«حسینعلی متین‌رضا» پدر صحافی ایران درگذشت


حسینعلی متین رضا، پدر صحافی ایران که از چندی پیش به دلیل عارضه کلیه در بستر بیماری به سر می‌برد، پنجشنبه شب 15 مرداد در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش اخبار چاپ، در بخشی از زندگینامه متین رضا به قلم وی آمده است: «نام من حسینعلی متین ‌رضا، متولد اول اردیبهشت سال ۱۳۰۸ هستم. بعد از دریافت تصدیق ششم ابتدایی وارد مدرسه خان مروی جهت تحصیل علوم حوزوی شدم و چون برای شروع از کتاب جامع‏المقدمات استفاده می بایست می ‎ ‎شد  امر چاپ در ایران خیلی محدود بود و اغلب کتب حوزوی با چاپ سنگی چاپ شده بود، کمیاب بود. بعد از گشتن بسیار یک جلد کتاب مذکور را پیدا کردم، بسیار نابسامان و درهم ریخته و کثیف بود. ناچار اقدام به ترمیم آن کردم، لب کتاب که حداقل هفتاد هشتاد سال پیش چاپ شده بود، چندش آور بود. به فکر آن بودم که لب کتاب را چه‌کار کنم. روزی از بازار حلبی سازها (بین الحرمین) رد می شدم که دیدم ماشینی کاغذها را می برد. از صاحب مغازه خواستم تا کتاب مرا ببرد. او قبول کرد و دور آن را برید. یک‌باره مثل حالت کوری که بینا می شود، دنیا را چگونه می بیند، من هم همان حال را پیدا کردم و از همان زمان به کار دل‌بسته شدم. در حال تحصیل کتاب‌های استادم، مرحوم آقا سیدهادی ورامینی (مشهور به سیبویه) را که مردی بسیار کریم النفس و معتقد و متعهد و استادی توانا بود، پنهانی تک تک می بردم و ترمیم می کردم. آهسته آهسته آلوده به فن صحافی شدم تا امروز. هیچ وقت شاگردی نکردم، اما برای رسیدن به بهترین و هنری ترین کارهای صحافی، کتاب‌های قدیمی را که بیش‌تر کار صحافان قدیمی خارجی بود، بررسی می کردم. از سال ۱۳۴۷ مغازه ای در خیابان بوذرجمهری غربی دایر کردم و صحافی شغل قطعی و اصلی من شد. ابداعات و ابتکارات بسیاری دارم که از آن‌ها صحافی تبدیل به هنر شد و امروز به جرأت می‏توانم بگویم بازی با چرم طبیعی و تولید صحافی های هنری را که در ایران انجام می شود، در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد.»

استاد متین‌رضا علاوه بر تسلط بر فن صحافی دستی نیز بر نوازندگی داشت و مدتی در محضر استاد صبا به آموختن موسیقی مشغول بود.

مراسم تشییع پیكر زنده یاد استاد حسینعلی متین، پیشكسوت صحافی نوین ایران یكشنبه (18 مرداد) از مقابل خانه هنرمندان (واقع در خیابان ایرانشهر، قبل از تقاطع خیابان طالقانی) راس ساعت 9 به سمت قطعه هنرمندان برگزار خواهد شد.

 مراسم ترحیم آن مرحوم نیز سه‌شنبه (20 مرداد) از ساعت 14 تا 15 و 30 دقیقه در مسجد نور (میدان فاطمی) برپا می‌شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ هفدهم مردادکلیدها : حسینعلی متین رضا صحاف درگذشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: