پزشکی:
وزارت ارشاد باید نقطه اتکاء کنترل چاپ غیرقانونی کتاب باشد


مدیرنشر عمادفردا گفت: مجموعه عوامل و نهادها هستند که در کنترل و جلوگیری از چاپ و نشر غیرقانونی کتاب مؤثرند اما وزارت ارشاد باید به عنوان نقطه اتکای این مجموعه و فضای به وجود آمده باشد.

به‌ گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری فارس، مدیر نشر عماد فردا پیرامون چاپ و نشر غیرقانونی کتاب یکی از دلایلی که مزید بر علت چاپ غیرقانونی کتاب شده را نبود سیستم مناسب عرضه و توزیع دانست و در این باره گفت: ما در کل کشور 3هزار کتاب فروشی داریم و این کمبود کتاب فروشی و نبود محلی مناسب برای عرضه کتاب یکی از موجبات قاچاق کتاب را فراهم می‌آورد . چرا که، کسی که به چاپ و نشر غیرقانونی کتاب می پردازد نسبت به حجم و موضوع کتابی که در دست مردم قرار می‌دهد؛ قیمت ارزانی برای عرضه دارند و مردم مقایسه می‌کنند و می‌بینند که آنچه در کتابفروشی‌ها ناشران چاپ کرده‌اند گرانتر است پس از همین‌ها خریداری می‌کنند.در صورتی که اگر برای مردم این فرآیند نشر و فضای عملیاتی حوزه نشر شفاف سازی شود بهتر می‌توانند قضاوت کنند و آگاهانه به خریداری کتاب‌ها بپردازند.

پزشکی همچنین در ادامه افزود: موضوع دیگری که در چاپ و نشر غیرقانونی کتاب به چشم می‌خورد این است که مثلا کتابی را ناشر در طی روند نشر اجازه نشر آن را گرفته ولی هنوز مجوز به دست او نرسیده است و او اقدام به چاپ و نشر کتاب می‌کند اما این کار او را غیرقانونی می‌خوانند چرا که می‌گویند تا وقتی نامه مجوز وزارت ارشاد به دستتان نرسیده است نباید کتاب را به چاپ می‌رساندید و اینگونه می‌شود که کتاب غیرقانونی و بی مجوز می‌شود.

وی افزود: گاهی هم سهل انگاری خود ناشران است که موجب لغو مجوز می‌شود. این سهل انگاری  نه از روی عمد بلکه به‌خاطر تأخیرات زمانی، موارد مالی و امثالهم است که پیش می‌‌آید.

 او با اشاره به اینکه بخشی از چاپ و نشر غیرقانونی کتاب باز می‌گردد به کتبی که لغو مجوز شده گفت: بخشی از چاپ و نشر غیرقانونی کتاب باز می‌گردد به کتبی که لغو مجوز شده و یا به هردلیل دیگر به آن مجوز برای چاپ داده نمی‌شود، که بخشی از آن‌ها مربوط به سال‌های قبل در فضای انقلاب اسلامی و بخشی دیگر مربوط به سال‌های قبل از انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: این کتب به یک دلیل عام که می‌گویند مردم را از هرچه منع کنی به آن بیشتر به سمت آن کشیده می‌شوند و همچنین عدم وجود جذابیت های تصویری و متنی در کتب فعلی موجود است و در نتیجه مردم می‌بینند که این کتب غیرقانونی چگونه با قیمت ارزان‌تر عرضه می‌شود کتب قانونی گرانتر و این سوال برایشان پیش می‌آید که چقدر یک ناشر مگر می‌خواهد سود ببرد که گرانتر می‌دهد این کتاب را، پس به سراغ خرید کتب غیرقانونی که ارزان تر هم هست می‌روند.

پزشکی در مورد مجموع عواملی که در روند کنترل چاپ و نشر غیرقانونی کتاب مؤثرند گفت:‌ نمی‌توان گفت که یک مجموعه خاص باید این موارد را کنترل کند بلکه مجموعه عوامل و نهادها هستند که در این کار یعنی کنترل و جلوگیر از چاپ و نشر غیرقانونی کتاب مؤثرند اما وزارت ارشاد به عنوان نقطه اتکای این مجموعه و فضای به وجود آمده باید باشد.

وی در آخر به کمبود فضای مناسب برای عرضه مناسب و قانونی کتاب چه به صورت کمی و چه به صورت کیفی در کشور اشاره کرد و گفت وجود محل عرضه‌ مناسب کتاب یکی از عواملیست که از پخش و عرضه غیرقانونی کتب جلوگیری می‌کند.

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: