کامران شاهید:
اتحادیه چاپخانه‌داران ضعیف عمل می‌کند


کامران شاهید، مدیر چاپخانه کارنگ گفت: اتحادیه چاپخانه‌داران در برخورد با چاپخانه‌داران ضعیف عمل می‌کند و این باعث ایجاد برخوردهایی میان اتحادیه ما و لیتوگرافان شده است.

به گزارش اخبار چاپ،‌ شاهید با اشاره به اجبار بر مجتمع بودن چاپخانه‌ها، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران قبل نیز این شرایط را برای چاپخانه‌ها فراهم کرده بود. در گذشته و حتی پیش از انقلاب، چاپخانه‌های بزرگی مثل کیهان و اطلاعات چنین شرایطی داشتند و لیتوگرافی و صحافی نیز در آنها انجام می‌شد.

به گفته این فعال چاپ، مساله تداخل برآمده از شرایط اقتصادی است و بر این اساس صنف‌های دیگر نسبت به وضعیت اعتراض می‌کنند. وی افزود: سابق بر این اگر هم چاپخانه‌داران سفارش لیتوگرافی قبول می‌کردند و هم لیتوگرافان سفارش‌های چاپ را؛ اما متاسفانه امروز این مسائل به شکل تداخل صنفی مطرح شده‌اند که دلیل آن رکود و بیکاری است، وگرنه از نظر وزارت ارشاد که متولی این امر است، هیچ منعی و محدودیتی نسبت به چاپخانه‌ها وجود ندارد.

شاهید با بیان اینکه قانون برای همه یکسان است، گفت: برای حل این مساله باید بین مرجع امور صنفی، اتحادیه و وزارت ارشاد که متولی امر چاپ در ایران است رایزنی صورت گیرد و جواب مثبت یا منفی آنها مبنا قرار گیرد. هر مساله‌ای قابل حل و رسیدگی است و متولی آن اتحادیه می‌تواند باشد که به دنبال آن هستند و برابر با آیین‌نامه و مقرراتی که برای چاپخانه‌ها تنظیم شده، باید عمل شود.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد نیز نمی‌تواند محدودکننده باشد، اما در هر صورت این مساله به ضعف اتحادیه چاپخانه‌داران مربوط می‌شود. این ضعف تنها مربوط به هیات مدیره اتحادیه نیست بلکه تمامی اعضای صنف چاپ در این امر مقصر هستند. به طور مثال، هنگامی که اتحادیه لیتوگرافان برای صنفش حداقل و حداکثر قیمت را مشخص می‌کند، همه ملزم به پیروی از آن هستند و اگر کسی تخلف کند، آن لیتوگرافی پلمب می‌شود و این نشان از قدرت اتحادیه دارد. در حالی که اگر چاپخانه‌ای، لیتوگرافی در کنار دستگاه‌های خود دارد، قیمت متفاوتی نسبت به لیتوگرافان می‌دهد که باعث ایجاد مشکل در صنف آنها خواهد شد.

مدیر چاپخانه کارنگ با اشاره به ضررکرد لیتوگراف در این جریان،‌ اظهار کرد: هنگامی‌که اتحادیه لیتوگراف با این مساله روبه‌رو می‌شود راه چاره‌ای جز برخورد ندارد. اگر اتحادیه ما این قدرت را داشت که همگام با اتحادیه لیتوگراف و صحاف قیمت یکسانی را اعلام کند و چاپخانه‌داران از آن پیروی کنند، جلوی بسیاری مسائل گرفته خواهد شد.

شاهید افزود: عدم هماهنگی، ضعف اتحادیه ماست که در نتیجه بستری فعال در این حوزه نمود پیدا نمی‌کند. بحث رقابت اهمیت دارد اما برای رسیدن به رقابت باید شرایط هموار شود و رقابت بر سر قیمت بدون توجه به کیفیت چاره‌ساز نیست. امیدوارم این اتفاق نظر در اتحادیه صنف چاپخانه‌داران ایجاد شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۱۰ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: