گزارشی از یک سرمایه‌گذاری بی‌سرانجام؛
سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی ۱۱۰ ناشر در بلاتکلیفی سه ساله


با گذشت سه سال از سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومانی ۱۱۰ ناشر تهرانی برای تامین کاغذ مورد نیازشان، این پول‌ها نه تنها تبدیل به کاغذ نشده بلکه وضعیت این سرمایه اولیه نیز مبهم است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری مهر، اواسط سال ۱۳۹۱ بود که شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران آمادگی خود را برای واردات کاغذ و تحویل آن به اعضا ـ البته با استفاده از سرمایه آنها ـ اعلام کرد. پس از مدتی میان این تعاونی و یک شرکت وابسته به شهرداری تهران، قراردادی برای واردات کاغذهای مورد نیاز حدود ۱۱۰ ناشری که برای این کار نزدیک ۱۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند، منعقد و قرار شد بهمن ماه همان سال این کاغذها به مرور از طریق تعاونی یادشده در اختیار ناشران عضو که برای آن سرمایه‌گذاری کرده بودند، قرار گیرد.

حال پس از گذشت سه سال از آن تاریخ، نه تنها کاغذی به این تعداد از ناشر عضو شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران تحویل داده نشده، بلکه تلاش آنها و تعاونی متبوعشان برای بازپس‌گیری سرمایه اولیه‌شان هم به نتیجه‌ای نرسیده است.

در همان روزها حسن بیادی، نایب رئیس وقت شورای شهر تهران در جلسه ۵۴۸ این شورا با اشاره به اینکه یک شرکت تعاونی وابسته به شهرداری تهران یک قرارداد خارجی برای کاغذ منعقد کرده، گفته بود: «این تعاونی بیش از ۳۰ میلیارد تومان پول نیز دریافت کرده اما تاکنون کاغذی وارد نشده و این در حالی است که لوگوی شهرداری تهران پای نامه‌های این تعاونی وجود دارد.»

به گفته وی، اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران از شورای شهر تهران خواسته که جلوی این اقدام «تعاونی شهریاران» را بگیرد و این در حالی است که تعاونی یادشده به نام بخش خصوصی فعالیت می‌کند، ولی اعضای هیئت مدیره آن توسط شهرداری تهران تعیین می‌شوند.

تنها دو روز پس از رسانه‌ای شدن موضوع از طریق خبرگزاری مهر (اینجا)، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران یک نشست خبری تشکیل دادند تا ابعاد مختلف این موضوع را برای خبرنگاران تشریح کنند. محمدمهدی داوودی‌پور مدیرعامل این تعاونی در آن کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: کسی که برای تامین این کاغذها متعهد به بستن قرارداد با ما شد، «شرکت بازرگانی و بهره‌برداری کارکنان شهرداری تهران» را به عنوان کارگزاری که می‌تواند این کار را انجام دهد، به ما معرفی کرد و گفت: «این شرکت می‌تواند ارز مربوطه را به کارخانه‌های کاغذ برساند و در مقابل به ما کاغذ بدهد.»

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران، این تعاونی با تعهد و تضمین ۸۰ میلیارد تومانی طرف مقابل، قرارداد خرید کاغذ را توسط آنها منعقد کرده و با توجه به اینکه این شرکت بازرگانی از آرم شهرداری تهران در سربرگ‌هایشان استفاده می‌کرد، تعاونی ناشران بابت این مبلغ (بیش از ۸۰ میلیارد تومان چک)، چیزی از آنها مطالبه نکرد.

داوودی پور ادامه داد: دو روز بعد از آن ما با فرد پیشنهاد دهنده این ضمانت نامه بانکی خارجی، قرارداد بستیم و حدود ۱۴ میلیارد تومان به «شرکت بازرگانی و بهره برداری کارکنان شهرداری تهران» و حدود ۳۱ میلیارد تومان هم چک به آنها دادیم. در تاریخ ۱۳۹۱/۰۸/۲۷ هم قراردادهایمان را مبادله کردیم با قرار اینکه ۴۰ روز بعد از اینکه ضمانت‌نامه مذکور به نام آنها شد، آنها اولین پارت کاغذ را ارسال کنند و بعد از آن هم هر هفته یک پارت کاغذ به ما بدهند و در مجموع ظرف ۶ ماه کل کاغذهای ما را تحویلمان بدهند. اما تا این لحظه (۱۳۹۱/۰۳/۱۹) هیچ اتفاقی در خصوص انجام تعهدات طرف قرارداد ما نیفتاده است و علیرغم همه دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما در این زمینه، آنها به تعهد خود عمل نکرده‌اند و سرمایه‌ای که ما پرداخت کرده‌ایم، فعلا بلاتکلیف است.

البته این اظهارات بی‌پاسخ نماند و فردای آن روز مدیرعامل شرکت بازرگانی و بهره‌برداری کارکنان شهرداری تهران در گفتگویی اعلام کرد که سند شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران تعاونی برای واردات کاغذ، از ابتدا فاقد اعتبار بوده است. جلیل مقدم گفت: سند مورد اشاره فاقد اعتبار لازم برای ارائه به بانک‌های بین‌المللی است و به دلیل اینکه از پشتوانه اعتباری برخوردار نیست، هیچ بانک بین‌المللی آن را قبول نمی‌کند؛ چون سررسید آن مربوط به یک سال بعد از صدور آن است و طبیعتاً تا زمانی که موعد سررسید سند نرسد، هیچ کاری نمی‌توان با آن انجام داد. هر موقع این سند، پول شد، ما هم نسبت به واردات کاغذ برای شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران اقدام می‌کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه «ما در اسفندماه ۹۱ به شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران نامه نوشتیم و اعلام کردیم که (BG ضمانت بانکی) شما مورد پذیرش بانکی که در ابتدا ما با آن قرارداد داشتیم، قرار نگرفته و امکان «تنزیل» یا «دیسکانت» آن سند و خرید کاغذ برای شرکت ما مقدور نیست» اظهار داشت: ما می‌خواستیم به آنها کمک کنیم مشکلشان حل شود که نشد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی و بهره‌برداری کارکنان شهرداری تهران همچنین با بیان اینکه این شرکت خصوصی است و اصلاً ربطی به شهرداری تهران ندارد، در پاسخ به این سوال که پس چگونه از آرم شهرداری تهران در سربرگ‌هایتان استفاده می‌کنید؟، گفت: بالای سربرگ‌های ما نوشته شده است: «شرکت بازرگانی و بهره‌برداری کارکنان شهرداری تهران». در قرارداد مذکور هم، همه جا عنوان «شرکت بازرگانی و بهره‌برداری» قید شده است.

حال با گذشت ۳ سال از آن ماجرا، محمدمهدی داوودی‌پور مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران صبح امروز جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ در گفتگویی با خبرنگار مهر، درباره  سرمایه‌های بلاتکلیف ناشران و آخرین وضعیت پرونده‌ای قضایی که در این باره تشکیل شده است، گفت: این پرونده هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده و مراحل بازپرسی را طی می‌کند. ما پیگیر این موضوع هستیم و مقام قضایی هم کار خودش را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما از ابتدا هم به دنبال این بوده‌ایم که مسئله حل شود و قصد دیگری جز این نداشته‌ایم که ناشران به پولشان برسند، افزود: به موازات این پیگیری‌های قضایی، دیگرانی را هم در جریان موضوع قرار داده‌ایم و همیشه هم تاکیدمان بر این بوده که راهکاری پیدا شود و راه حل این مسئله بدون تنش و گرفتاری پیدا شود ولی متاسفانه تا این لحظه هیچکدام از این دو روش به نتیجه‌ای نرسیده و متاسفانه نزدیک به سه سال است که ما درگیر این ماجرا شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه من در حال حاضر مایل نیستم بیشتر از این موضوع را باز کنم، یادآور شد: آنچه مسلم است این است که رقمی که پرداخت شده و گرفتاری که ایجاد شده، چیزی نیست که ما بتوانیم آن را فراموش کنیم و به خودمان بقبولانیم که حالا که قضیه اینقدر طول کشیده، پس لابد نمی‌شود آن را حل کرد. خیر، ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم و فکر می‌کنم که بنیه اقتصادی ضعیف ناشران این اجازه را نمی‌دهد که بتواند از ۱۴، ۱۵ میلیارد تومان آن گذشت. قطعاً ما نمی‌توانیم از این قضیه بگذریم.

داوودی‌پور اظهار امیدواری کرد: قوه قضائیه که متولی حل دعواهاست و عزیزان دیگری که ما آنها را در جریان این معضل قرار داده‌ایم و مسئولان دلسوز کشور، یا راهکار قضایی قانونی پیدا بکنند و این مسئله را حل و در واقع احقاق حق کنند و یا آن مسئولان عزیز دیگر، با نوعی میانجیگری و داوری، مسئله را حل کنند. من دوست ندارم شخص خاصی را در این رابطه متهم کنم ولی امیدوارم این موضوع به جایی کشیده نشود که ما خسته شویم و بخواهیم به شیوه دیگری برخورد کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه این مشکل مربوط به ناشران به عنوان بخش فرهنگی جامعه است، گفت: ما در مرحله اول از قوه قضائیه انتظار داریم که توجه بیشتری به این مشکل داشته باشند و اگر حداقل یک نفر از گروه طرف مقابل ما، به نوعی دارد با ما بازی می‌کند، دستگاه قضا مانع از این قضیه شود و کار را به سمت حل شدن پیش ببرد. اگر ما ناشران صدمه ببیینیم، قطعاً بخش فرهنگی کشور هم صدمه می‌بیند.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: