آکادمی، باز هم نوبل ادبیات را به اروپا فرستاد
دنیا به کام «هرتا مولر»


اخبار چاپ: پس از هفته ها گمانه زنی، بالاخره آکادمی نوبل، نام هرتا مولر را به عنوان برگزیده حوزه ادبیات این جایزه اعلام کرد.

به گزارش اخبار چاپ، این نویسنده که با رمان «سرزمین گوجه های سبز» با ترجمه غلامحسین میرزا صالح در ایران شناخته می شود، پس از شنیدن نامش از زبان سخنگوی آکادمی گفت: «فقط می توانم بگویم شگفت‌زده‌ام و هنوز نمی‌توانم باور كنم.»
آكادمی نوبل روز گذشته، درحالی از هرتا مولر، نویسنده، شاعر و مقاله‌نویس متولد رومانی كه مقیم آلمان است، به‌عنوان برنده‌ سال ‌2009 جایزه‌ نوبل ادبیات نام برد كه برخی از «آموس اوز» نویسنده‌ اسراییلی به‌عنوان شانس نخست دریافت این جایزه یاد می‌كردند.
هرتا مولر متولد ‌17 اوت ‌1953 در شهر «نیچیدور»  است و اگرچه در رومانی متولد شده، اما مقیم آلمان است. او شاعر، مقاله‌نویس و نویسنده‌ای است كه به‌دلیل به تصویر ‌كشیدن شرایط سخت زندگی مردم رومانی در دوران حكومت «نیکولای چائوشسکو» در كتاب‌هایش به شهرت رسید.
وی در دانشگاه «تیمی شوارا» در رشته‌ ادبیات رومانی و آلمانی تحصیل كرد و در سال ‌1976 به‌عنوان مترجم برای یك شركت مهندسی مشغول به كار شد؛ اما سه‌سال بعد به‌علت خودداری از همكاری با پلیس مخفی دولت كمونیستی رومانی، از كار بركنار شد.
شایان ذکر است: پیتر انگلوند، رییس آكادمی نوبل اعلام كرده است، هم‌زمانی بیستمین سال فروپاشی دیوار برلین با اعطای نوبل ادبیات به نویسنده‌ای كه برآمده از دوران كمونیستی است، هرگز از پیش برنامه‌ریزی نشده بود.
هرتا مولرنخستین كتابش را در سال ‌1982 به زبان آلمانی در رومانی منتشر كرد و تاكنون جوایز ادبی متعددی چون جایزه‌ فرانس كافكا در سال ‌1999، جایزه‌ ادبیات برلین در سال ‌2005 و جایزه‌ بین‌المللی ایمپك دوبلین در سال ‌1998 كسب كرده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ جمعه ۱۷ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ هفدهم مهرکلیدها : هرتا مولر نوبل ادبیات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: