مجیدرضا اسماعیل‌زاده:
طرح مبحث تداخل صنفی، مساله‌ای سطح پایین، کودکانه و به‌دور از دانش است


مجیدرضا اسماعیل‌زاده، فعال صنعت چاپ گفت: متخصصان حوزه چاپ می‌دانند که بحث پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ همیشه در کنار یکدیگرند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این مساله ورود کند، چرا که طرح چنین مباحثی در دنیای امروز بسیار سطح پایین،‌ کودکانه و به‌دور از خرد است.

به گزارش اخبار چاپ، اسماعیل‌زاده با تاکید بر حضور و توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مساله تداخل اظهار کرد: با توجه به این‌که متولی صنعت چاپ در ایران درست یا نادرست وزارت ارشاد است، قاعدتا هنگامی که در صنایع و حوزه‌های دیگر آن اختلافی به وجود می‌آید، ‌متولی باید در راس امور قرار گیرد و آن را حل کند.

به گفته وی مساله تداخل درست نیست و اگر فردی کمترین دانش را در حوزه چاپ داشته باشد، می‌داند که بحث پیش از چاپ،‌ چاپ و پس از چاپ همیشه در فرایند چاپ در کنار یکدیگر قرار داشته‌اند. با این حال به دلیل این‌که لیتوگرافی فرآیند دشواری بود و نیازمند نیروی متخصص و آگاه به تمامی حوزه‌ها داشت،‌ چاپخانه‌ها به دنبال آن نبودند و تنها برخی چاپخانه‌ها که توانایی به خدمت‌گیری تجهیزات و افراد متخصص را داشتند مانند چاپخانه‌های نظامی یا مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا شرکت سهامی افست از آن بهره می‌گرفتند.

مدیر کیان‌چاپ با اشاره به اینکه این موضوع تنها یک مانور تبلیغاتی است، گفت: مساله‌ای که وجود دارد جسارت نداشتن متولی این حوزه است و اتاق اصناف نیز به صنعت چاپ ناآشناست. از سوی دیگر عدم آگاهی از حق و حقوق شهروندی باعث شده تا عده‌ای این اجازه را به خود بدهند که دست به چنین کاری بزنند. متاسفانه روشن نبودن قوانین نیز به این مساله دامن زده است.

اسماعیل‌زاده با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به صورت صریح، واضح و شفاف در این امر ورود کند، افزود: وزارت ارشاد باید در کنار اتحادیه چاپخانه‌داران جلوی این کار را می‌گرفت. بحث مستقیم باید با وزارت ارشاد شکل بگیرد و از مجاری و مسیر قانونی طی شود  و از موازی‌کاری افراد جلوگیری به عمل آید.

این چاپخانه‌دار درباره دلیل بالا گرفتن بحث تداخل نیز گفت: بخشی از مساله شخصی است و رییس اتحادیه لیتوگرافان تمایل دارد تا مانور تبلیغاتی بدهد و برای نشان دادن موقعیت شخصی دست به این کارها می‌زند. بخشی نیز برای به دست آوردن دل اعضای اتحادیه است که علت آن رکود اقتصادی موجود به ویژه در حوزه چاپ است. در حال حاضر به دلیل تعدد مکان‌های ارائه‌دهنده خدمات چاپ، عرضه بیش از تقاضاست و لیتوگرافان نیز شرایط سابق را ندارند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز بحث مزیت رقابتی داریم و سازمان برای حضور در صحنه اقتصاد و تولید باید رشد کند. لیتوگرافان فکر می‌کنند اگر چاپخانه‌ها را پلمب کنند، فعالیت کاری آنها رشد می‌کند. در حالی که اصولا برای تولیدکننده قیمت تمام شده مهم است تا بتواند وارد عرصه رقابت شود. امروز در تمام دنیا لیتوگرافی بخشی از چاپخانه‌ها هستند و تا به حال در سفرهای مختلفی که داشتم چیزی به عنوان لیتوگرافی جدا مشاهده نکردم. امروزه لیتوگرافان هم می‌توانند مستقل و هم در چاپخانه‌ها باشند و بسته به میزان توانایی حتی به حوزه چاپ ورود کنند.

اسماعیل‌زاده با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: افرادی که در حوزه لیتوگرافی فعال هستند، می‌توانند به سازمان ما بیایند و با ما فعالیت و مشارکت داشته باشند،‌ همچنین می‌توان به فکر تاسیس مجتمع بود که در آینده این نوع از کسب و کار، روشی منطقی و درست محسوب می‌شود که خدمات پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ در یک پیکره واحد تعریف شود.

وی افزود: نگرانی‌هایی که لیتوگرافان از کسب و کار دارند، نادرست است و این اتفاق خواه ناخواه خواهد افتاد که در آینده صنعت چاپ به صورت مجتمع فعالیت کند، بنابراین باید اعضای لیتوگراف و چاپخانه‌دار نسبت به این امر هوشمندانه عمل کنند. مباحث شفاف‌تری در فضای کسب و کار وجود دارد که برندسازی یکی از ارکان آن است که بر پایه کیفیت شکل می‌گیرد.

مدیر کیان‌چاپ در پایان سخنانش گفت: طرح مبحث تداخل صنفی، مساله‌ای سطح پایین، کودکانه و به‌دور از دانش است. اعتقاد راسخ دارم امروزه فعالیت در حوزه چاپ الزاما نیاز به سابقه فنی چاپ ندارد و فردی که مدیریت‌محور و دانش‌محور است، موفق خواهد بود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: