نقش آفرینی کاغذ پس از تحریم‌ها در اشتغال پایدار و توسعه صنعتی کشور


رئیس سندیکای کاغذ و مقوا پیرامون وضعیت کاغذ پس از مذاکرات هسته‌ای نوشت: در پی بی توجهی به آزاد شدن منابع ارزی ایران و بی توجهی به بخش های مولد حتماً واردات بی رویه همین صنعت بیمار کاغذ را هم در کشور به کام مرگ خواهد برد .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری فارس، ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس سندیکا کاغذ و مقوا و مدیر عامل چوب و کاغذ مازندران پیرامون وضعیت کاغذ در کشور پس از برداشتن تحریم‌ها در پی مذاکرات هسته‌ای یادداشتی نوشت و ان را در اختیار خبرگزاری فارس قرارداد .

اقتصاد ایران با دو معضل تحریم های داخلی و خارجی تواماً در دهه هشتاد رو به رو بوده است که در سایه رهبری کل قوا و اهتمام دولت تدبیر و امید و تلاش مجاهدان خط مقدم گروه مذاکره کننده در آستانه رفع تحریم های ناجوانمردانه بین المللی هستیم .

اما برای حل مشکلات داخلی مستلزم زمان بیشتری برای برون رفت مورد نیاز است و اقتصاد ما در حال حاضر با مشکلات عدیده ای مواجه است که در ذیل بخشی از آن را مطرح می‌نمایم :

1) رکود تورمی حادث شده بر اقتصاد ایران

2) وضعیت اشتغال و بیکاری

3) حجم و انباشت نقدینگی در بازار

4) بی ثباتی در بازارهای مالی

5) مشکلات جدی در زیر ساخت های اقتصادی از جمله حمل و نقل ، ریلی ، جاده ای ، دریایی و هوایی

6) عدم شفافیت و عدم جذب سرمایه گذاری خارجی

7) ادامه فعالیت های خام فروشی مواد اولیه

8) واردات بی رویه و بی برنامه

9) اقتصاد متکی به نفت

10) بی توجهی به صنایع کوچک و متوسط

آثار روانی و منطقی بعد از تحریم ها انتظار ارزانی و حل معظل بیکاری و فعالیت چرخ های اقتصادی کشور و توسعه فعالیت های صنعتی کشور است که براساس منطق و وجود داده‌ها نمی توان انتظار حل مشکلات را  در یک دوره حداقل کمتر از 5 سال انتظار داشت.

هر چند پس از تحریم، بسترها و شرایط مناسبی ایجاد خواهد شد مراودات بانکی و Usoence-LC و شرایط بسیار مطلوبتری در فرا روی نظام بانکی کشور قرار خواهد گرفت و فروشندگان و صاحبان تکنولوژی غربی فعالیت های خود را در ایران گسترش خواهند داد و با اولین سفر تجار فرانسوی و آلمانی و برخی دیگر از کشورها چراغ سبز به روی بخش مولد کشور روشن شده اما تا رسیدن به نتیجه راه طولانی را در پیش خواهیم داشت.

بدون شک صنعت سلولزی و بویژه کاغذسازی در دوران تحریم با مشکلات زیادی از جمله عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیا، زیر ساخت ها و منابع و بازارهای داخلی و صادراتی از رقابت با تولید کنندگان بزرگ دنیا عقب مانده است و با توجه به نقش کاغذ در فرهنگ و GDP می‌بایست به عنوان صنعت مادر مورد توجه و سرمایه گذاری خاص قرار گیرد و با حمایت از این صنعت شرایط تولید رقابتی را در کشور فراهم سازیم.

لذا از دولت محترم یازدهم با توجه به نقش حمایتی که از صنایع نشان داده انتظار می رود در آمایش و ممیزی این صنعت کمک لازم را ارئه نماید و با توجه به مصرف سرانه کاغذ در ایران به میزان 22 کیلوگرم و متوسط مصرف سرانه جهانی حدود 60 کیلوگرم می توان امید داشت که این بخش در اشتغال پایدار و توسعه صنعتی کشور نقش آفرین باشد در غیراینصورت با آزاد شدن منابع ارزی ایران و بی توجهی به بخش های مولد حتماً واردات بی رویه همین صنعت بیمار کاغذ را هم در کشور به کام مرگ خواهد برد.

لذا حسب تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب و ریاست محترم و محبوب جمهوری اسلامی ایران و هیئت محترم وزیران انتظار می رود با تقویت تشکل های صنفی و تولیدی و با مشارکت با این بخش از نخبگان مشاوره بیشتری داشته باشند و با تصمیم گیری های منطقی و علمی که از همین دولت انتظار می رود شرایط را برای ایرانی آباد و سربلند و قدرت برتر اقتصادی منطقه فراهم نمائیم.

خدایا چنان کن سرانجام کار                                       توخشنود باشی و ما رستگار

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۳۰ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: