صدوقی:
تدوین استاندارد امنیتی در حوزه نشر الکترونیک ضروری است


محمد صدوقی،‌ مدیر پروژه «طاقچه» ضمن اشاره به اهمیت توجه به رابط کاربری مناسب در تمایل مخاطبان به مطالعه کتاب الکترونیکی گفت:‌ تدوین استاندارد امنیتی در این حوزه ضروری است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمد صدوقی درباره وضعیت صنعت نشر الکترونیک در کشور اظهار کرد: فعالان این حوزه در ایران به دلیل سابقه حضور در عرصه چاپ و نشر کاغذی و یا فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات وارد مقوله نشر الکترونیکی شده‌اند که هر یک دارای مزایا و معایبی است.

تدوین قانون متقن و ضمانت اجرایی در حوزه نشر الکترونیک

مدیر پروژه طاقچه، با اشاره به مباحث فنی در حوزه نشر الکترونیک افزود: با توجه به تولید انواع اپلیکیشن‌های دستگاه‌های هوشمند و تجربه کاربران در استفاده از آن‌ها، رابط کاربری مناسب از عوامل مهم در تمایل مخاطبان به مطالعه کتاب الکترونیکی است. رابط کاربری مناسب، به معنای سادگی و قابل فهم بودن محصول برای عموم کاربران در هنگام استفاده از آن است. زیبایی و طراحی مناسب نیز از دیگر شاخصه‌های یک رابط کاربری خوب به‌شمار می‌آید.

وی درباره مقوله امنیت محتوا در صنعت نشر الکترونیک گفت: در زمینه امنیت محتوا، شرکت‌های باسابقه حضور در زمینه فناوری اطلاعات نسبت به سایر شرکت‌ها چند گام جلوتر هستند. البته تدوین قانون مُتقَن و ضمانت اجرایی آن در کشور از مباحث اساسی است، چراکه مقوله امنیت در هیچ جای دنیا صددرصد قابل تأمین نیست.

لزوم بررسی کیفیت امنیت در حوزه تولید نرم‌افزار‌‌های کتابخوان

این فعال حوزه نشر الکترونیک، با تأکید بر لزوم بررسی کیفیت امنیت در حوزه تولید نرم‌افزار‌‌های کتابخوان تصریح کرد: نکته کلیدی درباره امنیت محتوا، بررسی کیفیت امنیت شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار‌های کتابخوان است، چراکه اگر یکی از این نرم‌افزارها از نظر امنیتی در معرض آسیب قرار گیرد، اعتماد ناشران، نویسندگان، مترجمان و مخاطبان از بین می‌رود، بنابراین تدوین استاندارد امنیتی در این حوزه ضروری است.

صدوقی در رابطه با تامین امنیت در نرم‌افزار «طاقچه» نیز گفت: در حال حاضر برخی شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای کتابخوان از روش‌های مرسوم امنیتی در دنیا استفاده می‌کنند، اما نرم‌افزار طاقچه از DRM اختصاصی و بومی برای امنیت محتوا استفاده کرده است.

اهمیت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مخاطبان

وی درباره کیفیت توزیع نرم‌افزارهای کتابخوان افزود: توزیع نرم‌افزار‌‌‌های کتابخوان و آشنایی با کتاب الکترونیک از دیگر موضوعات مهم در عرصه صنعت نشر الکترونیک است و در این زمینه باید دیدگاه‌های تخصصی ایجاد شود. بهره‌گیری از امکانات «آپ استورها» یا فروشگاه‌های نرم‌افزاری برای توزیع بهتر این اپلیکیشن‌ها لازم به‌نظر می‌رسد. در ضمن فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر به مخاطبان از سوی نهادهایی مانند مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای دخیل در این حوزه از ضروریات این امر است.

مدیر پروژه «طاقچه» با تأکید بر افزایش تمایل افراد به مطالعه، با گسترش انواع دستگاه‌های هوشمند مانند تبلت و تلفن‌ همراه اظهار کرد: شرایط زندگی امروز از جمله کمبود وقت مختص مطالعه، گرانی کتاب و دشواری حمل و نقل کتاب‌های کاغذی و استفاده گسترده از دستگاه‌های همراه هوشمند، موجب شده که مخاطبان بیشتری به مطالعه کتاب الکترونیکی گرایش داشته باشند و در نتیجه جامعه کتابخوان ما گسترده‌تر شود. در واقع ظهور نرم‌افزارهای عرضه کتاب الکترونیک سه مشکل مرتبط با پائین بودن آمار مطالعه یعنی گرانی، توزیع نامناسب و کمبود وقت برای مطالعه را برطرف کرده است.

نبود قانون‌ واضح برای فعالیت شرکت‌های عرضه‌کننده کتاب الکترونیکی

صدوقی درباره برخی دیگر از مسائل صنعت نشر الکترونیک گفت: قیمت‌گذاری کتاب الکترونیک،‌ تفاهم‌نامه‌‌ بین نویسندگان و مترجمان با ناشران، فرایند تبدیل فایل کتاب‌ها و نبود قانون‌های واضح برای فعالیت شرکت‌های عرضه‌کننده کتاب الکترونیکی، از دیگر موضوعات مهم در حوزه صنعت نشر الکترونیک است.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته برای توسعه اپلیکیشن «طاقچه» افزود: با توجه به تجربه تیم فنی «طاقچه» در عرضه نرم‌افزارهای دستگاه‌های هوشمند و جلسات متعدد تیم بازرگانی با ناشران، سعی شد اپلیکیشنی با کیفیت و استانداردهای لازم در این حوزه تولید شود که مورد رضایت طیف وسیعی از کاربران و ناشران قرار گرفته است.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ ششم مردادکلیدها : محمد صدوقی طاقچه نشر الکترونیک


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: