نشست بررسی «چگونگی طرح مطالبات صنعت چاپ در قانون برنامه ششم توسعه» برگزار شد
استفاده از نخبگان صنعت چاپ در تخصیص اعتبارات وزارت ارشاد


نشست بررسی «چگونگی طرح مطالبات صنعت چاپ در قانون برنامه ششم توسعه» با حضور نخبگان صنعت چاپ و کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و در آن از نظرات کارشناسی این افراد در تخصیص اعتبارات این وزارتخانه استفاده شد.

به گزارش اخبار چاپ، نشست بررسی «چگونگی طرح مطالبات صنعت چاپ در قانون برنامه ششم توسعه» روز گذشته 23 تیرماه به ابتکار غلامرضا شجاع،‌ مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان و با حضور بهروز فتحی، مدیرکل دفتر مطالعات، برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایرج استاد علینقی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، احمدرضا اعتماد مظاهری و بهمن پورمند اعضای هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، امیرحسین قاسمی عضو هیات مدیره اتحادیه لیتوگراف، هومان حسن‌پور عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران، حمید غفاری، جلال ذکایی، مهندس فیروز، حمیدرضا طاهری آشتیانی و علی فرهمندی در محل تعاونی لیتوگرافان برگزار شد.

بخشی از بودجه برنامه ششم مربوط به صنعت چاپ است که در ردیف‌های بودجه‌‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان بخش فرهنگی مصرف می‌شود. این بودجه شامل تئاتر، سینما، کتاب و ...، بخش جزیی از این بودجه نیز در بخش چاپ تخصیص داده می‌شود.

بر همین اساس در این جلسه به بررسی چگونگی هزینه کردن این بودجه پرداخته شد. در واقع برای دریافت این بودجه، دو مشکل وجود دارد. نخست آنکه باید وضعیت صنعت چاپ را تبیین کرد. به این معنا که جایگاه فعلی صنعت چاپ کجاست و در آینده قرار است در کجا قرار بگیرد؟ همچنین نیازمند چشم‌اندازی برای شناخت و آگاهی کامل از این حوزه به منظور تصویب این بودجه است.

مساله دیگر این‌که بین سازمان‌ها و ادارات دولتی تعاملاتی انجام شود که تخصیص این بودجه را تسهیل کند. این مساله از آنجا ناشی می‌شود که به دلیل مغایرت قوانین هر اداره با اداره دیگر بودجه‌گیری و هزینه کردن آن به راحتی قابل انجام نیست. به طور مثال قوانین و مقررات گمرکی در برخی وضعیت‌ها با منافع صنعت چاپ تعارض دارد. به همین منظور در ارائه طرح از سوی فعالان حوزه چاپ، می‌توان مشکلات و مغایرت‌ها را شناسایی و با تعامل، به صورت قانون منتشر کرد.

به نظر می‌رسد نشست بررسی «چگونگی طرح مطالبات صنعت چاپ در قانون برنامه ششم توسعه» به دلیل تهیه پیش‌نویسی که پیش از آن جلال ذکایی تهیه کرد و تکمیل آن اهمیت بسیاری دارد، برگزار شد. از سوی دیگر حضور نمایندگانی از ناشران، لیتوگرافان، چاپخانه‌داران و فروشندگان کاغذ و مقوا در این نشست با بخش دولتی ارزشمند محسوب می‌شود چرا که برای نخستین بار است که برای تصویب یک برنامه توسعه‌ای و تعیین بودجه برای آن از بدنه صنف و اتحادیه‌های مرتبط درخواست مشارکت و همفکری شده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: