مهرعلیان:
همدلی و همزبانی میان دولت و ملت در صنف چاپ مستلزم تعریف زبان مشترک است


داوود مهرعلیان، عضو مؤسس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ معتقد است برای ایجاد همدلی و همزبانی میان دولت و ملت در صنف چاپ باید زبان مشترکی بین طرفین تعریف شود تا بر اساس آن و در چارچوب این زبان مشترک، انتظارات و مشکلات مطرح و راهکارها ارائه شوند.

به گزارش اخبار چاپ خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهرعلیان ضمن ابراز امیدواری از محقق شدن شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در آینده، اظهار کرد: علت محقق نشدن کامل این شعار در صنف چاپ این است که نه دولت زبان صنف چاپ را می‌فهمد و نه صنف چاپ زبان دولت را متوجه می‌شود. بنابراین، ابتدا باید زبان مشترکی میان طرفین تعریف شود تا در آن چارچوب، انتظارات صنف چاپ از دولت و متقابلاً انتظارات دولت از صنف چاپ مطرح شوند.

وی با بیان این‌که اکنون در حیطه چاپ به‌ویژه نشر، طرفین (دولت و ملت) تحت فشار هستند و نمی‌شود فقط یکی از طرفین را عامل بروز مشکلات دانست، گفت: از زمانی که مقام معظم رهبری شعار «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» را مطرح کرده‌اند حقیقتاً هیچ اتفاقی در حوزه چاپ جز رکود کار رُخ نداده است؛ نه دولت می‌تواند به تنهایی بیاید فعالیت مجدد فعالیت ماشین چاپ من را استارت بزند و نه من به تنهایی می‌توانم چرخه اقتصاد دولت را بچرخانم بلکه باید تعدادی از صاحب‌نظران و کارشناسان آشنا به زبان هر دو طرف (دولت و صنف چاپ) گردهم جمع شوند و راهکارهای کاربردی ارائه دهند. این افراد باید الفبای دو زبان را بدانند تا بر اساس این شناخت، مسائل را به صورت ریشه‌ای حل کنند نه این‌که تعدادی از افراد بیایند، شعار دهند و در نهایت بروند.

عضو مؤسس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ افزود: متأسفانه اکنون وضع به‌گونه‌ای است که افراد ـ چه بی‌سواد و چه باسواد ـ در همه زمینه‌ها خود را صاحب‌نظر می‌دانند و اظهارنظر می‌کنند؛ در چاپ نیز دقیقاً چنین موضوعی مشهود است.

مدیر مسئول چاپخانه رامند نگین گفت: معتقدم برای خروج از این بحران در صنف چاپ باید اهل فن دست به دست هم دهند و تعارف را کنار بگذارند. در غیر این‌ صورت حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند همچنان مشکلات باقی می‌مانند.

مهرعلیان عنوان کرد: با وجود این‌که چاپ، صنعت مادر است و پیشرفت جامعه به پیشرفت صنعت چاپ بستگی دارد، متأسفانه اکنون آن‌قدر در این عرصه رکود وجود دارد که فرزندانِ خودِ ما علاقه‌ای به ادامه شغل پدرانشان ندارند.

این پیشکسوت صنعت چاپ تأکید کرد: معتقدم باید افرادی بیایند و وضعیت کنونی صنعت چاپ را ارزیابی کنند و آمار درستی از تولیدات و صادرات این عرصه به دست آورند؛ به نظر من اکنون چاپ بدترین شغل‌ها به لحاظ کیفی و درآمدی محسوب می‌شود. این در حالی است که بشر از همان اوان زندگی تا لحظه مرگش با این صنعت سروکار دارد.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۷ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: