گفتگوی اختصاصی اخبار چاپ با اینس هاینزه، مدیر گروه صحافی دانشگاه لایپزیگ:
دانشجویان ایرانی شوق زیادی برای آموختن دارند


اخبار چاپ: در هنگام تدریس، با آن عینک پنسی دورطلایی، جدی به نظر می رسد اما وقتی از روی سن پایین می آید و روی صندلی میان من و مترجم دوره صحافی صنعتی می نشیند، دستانش را در هم قفل می کند و می شود یک بانوی خجالتی که با شگفتی، از استقبال دانشجویان ایرانی، انبان همیشه سرشار سوالاتشان و همچنین مهمان نوازی و خونگرمی آنها حرف می زند.«اینس هاینزه» مدیر گروه صحافی دانشگاه لایپزیک که برای تدریس در دوره شش روزه «آشنایی با آخرین تکنیک های کاربردی صحافی صنعتی» در تهران حضور دارد، می گوید: من خیلی از این تجربه خوشحالم و همچنین خوشحالم از اینكه این امكان را پیدا كردم كه از نزدیك با فضای علمی و تجربی فعالان صنعت چاپ ایران آشنا شوم. اما ای کاش فرصتی دست می داد که از واحدهای صحافی کشور شما از نزدیک دیدن کنم.

هاینزه که 17 سال است در حوزه صنعت چاپ فعالیت می کند، سه سال است که مدیریت گروه صحافی دانشگاه لایپزیک آلمان را بر عهده گرفته. او امیدوار است که باز هم بتواند تجربه تدریس در ایران را تکرار کند .در زمان استراحت ظهر این دوره آموزشی با او در سالن اجتماعات سرای اهل قلم گفتگویی انجام داده ایم.

برگزاری این دوره آموزشی را چگونه ارزیابی می کنید؟

نیمی از شرکت کنندگان در این دوره آموزشی از دانشجویان صنعت چاپ هستند و نیم دیگر آنها به صورت آزاد در این دوره شرکت کرده اند. اما آنچه که برای من بیش از حد جالب است، این است كه دانشجویان این دوره تا این حد به حوزه فعالیت خود علاقه مند هستند و سوال های زیادی مطرح می کنند. خصوصا در وقت های استراحت می آیند و سوال های مختلفی را درباره مباحث کلاس مطرح می کنند که به نظر من نشان دهنده شوق آنها به آموختن بیشتر است .

دیدی كه نسبت به صنعت چاپ در ایران داشتید، تا چه حد با تدریس در این كلاس تغییر كرده است؟

پیش از این سفر دید خاصی نسبت به وضعیت این صنعت در ایران نداشتم. در عین حال، فکر می کنم تا به اینجا كار، با بخش جزیی از صنعت چاپ ایران آشنا شده ام، هنوز از هیچ كارخانه ای بازدید نداشته ام و چیز مستقیمی از روش ها و تكنیك های مختلف ندیده ام.  خیلی خوشحال می شدم اگر می توانستم بازدیدی از چاپخانه های مختلف داشته باشم. 

چرا این امکان وجود ندارد؟

امكان آن وجود دارد، ولی وقت زیادی در اختیار ندارم. چند نفر از صاحبان این صنعت اعلام آمادگی كرده اند اما زمانی كه در تهران هستم كم است و فردای اتمام دوره ایران را ترک خواهم کرد. 



اینكه طیف های مختلف از صحاف گرفته تا استاد و دانشجو در این دوره حضور دارند،‌ مشكلی در شیوه مطرح کردن مباحث صحافی صنعتی ایجاد نمی كند؟

محتوای مطالبی كه در این دوره تدریس می شود، در مرحله اول تئوری و اصول پایه ای است و فكر می كنم برای دانشجویان یا كسانی كه تا به امروز کمتر چیزی درباره صحافی نمی دانند،‌ بیشتر جالب است تا كسانی كه به نوعی در صحافی كار كرده اند و در این زمینه تجربه دارند .
حس می كنم برای خیلی از شركت كنندگان این اطلاعات حداقل «جدید» نیست. البته مطمئن هستم كه هر كسی به نوبه خود می تواند اطلاعات کاربردی ای را از این دوره ها کسب کند.
اما پیشنهادی كه دارم این است: اگر قرار باشد باز هم چنین دوره هایی برگزار شود، بهتر است مخاطبان آن را به دو گروه تقسیم كنیم؛ گروهی كه بیشتر به اطلاعات پایه ای احتیاج دارند و گروهی كه اطلاعات پایه ای را در اختیار دارند و بیشتر به دنبال اطلاعات خاص هستند.

سرفصل های این دوره آموزشی را در دانشگاه خودتان نیز تدریس می کنید؟
بله. كلیه این سرفصل ها در دانشگاه لایپزیك هم تدریس می شود .

از این تجربه چه برداشتی داشتید؟
خیلی از این تجربه خوشحالم و همچنین خوشحالم از اینكه این امكان را پیدا كره ام كه بیایم و از نزدیك با فضای علمی و تجربی صحافی در کشور ایران آشنا شوم .

تمایل دارید باز هم در چنین دوره هایی تدریس كنید؟
بله. تاثیر زیادی از خونگرمی و مهربانی و برخورد گرم و مهمان نوازانه ایرانی ها گرفته ام و خوشحال می شوم كه در آینده باز هم برای تدریس به ایران بیایم .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ سه شنبه ۷ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ هفتم مهرکلیدها : هاینزه لایپزیگ دانشگاه صحافی


دانشجو

اگر می شد دانشجویان ایرانی هم برای بازدید به واحدهای چاپی بزرگ دنیا اعزام می شدند عالی بود
حسنوند

متاسفانه اطلاع رسانی برای برگزاری این مراسم ضعیف بود.من دانشجوی گرافیک دانشگاه آزاد هستم و هفته پیش در سایت شما از حضور این خانم خبر دار شدم که دیگر برای شرکت در این کلاس دیر شده بود.
رضا موسوی

پیشنهاد می کنم شرح این جلسات را منتشر کنید.دی وی دی اش را هم می شود فروخت.





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: