کارشناسان از دوره «آشنایی با آخرین تکنیک های کاربردی صحافی صنعتی» می گویند
استقبال از حضور مدرس بین المللی در ایران


اخبار چاپ: دوره آموزشی «آشنایی با آخرین تکنیک های کاربردی صحافی صنعتی» که با حضور «اینس هاینزه» مدیر گروه صحافی دانشگاه لایپزیگ برگزار شده بود، دیروز در سرای اهل قلم به کار خود پایان داد. در این کارگاه که با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و صحافان برگزار شد، هنرجویان با مراحل مختلف صحافی صنعتی آشنا شدند. خبرنگار اخبار چاپ با حضور در این کارگاه و در فاصله بین ساعات درسی، درباره تاثیرات و نحوه برگزاری این دوره آموزشی با برخی شرکت کنندگان آن گفتگو کرده است.

بی‍ژن درویش، پیشكسوت صنعت چاپ:
ترجمه ها می توانست بهتر باشد

دوره آموزشی آشنایی با آخرین تکنیک های کاربردی صحافی صنعتی، تجربه جدیدی در این زمینه است.
مهندس بیژن درویش، پیشکسوت صنعت چاپ که در پنجمین روز دوره آموزشی آشنایی با آخرین تکنیک های کاربردی صحافی صنعتی شرکت کرده بود با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: در این دوره دانشجویان، فارغ التحصیلان، استادان و فعالان این حوزه در كنار هم قرار گرفته اند كه تجربه خوبی است.
وی افزود: تنها مساله ای كه فكر می كنم باید به آن توجه می شد، هماهنگی مترجم با استاد درباره معادل های اصطلاحات صحافی بود. گاهی به دلیل نوعی عدم هماهنگی،  مفاهیم به خوبی منتقل نمی شد.
وی افزود: ما ماشین آلات صحافی صنعتی را در ایران داریم اما این دوره ها همه مباحث این حوزه را از پایه مطرح می كند كه بخصوص برای دانشجویان و استادان این رشته اهمیت دارد.
درویش در پایان گفت: فكر می كنم آنچه که بهتر است در صورت ادامه دار بودن این حركت به آن توجه شود، این است كه سطح علمی شركت كنندگان در این دوره، تفكیك شود تا مباحث مطرح شده برای برخی از آنها تكراری نباشد.

پوپك فرزانه پور،‌ استاد تیپوگرافی و ارتباط تصویری:
استاد این کلاس باید الگوی ما باشد

روش تدریس دوره آموزشی آشنایی با آخرین تکنیک های کاربردی صحافی صنعتی می تواند برای استادانی که در حوزه صنعت چاپ فعالیت می کنند الگو باشد.
پوپک فرزانه پور استاد تیپوگرافی و ارتباط تصویری مركز علمی كاربردی شماره 5 فرهنگ و هنر با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: این دوره آموزشی به این دلیل که استادان و دانشجویان را گرد هم آورده، برنامه مفیدی بوده است.
وی افزود: برای من که در رشته صنعت چاپ تدریس می کنم، مهم ترین مقوله مساله روش تدریس است. در این دوره شش روزه این تحمل به ما داده شد كه همه چیز را از پایه شروع كنیم. چون همه فكر می كنیم خیلی خوب همه چیز را بلدیم و هیچ كس حاضر نیست مباحث را به صورت پایه ای یاد بگیرد. اما استاد این دوره از پایه شروع كرد و تمام جزییات صحافی را به طور کامل شرح داد. مباحث این کلاس به قدری از پایه توضیح داده شد كه اگر كسی هیچ آشنایی با این سبك و سیاق نداشت هم می توانست از پایه همه چیز را یاد بگیرد.
این استاد ارتباط تصویری افزود: برگزاری بیشتر چنین دوره هایی بر ارتقای آموزشی صنعت چاپ تاثیر می گذارد. وقتی من به عنوان یک مدرس در جایگاه دانشجویان این کلاس بنشینم، به این مساله توجه می کنم که ارتباط رو در رو و همراه با تصویر و متکلم وحده نبودن، چقدر می تواند در جذب دانشجویان به مباحث کلاس مهم باشد. از همین روی فکر می کنم چنین تجربیاتی بیش از هر چیز برای استادان موثر است.
او درباره تفکیک نشدن سطح دانشجویان این دوره نیز گفت: شاید برخی مطالب مطرح شده در این دوره آموزشی برای حرفه ای های صحافی پیش پا افتاده باشد. بنابراین به نظر می رسد که در تجربه های بعدی بهتر باشد این تفکیک سطح صورت بگیرد. با این همه باز هم برخی از استادان شگرت کننده در این دوره آموزشی اذعان می کنند که برخی نکات ریز را درباره صحافی صنعتی از این دوره آموخته اند که پیش از این به آن توجه نداشته اند.

زهرا محمدی شكور،‌ دانشجوی تكنولوژی تكمیلی:
آشنایی با اطلاعات بین المللی صحافی برای دانشجویان مفید است

کشور آلمان در زمینه صنعت چاپ پیشرو است و آشنایی با اطلاعات بین المللی صحافی که در این کشور رواج دارد، برای دانشجویان صنعت چاپ مفید است.
زهرا محمدی شکور، دانشجوی کارشناسی امور تکمیلی مرکز علمی کاربردی شماره 5 فرهنگ و هنر با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: این دوره از این لحاظ كه با اطلاعات بین المللی در این زمینه آشنا شدیم بسیار عالی بود. كشور آلمان در اروپا در زمینه صنعت چاپ حرف های زیادی برای گفتن دارد و این دوره آموزشی پل ارتباطی برای ماست كه از آن بهره بگیریم در جهت پیشرفت آتی كار خود بتوانیم از آن استفاده كنیم .
وی درباره میزان کاربردی بودن مباحث مطرح شده در این کلاس نیز گفت: این مباحث دقیقا عین كار ماست. یعنی آنچه که در کار صحافی استفاده می شود، جزء  به جزء مطرح شد و درباره آن بحث و تبادل نظر به عمل آمد. این مباحث خصوصا برای کسانی که هم در این حیطه کار می کنند و هم دانشجو هستند، بسیار کاربردی بود .
او امکانات این دوره آموزشی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: روش عملی حرف اول را در آموزش می زند اما معمولا امکانات کلاس ها در حدی نیست که بتوان این روش را به خوبی پیاده کرد. ولی من به نوبه خود خیلی خوشحالم که در این دوره آموزشی امکانات خوبی فراهم شد تا همه بتوانند از نزدیک با مباحث صحافی صنعتی آشنا شوند. این دوره آموزشی از منظر نویی به این مقوله پرداخته است .

حشمت خواه، نماینده انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ: 
این سبک آموزشی در کشور سابقه نداشته است

حشمت خواه، نماینده انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ و یکی از مسوولان برگزاری دوره آموزشی آشنایی با آخرین تکنیک های کاربردی صحافی صنعتی، با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: به هر حال برگزاری دوره آموزشی با این سطح در کشور بی سابقه بوده است و کارشناسان، دانشجویان و فعالان صنعت چاپ از برگزاری آن استقبال کرده اند.
وی ترجمه همزمان و آموزش تکنولوژی های روز را از ویژگی های مثبت این دوره آموزشی برشمرد و گفت: در این دوره آموزشی شرکت کنندگان با جدیدترین اتفاقات در حزوه صحافی صنعتی آشنا شدند و استقبال از این دوره فراتر از انتظار ما بود.
حشمت خواه در پایان گفت: یکی از اهداف انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ برگزاری دوره های آموزشی و ارتقاء دانش فعالان این صنعت است. بنابراین برگزاری دوره هایی از این دست را ادامه  خواهیم داد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ چهارشنبه ۸ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: