ملکی صیدآبادی:
داشتن چاپخانه‌های استاندارد مستلزم تربیت صحیح دانش‌آموختگان است


داود ملكی ‌صیدآبادی، مدرس حوزه چاپ و نشر ضمن ابراز تأسف از اشکالات بسیار راه ارتباطی میان دولت و چاپخانه‌داران گفت: داشتن چاپخانه‌های استاندارد مستلزم تربیت دانش‌آموختگانی است که صنعت چاپ را از پایه بشناسند و از پایه بازسازی کنند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داود ملكی ‌صیدآبادی اظهار کرد: رابط میان دولت و ملت در صنعت چاپ، اتحادیه و صنوف هستند. اندکی تأمل در مقدماتی‌ترین روابط میان این رابط‌ها ـ به طور مثال انتخابات اتحادیه‌ها ـ  اشکالات بسیار آن را روشن می‌کند. به بیان دیگر، این سیم ارتباطی میان دولت و ملت خراب است.

وی درباره علت وجود این معضل گفت: متأسفانه ارتباط میان دولت و ملت (چاپخانه‌داران) همچنان سنتی است و در این ارتباط، آشنابازی و آشناسازی مشهود است که اگر فردی (به طور مثال چاپخانه‌دار) با وجود داشتن مقالات علمی فراوان و راهکارهای عملیاتی، نخواهد چنین ارتباطی داشته باشد یا اصلاً این‌گونه ارتباط را مناسب نداند، به صورت خودکار و تدریجی از عرصه دور می‌افتد.

مدیر مسئول انتشارات برزآفرین ضمن تأکید بر این نکته که انتخاب افراد در اتحادیه‌ها و صنوف چاپ و نشر باید بر اساس شایسته‌سالاری و معیارهای علمی صورت بگیرد، گفت: باید پای نیروی جوانی که کار تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه چاپ انجام داده‌اند، به این عرصه باز شود؛ به طور مثال باید در شورای عالی سیاستگذاری صنعت چاپ بدون توجه به سن تقویمی افراد، از نیروهایی استفاده کرد که حرفی برای گفتن دارند و به صورت علمی به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند؛ تحقق این مهم به همدلی و همزبانی میان دولت و ملت نیازمند است.

این مدرس چاپ و نشر، مدرک‌گرایی در صنعت چاپ را از دیگر معضلات این عرصه دانست و گفت: به اعتقاد من رشته چاپ به لحاظ آکادمیک آن‌قدر پیشرفت نکرده است که انتظار راه‌اندازی رشته دکترا را در این رشته داشته باشیم. اگر جامعه ما در حوزه چاپ به دنبال افرادی است که بالاترین مدرک را دارند، پرسش من این است که مگر در ایران به لحاظ علمی چقدر پهنه ایجاد شده است که انتظار داشتن دانشجوی دکترا در حوزه چاپ وجود دارد؟!

ملکی صیدآبادی در ادامه سخنانش، گفت: صنعت چاپ زمانی ارتقا می‌یابد که بومی شود؛ تحقق این موضوع نیازمند این است که رشته‌های بین‌رشته‌ای چاپ و صنایع، چاپ و علوم انسانی به وجود آیند تا دانش‌آموختگانی را فارغ‌التحصیل کنند که صنعت چاپ را از پایه شناخته و از پایه نیز به بازسازی آن بپردازند. تنها در این صورت است که می‌توان چاپخانه استاندارد داشت.

این مدرس چاپ و نشر با بیان این‌که چاپ، صنعت مادر است و پیشرفت همه جانبه دولت مستلزم پیشرفت صنعت چاپ است، عنوان کرد: برقراری ارتباط همدلی و همزبانی میان دولت و ملت در حوزه چاپ مستلزم این است که استعدادهایی که در این عرصه فکر خوب دارند، شناسایی شوند.

وی اظهار کرد: صنعت بزرگی همچون صنعت چاپ را نمی‌توان با یک اداره‌کل (اداره کل چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) حمایت کرد؛ وجود یک سازمان چند وجهی در این عرصه ضرورت دارد. وزارت ارشاد بر اساس سیاستگذاری‌های خود، وظیفه نظارت بر ارزشمندی محصولات را دارد اما این وزارتخانه از بُعد صنعتی اصلاً در این عرصه نقشی ندارد. همچنین معتقدم این صنعت به لحاظ اهمیتی که دارد باید زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت برود.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۳۱ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: