روزنامه «اطلاعات» وارد نودمین سال عمرش شد
90 سال چاپ و چاپخانه


روزنامه «اطلاعات» امروز وارد نودمین سال انتشارش شد تا جایگاه خود به عنوان دیرپاترین روزنامه ایرانی را تثبیت کند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری مهر،۹۰ سال نشر و انتشار، ۹۰ سال خبر، ۹۰ سال گزارش، ۹۰ سال مقاله، ۹۰ سال عکس، ۹۰ سال نثر و نوشته و نگارش، ۹۰ سال شعر و هنر و ادبیات، ۹۰ سال نقد و تفسیر، ۹۰ سال فراز و فرود با امواج رویدادهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و میهنی و منطقه‌ای و بین‌المللی، ۹۰ سال چاپ و چاپخانه، ۹۰ سال خانه تولد و زندگی فرهنگی ده‌ها نویسنده و هنرمند و خبرنگار و گزارشگر و کارگر مطبوعاتی بودن، ۹۰ سال تلاش کردن و تجربه اندوختن و سرانجام ۹۰ سال درست و نادرست و ۹۰ سال رسایی و نارسایی و ۹۰ سال قوت و ضعف را به آزمون گذاشتن.

شاید این بهترین توصیف برای پایاترین روزنامه ایرانی باشد؛ «اطلاعات» که عصر روز یکشنبه ۱۹ تیرماه ۱۳۰۵ هجری شمسی، اولین شماره‌اش منتشر شد، امروز شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ وارد نودمین سال انتشار شد.

به همین مناسبت، امروز و در بیست و شش هزار و دویستمین شماره این روزنامه، ویژه‌نامه‌ای از سوی این روزنامه و در ضمیمه همین شماره منتشر شده و روی دکه رفته است تا یادکردی باشد برای ورودش به ۹۰ سالگی.

در ویژه‌نامه کاغذی نودمین سال انتشار روزنامه اطلاعات، ۹۰ خبر برگزیده این روزنامه در ۹۰ سال اخیر بازنشر شده‌اند.

البته این خبرها تا حد ممکن کوتاه شده‌اند چرا که صفحات محدود ویژه‌نامه گنجایش حجم بیشتر را نداشته است گرچه تیتر خبرها همان است که بوده و فقط گاه کوتاه شده است. اولین مطلب این ویژه‌نامه، برداشتی است از یادداشت شماره نخست روزنامه اطلاعات در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۰۵ درباره طرح تاسیس خبرگزاری اطلاعات در آن سال یعنی ۹۰ سال قبل!

«هیروشیما با بمب‌های جدید به نام بمب اتم بمباران شد»، «کانال سوئز ملی اعلام شد و مصریان آن را تصرف کردند»، «پرزیدنت کندی بقتل رسید»، «قتل چه‌گوارا تائید شد»، «انسان ماه را تسخیر کرد»، «امام آمد» و «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند»، نمونه‌های دیگر از این ۹۰ خبر هستند.

در کنار اینها، چند نمونه از مقالات چاپ شده در روزنامه اطلاعات در ۹۰ سال گذشته به انضمام تصاویری از شهرهای ایران در گذر زمان، در این ویژه‌نامه آمده است. شماره آغازین نودمین سال انتشار روزنامه اطلاعات را به همراه ویژه‌نامه ۹۰ سالگی این روزنامه با همان قیمت ۲۰۰ تومان می‌توانید از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه کنید.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۲۰ تير
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ بيست تيرکلیدها : روزنامه اطلاعات چاپخانه اطلاعات 90 سالگی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: