جلال ذکائی:
همدلی و همزبانی دولت و ملت در صنعت چاپ، مستلزم درک مشترک از مسائل است


ذکایی، مدیر پیشین دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی با بیان این‌که متأسفانه شعارهایی که هر سال از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شوند، در حد شعار باقی می‌مانند، گفت: همدلی و همزبانی میان دولت و ملت در عرصه چاپ، زمانی محقق می‌شود که هر دو طرف به فهم و درک مشترکی از مسائل برسند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلال ذکائی اظهار کرد: متأسفانه کمتر شاهد هستیم شعارهای ویژه آغاز سال جدیدِ مقام معظم رهبری، عملیاتی شوند و همچنین خروجی این شعارها در صنوف مختلف به‌ویژه در صنف چاپ، به ندرت مشاهده می‌شود.

وی توضیح داد: به نظر من زمانی شعار سال جاری (دولت و ملت، همدلی و همزبانی) در صنف چاپ محقق می‌شود که هم دولت و هم ملت به‌ویژه بخش خصوصی درباره مسائل، موضوعات و مشکلات این صنعت به فهم و درک مشترک برسند؛ این مهم محقق نمی‌شود مگر این‌که هر دو طرف در نشست‌های مشترک، به تبادل‌نظر، طرح مساله و ارائه راه‌حل بپردازند. متأسفانه باید بگویم که در 6 ماه نخست سال جاری سراغ ندارم در بخشی از صنعت چاپ، این رویداد مهم به صورت سامان‌یافته رُخ داده باشد.

 

برنامه‌ریزی دقیق؛ تنها راه رسیدن به همدلی و همزبانی

 مدیر نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی توضیح داد: فعالیت برای تحقق شعارهای سال مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف مستلزم برنامه‌ریزی‌ دقیق است. با برنامه‌ریزی است که می‌توان بسیاری از مشکلات صنف چاپ را برطرف کرد؛ این مهم، کار چندان پیچیده و نشدنی نیست اما نیاز به عزم جدی دارد.

ذکائی، وجود قوانین دست و پا گیر در صنف چاپ را از جمله مشکلات این عرصه دانست و گفت: از عمر قوانین این حوزه حدود دو دهه می‌گذرد. بنابراین، بازبینی و اصلاح آنها و حذف قوانین زائد و ناکارآمد از ضرورت‌های این عرصه به شمار می‌آید.

 

دولت زمینه صادرات محصولات چاپی را فراهم کند

وی ادامه داد: به طور مثال چاپخانه‌ها به دلیل وجود همین قوانین زائد و دست‌و پا گیر، با برخی سازمان‌ها مانند دارایی‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت با مشکلات جدی رو به رو می‌شوند که لازم است نسبت به حل آنها تدابیر جدی اندیشیده شود؛ البته یک سلسله حرکت‌ها و نامه‌نگاری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است اما نمی‌توان از آنها به عنوان کار جدی یاد کرد. از جمله این مشکلات، همان تداخل صنفی بود که چندی پیش مطرح شد؛ این مشکل به سادگی توسط دولت و با یک برنامه‌ریزی مشخص قابل حل بود اما متأسفانه به چالشی بین دولت و بخش خصوصی تبدیل شد.

 مدیرعامل شرکت ترنج عنوان کرد: دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی مشخص و دقیق، برای حل مشکلات صنعت چاپ زمینه‌سازی کند؛ به طور مثال، دولت باید شرایطی فراهم کند تا صنف چاپ بتوانند از منابع بانکی و زودبازده استفاده کند. همچنین دولت می‌تواند زمینه را برای صادرات محصولات چاپی و کشف بازارهای جدید صنعت چاپ فراهم کند.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۸ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ هجدهم مردادکلیدها : جلال ذکایی صنعت چاپ همدلی و همزبانی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: