میترا رمضانی:
تشکیل گروه بانوان در اتحادیه صنعت چاپ ضروری است


میترا رمضانی، فعال حوزه چاپ گفت: حضور زنان در صنعت چاپ در سال‌های اخیر پررنگ شده است و به همین دلیل تشکیل گروهی به این منظور اهمیت بسیار دارد.

به گزارش اخبار چاپ، زنان چاپخانه‌دار امروزه بی‌شک بخشی از فعالان ارزشمند این صنعت هستند که خوشبختانه جایگاه خود را یافته‌اند. شاید 15 یا 10 سال پیش تصور حضور زنان در این صنعت برای عده‌ای عجیب به نظر می‌رسید اما زنان این صنعت نقش موثری ایفا می‌کنند. از این میان می‌توان به عاطفه تقویان حسینی مدیر چاپخانه دیدگاه اشاره کرد که همراه با اعضای خانواده خود به فعالیت در این حوزه مشغولند. فرزندان وی نیز هر یک با توجه به تخصصی که دارند در این شغل خانوادگی فعال هستند. در این‌جا گفت‌وگوی اخبار چاپ را با میترا رمضانی، یکی از دختران این بانوی صنعت چاپ می‌خوانیم.

میترا رمضانی اظهار کرد: زمانی که حدودا 14 سال داشتم برای نخستین‌بار با این صنعت آشنا شدم و به دلیل حضور برادرم در این حوزه، به آن بیشتر علاقه‌مند شدم و س از مدتی نیز فعالیت خود را آغاز کردم.

وی افزود: در ابتدا یک دفتر تبلیغاتی راه‌‌اندازی کردم؛ با این حال زمانی که می‌خواستم کار چاپ را انجام بدهم، مسیر دشواری پیش‌رویم بود. از یک‌سو تجمیع نبودن چاپخانه، لیتوگرافی و صحافی باعث سختی در کارها می‌شد و از دیگر سوی، همکاران به راحتی با حضور یک زن در این حوزه کنار نمی‌آمدند.

به گفته این فعال صنعت چاپ، در ادامه، با کمک برادرم و برخی از پیشکسوتان و چاپخانه‌داران مانند چاپ 133، معلم، طاها، خاتم، زیتون و مظاهری که کمک‌های بسیاری برای ادامه فعالیت‌هایم کردند، پیگیر ادامه کارها شدم. با این حال پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که باید سیستم کاری‌مان را جامع کنیم و به همین منظور به تجمیع بخش‌های مختلف پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ دست زدیم.

رمضانی در ادامه به دشواری در برخوردهای اولیه در این حوزه گفت: در آن دوران حتی برای خریدهای تلفنی نیز دچار مساله بودم و بسیاری بلافاصله پس از فهمیدن این‌که یک زن هستم، از ادامه کار سر باز می‌زدند. در این میان حمایت‌های خانواده به خصوص مادرم، عاطفه تقویان حسینی و برادر و خواهرم، مهدی و سولماز رمضانی باعث شد تا دست از فعالیت برندارم.

وی با اشاره به بهتر شدن وضعیت زنان در این حوزه بیان کرد: خوشبختانه این روند نسبت به گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است. حدود 10 سال پیش ناظر زن نداشتیم اما در حال حاضر بسیاری از زنان موفق در این عرصه فعال هستند. در حال حاضر حدود 90 کارمند در کنار ما مشغول فعالیتند.

این فعال چاپ در ادامه افزود: در دو سال اخیر به صورت جدی با اتحادیه صنف چاپخانه‌داران در ارتباط هستم و معتقدم این اتحادیه باید فضا و چارچوبی باشد تا همه یکدیگر را بشناسیم و در تصمیم‌گیری‌های اجرایی حضوری فعال و پررنگ داشته باشیم. با این حال مسائلی وجود دارد که اتحادیه باید چاپخانه‌داران را از آنها مطلع کند. به طور مثال آشنایی حقوق مشتریان یا حقوق چاپخانه‌داران در برابر یکدیگر؛ چرا که بارها ناآگاهی نسبت به این مساله مدیران را دچار مشکلات بسیاری کرده است. این وظیفه برای اتحادیه باید در بالاترین اولویت باشد و از سوی دیگر علاوه‌بر آشنا کردن و معرفی تعهدهای دوسویه، از چاپخانه‌داران نیز حمایت کنند.

رمضانی با اشاره به اهمیت حضور زنان در اتحادیه صنف چاپخانه‌داران اظهار کرد: با این‌که 17 سال در این صنف فعالیت می‌کنم اما متاسفانه زنان حضور کمرنگی در برنامه‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های این صنف دارند. از تشکیل گروه زنان چاپخانه‌دارن استقبال می‌کنم تا حضور جدی‌تری در مسائلی چون انتخابات و حل مشکلات همکاران داشته باشیم. 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: