اهالی رسانه از چاپخانه افست بازدید کردند
افست و همکاری در انتشار کتاب‌های درسی کشورهای همسایه


علی طارمی‌راد، مدیر سابق شرکت چاپ افست در مراسم بازدید خبرنگاران از این شرکت اظهار کرد: این شرکت به منظور ساماندهی به وضعیت کتاب‌های درسی آغاز به کار کرد و حتی در چاپ کتاب‌های درسی کشورهای همسایه نیز فعالیت‌هایی داشته است.

به گزارش اخبار چاپ، اهالی رسانه امروز 16 شهریور ماه با همراهی محمدرضا برازش، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپخانه افست بازدید کردند. پیش از شروع این مراسم، محمودرضا برازش و علی طارمی‌راد به بیان سخنانی درباره چاپ افست پرداختند.

در این مراسم، محمودرضا برازش با بیان اینکه شرکت سهامی افست از باسابقه‌ترین چاپخانه‌ها به‌شمار می‌آید که تنها چاپخانه‌ای است در بورس کشور نیز فعالیت می‌کند. در زمینه تامین کتاب‌های درسی کشور گاه به مرز 200 میلیون جلد نیز می‌رسید. تمامی کتاب‌های ناشران کشور در سال 1393 حدود 140 میلیون جلد بوده که نشان از عملکرد مناسب چاپ افست دارد.

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه طارمی‌راد، به مدت 32 سال سکان اداره این چاپخانه را بر عهده داشته،‌ گفت: مجموعه‌ای با این دقت و وسعت نیازمند فردی چون طارمی‌راد بود تا بتواند آن را اداره کند که در هفته گذشته جای خود را به سید محسن گلدانساز داده است. با این حال در بحث‌های مربوط به حوزه چاپ همچنان از تجربه‌های وی سود خواهیم برد.

وی با اشاره به حضور داوود شایسته‌ خصلت در توسعه شرکت چاپ افست بیان کرد: شایسته‌خصلت به لحاظ آگاهی مجتهد طراز اول این صنعت به‌شمار می‌آید که بیش از 50 سال سابقه حضور در این چاپخانه را دارد. چنین نظم، ترتیبت و کارایی نیازمند دانشی فنی است که از درایت مسئولان آن خبر می‌دهد.

به گفته برازش، هدف از این بازدید اهمیت فعالیت چاپخانه افست و حساسیت کار آنهاست که اهالی رسانه می‌توانند با آن آشنا شوند.

پایه‌گذاری افست برای ساماندهی کتاب‌های درسی ایران

طارمی‌راد نیز در این مراسم با تبریک جشن صنعت چاپ اظهار کرد: شرکت افست در سال 1336 با هدف ساماندهی به وضع نابسامان کتاب‌های درسی تاسیس شد. در آن دوران کتاب‌های درسی با یک موضوع از مولفان مختلف به چاپ می‌رسید و علاوه‌بر داشتن غلط‌های بسیار، هیچ نظارتی از سوی دولت بر آنها وجود نداشت. افست به منظور چاپ کتاب‌های درسی ابتدایی با حضور بزرگانی چون جعفر صمیمی و همایون صنعتی‌زاده بنیان نهاده شد.

وی افزود: صمیمی، تنها فردی بود که دانش‌آموخته صنعت چاپ در خارج از ایران بود که پس از پایان تحصیلاتش به ایران بازگشت و نتوانست در چاپخانه پدرش (چاپخانه تابان) اصلاحات مورد نظرش را پیاده کند. در همین زمان از شرکت فرانکلین برای فعالیت در این حوزه از وی دعوت می‌شود که در نهایت شرکت افست ایجاد می‌شود.

مدیر سابق چاپخانه افست با اشاره به تفاوت‌های اساسی میان افست و دیگر سازمان‌های کشور بیان کرد: شرکت افست به صورت مجتمع شکل گرفت و همه بخش‌های از پیش از چاپ، چاپ، پس از چاپ و صحافی را در برمی‌گیرد. شرکت افست برای بهبود روند فعالیت‌های خود از بزرگان در هر حوزه استفاده کرده که به طور مثال در بخش چاپ افست، محسنی، حروفچینی دستی، شریفی، چاپ مسطح، فشاری، صحافی کربندی و لیتوگرافی، هاشمی فعالیت داشته‌اند.

به گفته طارمی‌راد، شرکت افست، با بهره‌گیری از تجهیزات روز دنیا فعالیت خود را آغاز کرد و در آن دوران چاپ مسطح، چاپ افست و دستگاه چهاررنگ را به کار گرفت. به طوری که نخستین چاپخانه در ایران است که چاپ چهاررنگ استفاده کرد. نزدیک به 60 سال است که شرکت افست، بزرگترین چاپخانه کشور با بهترین امکانات و فناوری‌های روز دنیاست.

وی با بیان اینکه حدود 50 سال از ورود نخستین اسکنر به ایران می‌گذرد، اظهار کرد. افست در سال 1345 نخستین اسکنر را به ایران وارد و از آن در فعالیت‌های مربوط به چاپ استفاده کرد. پس از آن چاپخانه کیهان نیز اسکنر را به کار گرفت. نخستین افست رول و صحافی ماشینی نیز در افست پایه‌گذاری شد. در افست ساختاری ایجاد شد که پس از انقلاب نیز حضور افرادی چون جواد انجمی این انسجام را حفظ کرد که آثار آن امروز مشهود است.

چاپ نخستین روزنامه رنگی ایران در افست

این فعال صنعت چاپ گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در شرکت افست شروع شد، انتشار روزنامه‌ها به صورت چهار رنگ در سال1371 و روزنامه همشهری بود. این امر باعث شد که تحولی در روزنامه‌های ایران انجام شود و شیفت شب چاپخانه به این امر اختصاص یافت و روزنامه‌ها صبح در اختیار مردم قرار می‌گرفت. پس از آن نیز روزنامه‌های شرق، اعتماد ملی، سرمایه و هم‌میهن نیز در این چاپخانه به چاپ رسیدند.

به گفته وی، کتاب‌های درسی که پایه اصلی شکل‌گیری شرکت افست به‌شمار می‌آمدند در سال‌های پس از انقلاب با توجه به توسعه یافتن این بخش، با افزایش شمارگان، عناوین و تعدد رنگ همراه شد. تا پیش از انقلاب کتاب‌های دبیرستان تک‌رنگ و راهنمایی دو رنگ بود که تمامی آنها به صورت چهار رنگ به چاپ رسیدند تا مسائل آموزشی و انتقال اطلاعات آموزشی بهتر صورت بگیرد.

مدیرعامل سابق شرکت افست با ارائه آماری گفت: بر اساس آمار سال 1358، مجموع شمارگان کتاب‌های درسی چاپ شده حدود ۵۸ تا ۶۰ میلیون جلد بود که پس از افزازیش توسعه و تغییر کتاب‌های درسی در سال 1370، ظرفیت دو برابر و به رقمی حدود 90 میلیون جلد کتاب رسید که معادل روزی ۵۰۰ هزار جلد کتاب خروجی از در چاپخانه افست محسوب می‌شد.

چاپ حدود 3 میلیارد نسخه کتاب درسی و مجله در افست

طارمی‌راد در ادامه اظهار کرد: در دوره ۳۲ ساله مدیریتش در شرکت افست، حدود 3 میلیارد جلد کتاب درسی و مجلات رشد، همچنین 2 میلیارد نسخه روزنامه ۱۶ صفحه‌ای تولید و چاپ شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۵۵۰ نفر از کارکنان شرکت چاپ افست بازنشسته شده‌اند و در حال حاضر نسل سوم مشغول به فعالیت هستند و خوشبختانه این مجموعه بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای در این سه دهه، چاپ کتاب‌های درسی را انجام داده است . در حال حاضر ۵۳ میلیون جلد از کتاب‌های درسی، ۴۰ میلیون جلد از مجله رشد و تمامی نسخه‌های روزنامه ایران توسط شرکت چاپ افست، چاپ می‌شود.

طارمی‌راد در پاسخ به سوالی درباره فعالیت چاپخانه افست برای چاپ کتاب‌های درسی کشورهای همسایه نیز توضیح داد: در سالی که صدام حسین سقوط کرد، یونیسف تهیه و تدوین کتاب‌های درسی عراق را بر عهده داشت و به هر کدام از کشورهای منطقه بخشی از چاپ کتاب‌های درسی این کشور را تقسیم کرد و بخشی از آن معادل پنج میلیون جلد نیز به ما سپرده شد. ابراز رضایت آنها نسبت به خروجی فعالیت ما به گونه‌ای بود که اعلام کردند اگر از کیفیت چاپ مطلع بودند، کل پروسه چاپ کتاب‌های درسی عراق را به افست می‌سپردند . با این حال شرکت چاپ افست در سه مناقصه چاپ کتاب‌های درسی افغانستان نیز حضور داشت اما متاسفانه به دلیل برخی مسائل سیاسی و اقتصادی بین دو کشور بود این مساله ناکام ماند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ شانزدهم شهريورکلیدها : بازدید خبرنگاران از چاپخانه افست طارمی‌راد برازش


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: