هم‌اندیشی چاپ، صنعتگران، دانشجویان و کارآفرینان؛
صنعت چاپ اپراتور می‌خواهد، دانشگاه مدیر بیرون می‌دهد!


صنعتگران حوزه چاپ معتقدند نیاز مبرم این صنعت اپراتورهای متخصص است حال آنکه خروجی دانشگاه‌ها، فارغ‌التحصیلان «مدیریت چاپ» است که برخی از آنها تا پایان تحصیلشان حتی یک ماشین چاپ راهم ازنزدیک نمی‌بینند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از مهر، در ادامه سلسله نشست‌های هم‌اندیشی تخصصی علوم و فناوری چاپ، «نشست هم‌اندیشی تخصصی چاپ، پژوهشگران، صنعتگران، دانشجویان، کارآفرینان و دستاوردهای ملی» با حضور جمعی از فعالان حوزه‌های پژوهشی، چاپخانه‌داران و کارآفرینان این حوزه به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران و به میزبانی پژوهشگاه رنگ و پوشش در محل این پژوهشگاه در تهران برگزار شد.

 

چاپخانه‌های بزرگ چراغ اول را در  حمایت از طرح‌های پژوهشی روشن کنند

در آغاز این جلسه، سعید پورمهدیان مدیرعامل پژوهشگاه رنگ و پوشش ضمن خیرمقدم به معرفی این موسسه پژوهشی حوزه صنعت چاپ پرداخت و از اینکه به گفته او هنوز رابطه مستحکمی میان این صنعت و بخش پژوهش در کشور برقرار نشده است، اظهار گلایه و در عین حال ابراز امیدواری کرد فعالان حوزه صنعت چاپ و چاپخانه‌داران بزرگ با حمایت از طرح‌های پژوهشی در این زمینه، چراغ اول را روشن کنند و تاکید کرد: پرداخت هزینه برای انجام طرح‌های پژوهشی، نوعی سرمایه‌گذاری برای ارتقای صنعت چاپ کشور است.

محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در سخنانی با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه صنعت چاپ توسط برخی مراکز پژوهشی در عین حال گفت: صنعت چاپ ما تا رسیدن به سطح مطلوب و قابل اتکا در این زمینه فاصله بسیار دارد.

وی یکی از اهداف برگزاری این سلسله هم‌اندیشی‌ها را ارتباط دادن بدنه صنعت چاپ با فعالان حوزه پژوهش و مراکز مربوطه عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به نقطه مطلوب تعیین شده برای صنعت چاپ و بسته‌بندی در افق ۱۴۰۴، ما نیازمندیم عزم ملی و جدی از سوی همه پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاهها برای ارتقای سطح علمی صنعت چاپ هستیم.

بی‌طرفان گفت: صنعتگران ما در حوزه چاپ نیازمند پژوهش‌های کاربردی برای ارائه محصولات کیفی‌تر هستند و امروزه ضرورت بکارگیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارآمد در رشته‌های چاپ در این صنعت، بر همگان آشکار شده است.

 

حمایت دولت از صنعت چاپ می‌تواند تهدیدات دوره پساتحریم را به فرصت تبدیل کند

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران همچنین حمایت دولت تدبیر و امید را از کارآفرینان در حوزه صنعت چاپ زمینه‌ساز تشویق آنها و بالا بردن میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر صنعت چاپ ما چندان قابلیت رقابت با صنعت چاپ در کشورهای دیگر را ندارد. حمایت جدی دولت در حال حاضر می‌تواند تهدیدات دوره پساتحریم را برای صنعت چاپ به یک فرصت تبدیل کند.

وی تاکید کرد: اگر این حمایت‌ها صورت نگیرد، ما نه تنها بازار محصولات چاپی را در منطقه از دست خواهیم داد بلکه حتی قادر به پوشش دادن بازار داخلی هم در این زمینه نخواهیم بود.

در ادامه این نشست، بهزاد شیرکوند عضو هیات علمی و معاون اجرایی موسسه تحقیقاتی رنگ و پوشش به معرفی بخش‌های پژوهشی این موسسه و زمینه‌های ارائه خدمات از سوی آن به بخش‌های مختلف صنعت چاپ پرداخت و گفت: خوشبختانه با کسب تجارب خوب از سوی این موسسه در سطح جهانی از جمله طراحی و اجرای پروژه oled، چاپخانه‌های داخلی و منطقه به استفاده از نتایج پژوهش‌های کاربردی موسسه روی آورده‌اند.

 

بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته چاپ شناخت دقیقی از این صنعت ندارند

در هم‌اندیشی امروز همچنین زهرا جلیل‌ثانی مدیرعامل شرکت چاپ و بازرگانی مجلسی در سخنانی با بیان اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان حوزه چاپ شناخت دقیقی از صنعت چاپ و مشکلات آن ندارند و مراکز آموزشی صرفا به ارائه دروس تئوریک به آنها اکتفا کرده‌اند، گفت: تدوین واحدهای عملی و حتی دوره‌های کارورزی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های چاپ، در چاپخانه‌های بزرگ یک ضرورت انکارناپذیر است.

جلیل‌ثانی تاکید کرد: البته این کار وظیفه دانشگاهها است و آنها باید با این چاپخانه‌ها قراردادهایی را امضا کنند تا فارغ‌التحصیلان این حوزه بتوانند این دوره‌های کارورزی را به عنوان واحدهای عملی خود سپری کنند.

وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان چاپ متاسفانه فاقد مهارت‌های عملی هستند، تاکید کرد: آنها نیازمند کسب تجربه هستند. مسئله دیگر این است که متاسفانه مسئولان و مدیران حوزه چاپ، افراد دلسوز و متخصص در این حوزه نیستند و وقت کافی برای حل این مشکلات نمی‌گذارند.

در این نشست همچنین علی‌اصغر صلواتی مدیرعامل شرکت مرکب ایران از نبود استانداردهای لازم در زمینه تولید مواد اولیه حوزه صنعت چاپ گلایه کرد و گفت: مسئله دیگر ناآشنایی فارغ‌التحصیلان چاپ با خود این صنعت است که به نظرم ناشی از اشکالاتی است که در نوع گزینش دانشجویان رشته‌های چاپ در دانشگاهها و مراکز علمی وجود دارد.

 

انتقاد از بی‌توجهی سیاستگذاران در حوزه چاپ به بخش بسته‌بندی

وی گفت: باید زمینه و بازار مصرف را برای محصولات چاپی و سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم کنیم. اگر می‌خواهیم صنعت چاپ رشد کند، باید بازار محصولات آن را ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت مرکب ایران همچنین گفت: متاسفانه در سیاستگذاری‌های صنعت چاپ و بسته بندی، عمدتا تبیین برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها در صنعت نشر متمرکز است و نه بسته‌بندی، در حالی که بسیاری معتقدند تصور چاپ صرفا به عنوان ابزاری برای نشر کتاب رو به زوال است و باید این سیاستگذاری‌ها را به حوزه صنعت بسته‌بندی سوق داد.

 

 در صنعت بسته‌بندی توانایی صادرات نداریم

محمود پیش‌علی از پیشکسوتان حوزه صنعت چاپ و مدیرعامل چاپ فرارنگ آریا در سخنانی با انتقاد از متولیان اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ که مدام در صادراتی بودن محصولات چاپی تاکید می‌کنند، گفت: باید واقعیت‌ها را بپذیریم و از رویاپردازی فاصله بگیریم؛ واقعیت این است که ما توانایی صادرات صنعت بسته‌بندی به خارج نداریم و اگر آقایان معتقدند این‌گونه نیست، باید بیایند بگویند که تا به حال چند هزار دلار مقوا و یا کاغذ از ایران به کشورهای دیگر صادر شده است!؟

وی با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت‌های محصولات چاپی به نسبت هزینه تمام شده برای آنها، خواستار حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تشویق بازار به مصرف تولیدات داخلی شد و در ادامه گفت: مطمئن باشید که چاپخانه‌های بزرگ آمادگی ارائه تجربه‌های خود را به فارغ‌التحصیلان حوزه چاپ دارند و اساسا یکی از مشکلات صنعت چاپ ما، نبود ناظران مطلع و مدقق در این زمینه است .

 

صنعت چاپ، اپراتور می‌خواهد، دانشگاه مدیر بیرون می‌دهد!

در این نشست همچنین غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان بر لزوم ارتباط نزدیکتر میان تشکل‌های حوزه چاپ و بخش‌های آموزشی و تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌های چاپ ما بیشتر دانشجویان با گرایش مدیریت چاپ را تربیت می‌کنند، در حالیکه ما نیازمند متخصصان و تکنسین‌های چاپ هستیم. مگر چاپخانه‌های ما به چه تعداد مدیر نیاز دارد. ما با مشکل کمبود اپراتور در صنعت چاپ روبرو هستیم.

شجاع همچنین از کم بودن تعداد کالاهایی که در صنعت چاپ برای آنها استاندارد تعیین شده است، اظهار تاسف کرد و گفت: تا آخر سال ۹۲ تنها حدود ۷ هزار و ۷۰۰۰ کالای استاندارد در حوزه صنعت چاپ تعریف و تدوین شده است و صنعت چاپ ما همانند بسیاری دیگر از صنایع، متاسفانه فاقد نظام استانداردسازی است.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تاکید کرد: تمامی صنایع امروزه به صنعت چاپ نیاز دارند از صنایع فضایی گرفته تا نظامی و حتی صنعت خودروسازی. همچنین در حالی که چاپ اسکرین در دنیا به عنوان چاپی که آینده صنعت چاپ را در اختیار خواهد گرفت، مورد توجه قرار گرفته، در ایران به این حوزه کم‌توجهی می‌شود.

 

دوره تحصیلی دانشجوی چاپ در آلمان، دو سال بیشتر از جراح مغز و اعصاب است 

وی به اهمیت آموزش‌های دانشگاهی در کشورهای پیشرفته مانند آلمان اشاره کرد و گفت: دوره تحصیلی یک دانشجوی حوزه چاپ در آلمان، دو سال بیشتر از یک جراح مغز و اعصاب است.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان همچنین با اشاره به تاثیر جلسات شورای سیاستگذاری صنعت چاپ در احصای مشکلات صنعت چاپ و ارائه راهکارهایی برای حل آنها، گفت: این شورا تا پایان سال ۹۲ حدود ۱۹ بار تشکیل جلسه داد که ۳ جلسه از آنها در نمایشگاه تخصصی چاپ دروپا برگزار شد، این شورا ۱۲ عضو داشت که ۵ نفر از بخش خصوصی در آن حضور داشتند. شورای سیاستگذاری صنعت چاپ در جلسات پایانی خود به سمت ارائه راهکارهای اساسی برای مشکلات صنعت چاپ پیش‌ می‌رفت که متاسفانه به طور ناگهانی منحل شد.

 

صنعتگران حوزه چاپ،  افق نگاهشان محدود است

 در این نشست همچنین سیدسجاد نجفی از شرکت چاپ متیران خواستار آن شد که استانداردهای حوزه صنعت چاپ توسط کارشناسان این حوزه و با نظرگرفتن از صنعتگران حوزه صنعت چاپ تدوین شود و از اینکه به گفته او در صنعت چاپ ایران، مسائل به صورت جزیره‌ای دنبال می‌شود و فعالان این حوزه عمدتا مخاطب خود را در داخل کشور جستجو می‌کنند و به بازارهای بین‌المللی توجه ندارند، گلایه کرد.

علیرضا صدقی مدیر روابط عمومی اتحادیه چاپخانه‌داران که به نمایندگی از این اتحادیه در هم‌اندیشی امروز حضور یافته بود، در سخنانی پژوهش را یک ضرورت اصلی و نیاز مبرم صنعت چاپ عنوان کرد و گفت: برای انجام هر پژوهشی، تدوین یک مسئله پژوهش ضروری است که این کار باید توسط مراکز علمی و انجمن‌های علمی فعال در این حوزه انجام شود.

 

تدوین سند جامع پژوهشی برای صنعت چاپ ضروری است

وی همچنین تدوین سند جامع پژوهشی برای صنعت چاپ را ضروری خواند و گفت: این کار باید با یک نگاه فرابخشی انجام شود. متاسفانه علی‌رغم تحولات روزافزون که در صنعت چاپ در جهان شاهد آن هستیم، همچنان مرزبندی‌ها بین اتحادیه‌های فعال در حوزه صنعت چاپ در کشور باقی است. این مرزبندی‌ها باید جای خود را به اتحاد و همدلی بدهد.

این مقام مسئول در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران همچنین از برنامه این اتحادیه برای برگزاری چند تور آموزشی برای دانشجویان و حضور آنها در واحدهای صنعت چاپ با همکاری مرکز آموزشی شماره ۵ در سال تحصیلی جاری خبر داد.

در این نشست همچنین محمدصالح فاتحی فارغ‌التحصیل رشته مدیریت چاپ و ناظر چاپ در سخنان کوتاهی از تئوریک بودن بسیاری از سرفصل‌های این رشته در دانشگاه‌های کشور گلایه کرد و گفت: فصول درسی چاپ چندان مرتبط با خود آنچه در این صنعت می‌گذرد، نیست.

 وی همچنین خواستار اعلام آمادگی چاپخانه‌های بزرگ برای فراهم کردن زمینه حضور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حوزه چاپ در این چاپخانه‌ها و آشنایی عملی و کاربردی با مسائل این حوزه شد.

 

تنها ۷ درصد دانشجویان چاپ عاشق این حرفه هستند

علیرضا سوخته‌سرایی مدرس چاپ از دانشگاه تهران هم در سخنانی با اشاره به آماری در مورد میزان علاقه‌مندی دانشجویان این رشته به فعالیت در این حوزه، گفت: حدودا ۷ درصد دانشجویان این رشته واقعا به کار در این حوزه علاقه‌مند هستند و مابقی تنها به دنبال اخذ مدرک آن هستند.

وی همچنین خواستار تدوین چشم‌اندازی دست‌کم ۱۰ ساله برای فعالیت چاپخانه‌های بزرگ شد و گفت: با افق‌های کوچک نمی‌توان قدم‌های بزرگ برداشت. موسسات علمی و تحقیقاتی مانند رنگ و پوشش، می‌توانند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان حوزه‌های مختلف چاپ، خلاءهای موجود در این زمینه در دانشگاهها را برطرف کنند.

در پایان این نشست هم‌اندیشی، تندیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران به سعید پورمهدیان مدیرعامل پژوهشگاه رنگ و پوشش، محمود پیش‌علی از پیشکسوتان حوزه صنعت چاپ و مدیرعامل چاپ فرارنگ آریا و زهرا جلیل‌ثانی مدیرعامل شرکت چاپ و بازرگانی مجلسی اعطا شد.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: