عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:
صنعت چاپ نیازمند مشوق‌های مالیاتی و تسهیلات کم‌بهره است


سید محمد بیاتیان، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای حضور پررنگ صنعت چاپ در منطقه نیاز دارد تا مشوق‌های مالیاتی و تسهیلات کم‌بهره برای آن در نظر بگیرد.

سید محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به اخبار چاپ گفت: صنعت چاپ در نمایشگاه‌های سالانه حضور فعال دارد و برعکس سایر صنایع، این صنعت به‌روزتر است. به نظر می‌رسد از نظر اقتصادی، باید بخش خصوصی روی پای خودش بایستد.

وی افزود: متاسفانه سه اتحادیه مجزا در بخش چاپ فعال هستند که می‌طلبد وزارت صنعت، معدن و  تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هر دو مرتبط با این حوزه هستند کمک کنند تا این اتحادیه‌ها یکی شوند.

به گفته این نماینده مجلس، همه صنایع به نوعی به صنعت چاپ نیاز دارند و این صنعت در همه صنایع حضور دارد. به همین دلیل دولت باید به خصوص در دوران پساتحریم به این حوزه کمک کند. تحریم باعث شد تا صنایع ایران نسبت به دنیا عقب بماند و دستگاه‌ها و ماشین‌‌آلات صنایع کشور به روز نباشند. با این حال به نظر می‌رسد که بیش از 90 درصد از صنعت چاپ در بخش خصوصی است و نوسازی و بازسازی تشکیلات این بخش متکی به خود فعالان این صنعت است.

با توجه به قدمت صنعت چاپ در کشور می‌توانیم در منطقه به عنوان مرکز خدمات چاپی باشیم. متاسفانه مشتری‌های این بخش به سمت کشورهای همسایه در منطقه می‌روند. این امر در حوزه صنعت یا نشر و کتاب رو به رشد است که به نظرم با توجه به رویکرد نظام در بحث نشر علم و پیگیری مساله ایران، به عنوان ام القرای جهان اسلام باید فعالیت‌های در خور توجهی در این حوزه انجام گیرد.

بیاتیان با اشاره به مسائل مالی و مباحث مالیات و ارزش افزوده در صنعت چاپ اظهار کرد: معتقدم اگر بخواهیم صنایع ما به ویژه صنعت چاپ پا بگیرد، باید در منطقه و جهان حضور چشم‌گیر داشته باشد. چنین مواردی نیاز به مشوق‌های مالیاتی یا تسهیلات کم بهره برای بازساری صنعت چاپ، دستگاه‌ها و آوردن فناوری‌های روز دنیاست. از همین روی نیز دولت باید به صاحبان این صنعت برای حضور در بازارهای جهانی کمک کند. همچنین سفارتخانه‌ها نیز برای این فعالیت‌ها تسهیلاتی در نظر بگیرند. طبیعتا جوایز صادراتی نیز که در سال‌های اخیر کمرنگ شده بود باید در حوزه صنعت چاپ رونق بگیرد. از همین مسیر صنعت چاپ می‌تواند در بحث صادرات غیرنفتی و اشتغالزایی و کاهش بیکاری جوانان حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ مرداد


بیژن بهادری

بسیار خوشحال شدم که یک نماینده مجلس وعضو کمیسون صنایع ومعدن مجلس چنین دیدگاه درست ومنطقی راجب صنعت چاپ وبسته بندی کشور را ارایه میدهد به نظرمی آید مشکلات ومعضلات صنعت چاپ به خوبی در مجلس شورای اسلامی انعکاس پیدا کرده که یک نماینده مجلس مشکلات بدنه صنعت چاپ را این چنین مطرح مینماید وبه نظر این بنده حقیر باید از ایشان در جلسات مختلی که در ارتباط با مشکلات این صنعت است دعوت کرده تا ایشان صدای فعالان این حوزه را در مجلس شورا ی اسلامی انتقال دهد تا شاید در دی از مشکلات این صنعت بر طرف شود. بیژن بهادری عضو هیت ریسه اتحادیه لیتو گرافان تهران





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: