مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان :
قوانین مربوط به حوزه صنعت چاپ نیاز مبرمی به تغییر دارند


علی‌اصغر فضیلت،‌ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: صنعت چاپ به دلیل شرایط خاصی که دارد، باید تعیین تکلیف شود و قوانین مربوط به آن باید با توجه به روند پیشرفت این صنعت در دنیا به روز شوند.

به گزارش اخبار چاپ،‌ فضیلت،‌ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با بیان این‌که جشنواره استانی صنعت چاپ امروز (14 شهریور ماه) در تالار فخر‌الدین اسعد گرگانی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این مراسم که از ساعت 9 تا 14 برپاست، حدود 15 نفر از پیشکسوتان، برگزیدگان و فعالان صنعت چاپ استان تجلیل می‌شود. این افراد در مجموع شامل نماینده واحدهای چاپ و صنایع وابسته، لیتوگرافی، عملیات تکمیلی و دیگر بخش‌های این صنعت هستند.

وی افزود: پیشکسوتان و تعدادی از بخش کارگری صنعت چاپ در این مراسم تقدیر می‌شوند. محمود ابراهیمی مهمان ویژه این مراسم به‌شمار می‌آید و از نمایندگان مجلس نیز دعوت شده تا در این مراسم شرکت کنند تا از نزدیک با مسائل و مشکلات این صنعت در استان آشنا شوند.

فضیلت با اشاره به مشکلات صنعت چاپ در استان گلستان گفت: متاسفانه این استان با وجود 146 واحد فعال در زمینه صنعت چاپ با مسائل بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. مستهلک بودن ماشین‌آلات چاپخانه‌ها، نبود توان سرمایه‌گذاری و خرید ماشین‌های جدید به دلیل بالا بون قیمت دستگاه‌ها برای صاحبان این صنابع آسان نیست. از سوی دیگر تسهیلات بانکی نیز برای این بخش از صنعت را در دسترس نداریم و پشتوانه مالی برای این صنعت در استان مقدور نیست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در ادامه بیان کرد: بالا بودن مالیات و ارزش افزوده برای صنعت چاپ یکی از دیگر مشکلات برای این صنعت است چرا که اگر زیرمجموعه بخش فرهنگی باشد، مشمول مالیات نیست اما متاسفانه قوانین در این زمینه شفاف نشده‌اند. پایین بودن تعداد و میزان برخورداری چاپخانه‌ها از تخفیف بیمه کارفرما در قوانین نیز به دیگر مشکلات این صنعت در استان افزوده است. متاسفانه نرخ تسهیلات و اعتبارات بانک‌ها به صورت کم بهره برای این صنعت در دسترس نیست.

وی با بیان این‌که خروج سفارشات چاپ از استان به این صنعت آسیب می‌زند، اظهار کرد: به دلیل وجود امکانات و تجهیزات در کلان شهرها، متاسفانه بسیاری از سفارش‌ها به استان‌هایی مانند تهران داده می‌شود. فعالیت واحدهای غیرمجاز چاپی به دلیل خرید و فروش و نقل و انتقال مجوزها بدون اطلاع از این اداره کل نیز مساله‌ای دیگر است که باید به آن اذعان داشت. البته نظارت از سوی اداره کل ارشاد اعمال می‌شود با این حال چنین مسائلی برای این صنعت کمابیش وجود دارد.

فضیلت همچنین با اشاره به پایین بودن اطلاعات و آگاهی‌های تخصصی فعالان حوزه چاپ، گفت: آموزش‌های لازم و نیروی انسانی ماهر کمتر در اختیار این صنعت در استان گلستان است. اقداماتی از سوی این اداره کل صورت گرفته که از این میان می‌توان به راه‌اندازی کتابخانه تخصصی چاپ و نشر با بیش از 140 عنوان در واحد پارک شهر گرگان اشاره کرد. همچنین مکاتبه با اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بررسی و اصلاح قوانین بیمه و سهم کارفرما به منظور برخورداری همه واحدهای چاپ و واحدهای وابسته، مکاتبه با استانداری گلستان در خصوص معرفی واحدهای چاپ مجاز و همکاری ادارات و سازمان‌ها برای ارائه سفارشات چاپ به واحدهای استانی از دیگر این فعالیت‌ها به شمار می‌آید.

وی با اشاره به راه‌اندازی نمایشگاه دائمی آثار و محصولات چاپی واحدهای چاپ استان گلستان گفت: این بخش به همراه کتاب‌های تخصصی چاپ در ورودی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همزمان با برگزاری جشن رونمایی می‌شود. همچنین هماهنگی و برنامه‌ریزی برای برگزاری چهار دوره آموزشی چاپ در استان گلستان در آذرماه 94 برای چاپخانه‌داران در نظر گرفته شده است.

به گفته فضیلت، حوزه صنعت چاپ استان گلستان نیاز مبرمی به تجهیز و به روز شدن دارد و به نظر می‌رسد قوانین صنعت چاپ و نشر با توجه به پیشرفت و تغییری که در حوزه صنعت چاپ دنیا در حال اتفاق افتادن است، نیاز به بازبینی و به روز رسانی دارد. اگر با در نظر گرفتن صنعت چاپ در دو بعد، واحدهای چاپ بزرگ و صنعتی و واحدهای چاپ کوچک در نظر گرفته شود، این قوانین باید شفاف‌تر شوند تا از بروز مسائلی چون تداخل صنفی در آن جلوگیری شود.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: این مسائل عمدتا به دولت بازمی‌گردد و بسیاری از وزارتخانه‌ها درباره ارتقای سطح تجهیزات کاری نمی‌توانند انجام دهند بلکه حمایت‌های متمرکزی باید از صنعت چاپ صورت گیرد. در شرایط فعلی که اقتصاد در وضعیت ریاضتی به سر می‌برد و به لحاظ محدودیت منابع که با آن روبه‌رو هستیم، باید برنامه‌ریزی شود تا با ارتقای آموزش، به بهبود وضعیت این صنعت کمک کنیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ چهاردهم شهريورکلیدها : علی‌اصغر فضیلت استان گلستان جشنواره ملی صنعت چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: