محمدحسین اسکویی:
قانون و آیین‌نامه تداخل صنفی تعارضی با هم ندارند


محمدحسین اسکویی، فعال حوزه چاپ گفت: قانون و آیین‌نامه‌هایی که مربوط به مسائل صنفی است، تعارضی با هم ندارند، با این حال برای حل کردن مسائل تخصصی هر حوزه باید به مرجع تخصصی آن مراجعه کرد.

به گزارش اخبار چاپ، اسکویی با اشاره به تاکیدهایی که بر تعارض میان آیین‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قانون مصوب مجلس درباره مساله تداخل صنفی می‌شود، اظهار کرد: تداخل دارای آیین‌نامه و قانونی است که گفته می‌شود این دو با یکدیگر تعارض دارند، در حالی که هیچ تعارضی وجود ندارد و در واقع این قوانین مکمل یکدیگرند و تکمیلی‌اند و نه تفضیلی.

مدیر چاپخانه اسکویی افزود: قانون نظام صنفی درباره اصناف کلی و درست است، اما همیشه یک قانون در همه موارد جوابگو نیست و در بسیاری اوقات نیاز به مرجعی تخصصی دارد تا در کارهای تخصصی از آنها مشورت و راهنمایی گرفته شود. در صنف چاپ، قانون فراگیر مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با بیان مثالی ادامه داد: به طور مثال اگر بیماری در مطب پزشکی بمیرد، اولیا دم می‌توانند در قوه قضاییه از پزشک شکایت کنند، با این حال قوه قضاییه این مساله تخصصی را از نظام پزشکی استعلام می‌کند. درباره مساله تداخل نیز اتاق اصناف باید از وزارت ارشاد پیگیر مساله تداخل صنفی چاپخانه‌داران و لیتوگرافان باشد،‌ چرا که مساله چاپ،‌ امری تخصصی و زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گفته اسکویی، به همین دلیل هیچ تعارضی میان قانون و آیین‌نامه‌های موجود وجود ندارد و نه تنها تعارضی با هم ندارند،‌ بلکه نگاه تکمیلی دارند. چاپخانه‌ها اساس تاسیس و کارکردشان را از وزارت ارشاد می‌گیرند و اگر تفسیری در رابطه با چگونگی کار یا تخصصی باشد این وزارتخانه پاسخگو خواهد بود. اگر آیین‌نامه تاسیس که وزارت ارشاد براساس آن به چاپخانه‌داران مجوز می‌دهد، اجرایی نبود، تصویب نمی‌شود و مسائل را براساس آن برنامه‌ریزی نمی‌کردند.

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: