جلال ذکائی در مراسم تشییع پیکر پدر صحافی نوین ایران :
توجه به اخلاق، حلقه مفقوده صنعت چاپ کشور است/جای خالی بنیاد یا نهادی با نام «متین‌‌رضا» احساس می‌شود


مدیر پیشین دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد واسلامی در مراسم تشییع پیکر مرحوم حسینعلی متین‌رضا، پدر صحافی نوین ایران گفت: توجه به اخلاق و مبنا قرار دادن حُسن خُلق، حلقه مفقوده صنعت چاپ کشور است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا، جلال ذکائی اظهار کرد: شخصیت مرحوم متین‌رضا را از دو بُعد می‌توان بررسی کرد؛ نخست، بُعد فنی ـ تخصصی ایشان است که همگان به آن اعتراف دارند. مرحوم متین‌رضا تحولات زیادی در حوزه صحافی ایجاد و دراین زمینه شاگردان خوبی تربیت کرد. 

وی افزود: بُعد دوم شخصیت متین‌رضا که به نظر من نسبت به سایر وجوه ایشان ارجحیت دارد، عارف مسلک بودن ایشان است. ایشان از طبع بلند و سعه‌ صدر برخوردار بودند و جمیع اخلاق حسنه در ایشان موجود بود.

مدیرعامل شرکت ترنج توضیح داد: یکی از صفات مؤمن این است که وقتی وی را می‌بینیم، یاد خدا بیفتیم؛ بدون اغراق باید بگویم که مرحوم متین‌رضا این صفت را داشت. آرامی، متانت و صبور بودن مرحوم متین‌رضا زبانزد عام و خاص بود.

 مدیر نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی با بیان این‌که مرحوم متین‌رضا الگوی تمام عیار در سخت‌کوشی، خلاقیت و اخلاق‌مداری بود، عنوان کرد: به نظر من امروزه توجه به اخلاق و مبنا قرار دادن حُسن خُلق، حلقه مفقوده صنعت چاپ کشور است؛ ای کاش در این زمینه بیشتر قدر مرحوم متین‌رضا را می‌دانستیم و البته تصور می‌کنم هنوز هم دیر نشده است و می‌شود سجایای اخلاقی ایشان را مدنظر قرار داد.

ذکائی در پاسخ به این پرسش که «برای این‌که شخصیتی همچون مرحوم حسینعلی‌ متین‌رضا به دست فراموشی سپرده نشود، چه پیشنهادی برای مسئولان دارید؟» گفت: به نظرم در این زمینه جای خالی بنیاد یا نهادی با نام ایشان کاملاً مشهود است. البته تحقق این موضوع بیشتر به نظر خانواده و فرزندانشان ایشان برمی‌گردد که تا چه اندازه از این ظرفیت برخوردارند.

وی ادامه داد: بنده خیلی علاقه‌مند بودم که این بنیاد یا نهاد در زمان حیات ایشان و با مشارکت خودشان راه‌اندازی شود اما اکنون خانواده به‌ویژه آقازاده‌های ایشان در این زمینه می‌توانند کوشا باشند تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فنی و اخلاقی مرحوم متین‌رضا فراموش نشود. همچنین می‌توان به صورت سالانه و یا دو سال یک‌بار  جایزه‌ای به نام متین‌رضا وجود داشته باشد تا نام ایشان پس از خودش پایدار بماند.

 

رئیس پیشین دانشکده چاپ: «متین‌رضا» از استادان مسلم صنف صحافی بود

محمدحسن فکری، رئیس پیشین مرکز آموزشی علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران (دانشکده چاپ  و نشر) نیز در این مراسم حضور داشت. وی گفت: مرحوم حسینعلی متین‌رضا را از دهه 70 می‌شناسم؛ آن زمان در سازمان چاپ و انتشارات فعالیت می کردم و برخی کتاب های نفیس‌مان را به کمک ایشان جلدسازی می کردیم.

وی ادامه داد: وی فردی فرهیخته، مؤمن، به معنای واقعی متدین، عاشق علم و تحصیل بود. هر زمان در زمینه آموزش نیروهای خود نیاز به کمک ایشان داشتیم، هیچ‌گاه دریغ نمی‌کردند و با روی گشاده از ما استقبال می‌کردند.

دبیر چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ عنوان کرد: مرحوم متین‌رضا را هیچ‌‌گاه به عنوان پیشکسوت و استاد حوزه صحافی فراموش نخواهیم کرد. ایشان بدون تردید از نظر اخلاق و هنر ماندگار خواهند بود.

فکری اظهار کرد: به نسل جوان و افرادی که در حوزه فعالیت مرحوم متین‌رضا گام برمی‌دارند، توصیه می‌کنم که پشتکار ایشان را الگو قرار دهند.

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۸ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ هجدهم مردادکلیدها : جلال ذکایی حسینعلی متین رضا محمدحسن فکری


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: