دبیر چهارمین جشنواره کتاب برتر:
نمی توانیم جایزه بدهیم// انتشار 3 هزار کتاب کودک در سال گذشته


اخبار چاپ: چهارمین دوره جشنواره کتاب برتر برای نخستین بار به صورت سراسری برگزار می شود.

به گزارش اخبار چاپ، معصومه انصاریان دبیر چهارمین دوره جشنواره کتاب برتر با اعلام این مطلب گفت: این جشنواره در سه دوره گذشته تنها با حضور ناشران عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برگزار می شد اما در این دوره همه ناشران کودک و نوجوان می توانند با کلیه کتاب های منتشر شده خود در سال 87 در این جشنواره شرکت کنند.
این نویسنده تعداد کتاب های کودک و نوجوان منتشر شده در سال گذشته را 3هزار عنوان اعلام کرد و گفت: خانه کتاب آمار این کتاب ها را در اختیار دبیرخانه جشنواره کتاب برتر قرار داده است. این کتاب ها در کمیته داوری بررسی می شود تا ریزش اولیه آن انجام شود.
وی درباره تاثیرات حضور همه ناشران کتاب کودک و نوجوان در این جشنواره گفت: تاثیر برگزاری سراسری این جشنواره گسترده تر است و به ارتقای کیفی نشر کتاب های کودک و نوجوان می انجامد و نگاه حرفه ای تری نسبت به کتاب کودک در جامعه ایجاد می کند. از طرف دیگر برگزاری سراسری این جشنواره به گرم شدن بازار رقابت میان ناشران کمک می کند.
انصاریان افزود: در حال حاضر بیش از 2 هزار ناشر کودک و نوجوان در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها به صورت حرفه ای کار نمی کنند اما شماری از آنها به کیفیت کارهای و کارشناسی قبل از انتشار توجه دارند و برگزاری چنین جشنوره ای به شناخته شدن آنها کمک می کند. این امر کتاب کودک و نوجوان را به مرور زمان از حالت غیر حرفه ای خارج می کند و سبب می شود ناشرانی که کارهای بی کیفیت منتشر می کنند، تلاش کنند که کیفیت کار خود را بالا ببرند و در غیر این صورت شغل خود را عوض کنند.
دبیر چهارمین جشنواره کتاب برتر در پاسخ به این سوال که انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برای معرفی کتاب های برتر، برگزیده یا تشویقی این جشنواره چه اهرم هایی در اختیار دارد، گفت: دبیرخانه جشنواره هنوز دائمی نشده است اما برای معرفی این کتاب ها می توان بروشورهایی تهیه کرد. انتشار ویژه نامه جشنواره که در معیارهای داوری و بیانیه های هیات داوران جشنواره کتاب برتر در آن منتشر شده باشد نیز در این راه بی تاثیر نیست. به طور کلی باید تلاش کنیم که حساسیت رسانه ها را نسبت به این رویداد فرهنگی بالا ببریم.
وی افزود: در صورت دائمی شدن دبیرخانه این جشنواره می توان نسبت به انتشار فهرست کتاب های برگزیده آن اقدام کرد. پخش کردن چنین فهرستی در سطح مدارس، کتابخانه های کانون پرورش فکری و وزارت ارشاد، می تواند راهنمای کسانی باشد که قصد دارند برای بچه ها کتاب انتخاب کنند. این مسیری است که می توان بعد از برگزاری جشنواره آن را پی گرفت.
انصاریان با اشاره به اینکه انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در صدد هستند که 16 سال پس از تاسیس، به کار خود با دید حرفه ای نگاه کنند، گفت: این انجمن نمی تواند جایزه مادی به برگزیدگان خود اعطا کند. بنابراین به نظر می رسد باید حامیان مالی ای بیابد تا از این کار فرهنگی حمایت کنند. همه نهادها و صنایع در قبال فرهنگ سازی در جامعه مسوولند و می توانند با حمایت از حرکت های فرهنگی سهم خود را بپردازند.
دبیر چهارمین جشنواره کتاب برتر در پایان گفت: اگرچه محور اصلی این جشنواره کمک به ارتقای کیفیت کتاب های کودک و نوجوان است اما در عین حال باید با رشد درآمد در حوزه نشر کتاب کودک، به رشد این صنعت بینجامد. در نگاه متداول این تصور وجود دارد که اگر قرار است کاری سودآور باشد، باید از کیفیت آن کاسته شود اما در یک نگاه دازمدت و فرهنگی باید به سودآوری و کیفیت به یک میزان توجه شود. این امر، کار ساده ای نیست اما اگر صاحبان سرمایه به چرخه تولید کتاب کودک کمک کنند، دور از دسترس هم نیست.
چهارمین جشنواره كتاب برتر آبان ماه امسال با معرفی كتاب های برتر، برگزیده و تشویقی به كار خود پایان می دهد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ شنبه ۱۱ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ يازدهم مهرکلیدها : انصاریان کتاب برتر انجمن فرهنگی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: