمی‌راد درباره نشان شرکت سهامی چاپ افست نیز گفت: این نشانه که توسط زنده‌یاد هرمز وحید طراحی شده است، شامل سه سیلندر است. شاخصه چاپ افست وجود سه سیلندر است که کاغذها از بین آنها رد می‌شوند و به شکل گل شکفته‌ای به نظر می‌رسد.

مدیر سابق شرکت سهامی چاپ افست درباره مساحت این چاپخانه بزرگ که بزرگترین چاپخانه در ایران و خاورمیانه است، گفت: زمین این چاپخانه 120 هزار مترمربع است که 50 هزارمتر آن زیربناست. به جز بخش اداره که در سه طبقه قرار دارد، تمامی چاپخانه در یک طبقه است.

کتاب‌های درسی سال آینده زیر چاپ/ چاپ 5 میلیون جلد کتاب در هر ماه

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های درسی سال 1394 تمام شده است، بیان کرد: پنج‌شنبه گذشته تمام کتاب‌های درسی سال تحصیلی 94-95 در سراسر کشور توزیع شده است. آن‌چه اکنون در حال تولید است، برای تحصیلی آینده یعنی 95-96 محسوب می‌شود. پروسه تولید کتاب طولانی است و 50 و چند میلیون جلد برای کل کشور تولید خواهد شد و بر این اساس هر ماه، حدود 5 میلیون کتاب در این شرکت به چاپ می‌رسد.

کاغذ ایرانی در چاپخانه افست

طارمی‌راد درباره کاغد مصرفی چاپخانه توضیح داد: سالانه حدود 20 هزار تن کاغذ در این چاپخانه مصرف می‌شود که 40 تا 50 درصد از کاغذهای مصرفی مربوط به صنابع چوب و کاغذ مازندران است. بخش دیگر آنها از دیگر کشورها که متغیر هستند، تامین می‌شود. جلد کتاب‌ها همگی از کاغذ خارجی است.

این فعال صنعت چاپ در پاسخ به سوالی مربوط به وضعیت کارگران گفت: امروز، کار در چاپخانه جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود و فقط کارگران بخش رتاسیون به خاطر صدای زیاد محل کار،‌ جز مشاغل سخت به‌شمار می‌آیند. در حال حاضر 500 کارگر در این چاپخانه فعالیت می‌کنند که نسل سوم کارگران شرکت چاپ افست هستند.

جنگ و چاپخانه افست

مدیر سابق شرکت افست درباره سیاست کاغذ در دوران جنگ بیان کرد: در دوران جنگ، با مشکل کاغذ روبه‌رو شدیم و حتی انبارهای کاغذ ما خالی شدند. حتی در دورانی بخشی از کتاب‌های سال‌های قبل جمع‌آوری شد که خوشبختانه، کاغذ مورد نیاز تامین شد و کتاب‌های درسی به چاپ رسیدند.

وی با اشاره به فعالیت خاصی که در دوران جنگ در چاپ افست به انجام رسید نیز گفت: جزوه‌هایی در دوران جنگ به منظور دستورالعمل و شیوه آموزشی مقابله با وضعیت پس از موشک‌باران بود که به سفارش معاونت اجرایی نخست وزیر در سریع‌ترین زمان ممکن چاپ و در اختیار مردم قرار گرفت.

تغییر ذائقه چاپ روزنامه در ایران

طارمی‌راد با اشاره به انتشار نخستین روزنامه رنگی در ایران، در شرکت چاپ افست، اظهار کرد: آذر ماه سال 1371، نخستین شماره از روزنامه همشهری با چاپ چهار رنگ به چاپ رسید. ظرف 6 ماه، شمارگان این روزنامه به 100 هزار نسخه رسید که رقمی بی‌سابقه بود. از سوی دیگر در آن دوران که روزنامه‌ها عصر روی دکه‌ها می‌آمد، تغییر کرد و روزنامه‌ها در شیفت شب چاپخانه‌ها چاپ می‌شدند و صبح در سراسر کشور پخش می‌شد. به روایتی می‌توان این مساله را نقطه آغاز تغییر ذائقه خبررسانی در ایران بود. پیش از آن تنها یک روزنامه صبح مربوط به پیش از انقلاب منتشر می‌شد که آیندگان نام داشت.

این پیشکسوت صنعت چاپ در پایان سخنانش با اشاره به بحران موجود در صنعت کشور گفت: ساختار صنعت چاپ به گونه‌ای شکل گرفته است که باید مشکلات اقتصادی و تحریم حل شود تا بتوان چرخ این صنعت نیز به کار بیفتد. 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ هفدهم شهريورکلیدها : چاپخانه افست بازدید خبرنگاران جشنواره صنعت چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: