یک پیشکسوت صنعت چاپ:
در سال‌های اخیر به صنعت چاپ بی‌توجهی شده است


اسماعیل دمیرچی، نویسنده و پیشکسوت صنعت چاپ کشور گفت: در سال‌های اخیر به دلیل درگیری‌های صنف چاپ به این صنعت بی‌توجهی شده است.

به گزارش اخبار چاپ،‌ وی افزود: باید افراد صاحب‌نظر، هنرمند و پیشکسوت دعوت شوند و از نقطه نظرات آنها برای پیشرفت و شکوفایی این صنعت استفاده کرد. باید دید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا دیگر موسسات مرتبط برای این صنعت چه کرده‌اند و از همکاری تمامی بخش‌ها به ویژه رسانه‌ها برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره سود برد.

دمیرچی اظهار کرد: جشنواره صنعت چاپ باید به گونه‌ای برگزار شود که خط مشی سال آینده این صنعت را به تصویر بکشد و چاپخانه‌دار، صحاف، لیتوگراف و دیگر اهالی این صنعت بدانند که چه برنامه‌هایی در پیش دارند.

 مولف کتاب «قبیله چاپ» با اشاره به بی‌توجهی‌هایی که به حوزه چاپ شده است، گفت: صنعت چاپ در تمام دنیا از صنایع بزرگ محسوب می‌شود، اما در ایران و در میان اهالی آن حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد. دولت بودجه‌ای برای این صنعت در نظر گرفته است اما باید دید که چرا این صنعت همچنان دچار مشکلات بسیاری است؟

دمیرچی با انتقاد از مشکلات این صنعت گفت: با ورود کامپیوتر و اینترنت، چاپ دچار مسائل جدیدی شد که متاسفانه اتحادیه‌ها به جای حل کردن آن با یکدیگر درگیر شدند به صورتی که بسیاری از مسائل صنعت چاپ نتیجه درگیری‌های مدیران آن است.

وی افزود: از سوی دیگر توجه به امر آموزش در این صنعت اهمیت بسیاری دارد. امروزه دانشگاه‌ها با عنوان چاپ و نشر فعال هستند اما خروجی این مراکز چیست؟ افراد بسیاری از این دانشگاه‌ها مدرک می‌گیرد اما به فعالیت‌های دیگری مشغول می‌شوند. استادانی که در دانشگاه‌ها و هنرستان‌های چاپ تدریس می‌کنند، تاکنون چند کتاب تالیف یا ترجمه کرده‌اند؟

 این پیشکسوت چاپ خاطرنشان کرد: چاپ رشته مهمی به شمار می‌آید اما دولت و مجلس باید کمک کنند تا درگیری‌های میان اهالی آن رفع شود و فضای این صنعت بار دیگر به محلی فرهنگی تبدیل شود.

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: