تورم اقتصادی به سود چه کسانی است؟


اکثر کارشناسان و آگاهان حوزه اقتصادی اعتقاد دارند، در شرایط تورمی، افراد با درآمدهای ثابت و خصوصاً حقوق‌بگیران بیشترین صدمه را متحمل می‌شوند و بخش زیادی از قدرت خرید خود را از دست می‌ دهند و در نتیجه درآمد حقیقی خانوارهای طبقات پایین با افزایش تورم، کاهش بیشتری می‌یابد.

غلامرضا شجاع ـ در مقابل بر اثر افزایش تورم، افزایش هزینه‌های جاری و نیز کاهش ارزش پول ملی را به دنبال دارد، کسانی که وام‌های بزرگ گرفته‌اند، از پرداخت وام تسهیلات خود سرباز زده یا آن را به تأخیر می‌اندازند، زیرا مقدار تورم موجود رقم بزرگتری نسبت به جریمه بانک‌ها است، از طرفی کسانی که حداقل اطلاع را از اقتصاد اسلامی دارند، می‌دانند که جریمه دیرکرد از لحاظ شرعی حرام محسوب می‌شود «فتوای همه مراجع شیعه» و آنقدر معوقات خود را عقب می‌اندازند تا اینکه بخشیده شوند، یا بدون  پرداخت جریمه دیرکرد، تنها مبلغ سود تعیین شده را بپردازند.

این وام‌گیرندگان بزرگ چه کسانی هستند؟ که تنها لیست 300 نفره آنها که حتماً از جناح مخالف رئیس جمهور اسبق بودند، دست نخورده در جیب ایشان باقی ماند!

برخی از سیاسیون به درستی با عنوان «کاسبان تحریم» از این گونه افراد که صاحب قدرت و نفوذ در دستگاه‌های اقتصادی و سیاسی هستند و اطلاعات کاملی درباره آینده بازارها و اوضاع اقتصادی دارند و در زمان مناسب این فرصت‌طلبان، نهایت استفاده را از تورم اقتصادی خصوصاً تورم‌های بالا، برده و به سودهای غیرقابل تصور چنگ انداخته و می‌اندازند.

مسئولان دولتی که می‌گفتند، تحریم‌ها هیچ اثری بر اقتصاد کشور ندارد و به راحتی تحریم‌ها را دور می‌زنیم، اما حالا با گذشت چند سال نتیجه دور زدن تحریم‌ها، زاده شدن عده زیادی بابک زنجانی‌هاست که مفسدان اقتصادی و بانکی هستند؛ که این افراد با چراغ سبز دولت قبل، وظیفه دور زدن تحریم‌ها را داشتند.

تحریم‌ها علیه ایران زمانی تاثیر خود را نشان داد که قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران صادر شد و تصمیم اکثریت قدرت‌های زورگوی اقتصادی جهان علیه ایران صورت گرفت و حتی دوستان ما مانند چین، روسیه، هند و حتی ترکیه و امارات که پیشرفت اقتصادی خود را مدیون مبادلات گسترده بازرگانان و سرمایه‌گذاران ایران بودند، عملاً در کنار آنان قرار گرفتند.

چرا قبلاً تحریم‌ها تاثیر چند سال گذشته را نداشتند، زیرا دیپلماسی دولت قبل به جای رفتارهای منطقی در سطح جهانی با عبارات نادرست، دشمن‌یابی کرد و تحریم‌ها که پیش‌تر دوجانبه یا چند جانبه از ابتدای انقلاب و در زمان جنگ علیه کشور وجود داشت و تاثیر آنچنانی در اقتصاد و سیاست کشور نداشت.

تا این‌که این تحریم‌ها پشتوانه سازمان ملل را پیدا کرد و اکثریت کشورهای دارای قدرت، تحریم علیه ایران را همراهی کردند، تاثیرات تحریم‌ها بر صنعت، تولید و زندگی مردم خصوصاً قشر کم‌درآمد و حقوق‌بگیر نمایان شد و پولدارها، پولدارتر شدند!

انتظار مردم از مسئولین محترم سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه نظام این است که تنها با نام بردن کله‌گنده‌ها به دلیل ارقام بالای فسادشان، کار را تمام شده نپندارند و بدون جنجال و چراغ خاموش، تعداد بسیاری دیگر با رقم‌های کمتر که هنوز معرفی نشده‌اند ، چه در بخش خصوصی چه در بدنه دستگاه‌های اقتصادی و بانکی ریشه دوانده‌اند، پیگیری قضایی نموده تا ریشه آنان خشکیده شود و دیگر شاهد چنین فسادهای گستره‌ای در کشور نباشیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ بيست و چهارم تيرکلیدها : غلامرضا شجاع تورم اقتصادی تحریم اقتصادی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: