پیشرفته نبودن صنعت چاپ و نشر مهمترین مشکل این بخش است


معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 95 درصد کاغذ مورد نیاز از بیرون مرزهای کشور تامین می شود، گفت: پیشرفته و به روز نبودن صنعت تولید چاپ و نشر مهمترین مشکل این صنعت در کشور است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایرنا، علی اکبر ابراهیمی پور در پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور و دومین همایش صنعت چاپ استان گلستان در گرگان با بیان اینکه در کشور توان تولید کاغذ مطلوب متاسفانه وجود ندارد، افزود: امروز چهار واحد تولیدی کاغذ در کشور فعالیت دارند، اما این واحدها به دلایل مختلف توان و قدرت رقابت را نداشته و این مساله باعث شده تا کشور همچنان محتاج واردات باشد.

وی ادامه داد: همچنین ناکافی بودن تسهیلات پرداختی به فعالان این صنعت و مشکل در بخش های دولتی، خصوصی و فعالان صنفی از دیگر مشکلات عدیده صنعت چاپ و نشر در کشور است.

ابراهیمی پور ادامه داد: تک محصولی کار کردن چاپخانه ها (چاپ تنها یک محصول نوشتاری یا تبلیغی) نیز سبب شده تا از سایر بخش های این حوزه عقب بمانیم، بطوری که امروز بسته بندی حرف اول را در توسعه اقتصادی، درآمد و کسب و کار می زند، اما در این خصوص متناسب با نیازهای کشور گام های برداشته نشده است.

وی گفت: ادامه روند کنونی در این صنعت، نه تنها مشکلات را حل نمی کند، بلکه مشکل را مضاعف کرده و با نگاه مقایسه ای در آمار چاپ، طی سال های 1390 تا سال جاری، این مساله ملموس است.

معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برای ایجاد رقابت در فضای داخلی کشور در این صنعت، باید سرمایه گذار جذب شود، هرچند در سال های اخیر توجهی به این مساله نشده و اگر فردی وارد این حرفه شده، به علت نوپا بودن، استقبالی از تولیدات و محصولات آن نشده است.

به گفته وی، سرمایه گذار نیز برای موفقیت و بقا در این بخش باید بر اساس مسائل فنی و تخصصی افراد مرتبط را بکار گیرد و از گردونه رقابت خارج نشود.

معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قیمت یک دستگاه چاپ مدرن امروز بالغ بر 400 میلیارد ریال است و همین مساله تحول در نحوه استفاده از ماشین آلات و دستگاه های جایگزین را تحت الشعاع قرار داده است.

ابراهیمی پور همچنین یادآور شد: فناوری مجازی توانسته تا حدودی جایگزین صنعت چاپ شود و بر این اساس نباید از لفظ ورشکستگی در صنعت چاپ استفاده کرد.

وی هدف از برگزاری چنین همایش هایی را نیز شناخت چالش ها و مشکلات موجود در بخش صنعت چاپ برشمرد و تصریح کرد: باید ضمن بیان مشکلات و آسیب شناسی وضعیت موجود درصدد رفع و تسهیل انجام امور باشیم.

دستگاه چاپ در گلستان در سال 85 وارد شد و اتحادیه چاپخانه داران این منطقه در سال 87 تشکیل و هم اکنون 90 واحد چاپ و نشر دارای مجوز بوده و 80 واحد دیگر در دست اقدام برای کسب مجوز هستند.

منتشر شده توسط ایرنا در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ پانزدهم شهريورکلیدها : علی اکبر ابراهیمی پور استان گلستان جشنواره صنعت چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: