فرزین قاسملو:
چاپخانه‌ها علیه اتاق اصناف اقامه دعوی کنند


فرزین قاسملو، فعال حوزه چاپ گفت: براساس آیین‌نامه مصوب هیات دولت و تایید مجلس شورای اسلامی، لیتوگرافی‌ها می‌توانند بخشی از چاپخانه‌ها باشند اما اتاق اصناف بدون توجه به این دستورالعمل دست به پلمب چاپخانه‌ها می‌زند.

به گزارش اخبار چاپ، قاسملو با تاکید بر اینکه پلمب چاپخانه‌ها، بی‌توجهی به قانون از سوی سازمان اصناف است، اظهار کرد: آیین‌نامه‌ای با عنوان «آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته» وجود دارد که در سال 1371 از سوی هیات وزیران تدوین و مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده است. این آیین‌نامه به صورت دفترچه‌ای در اختیار چاپخانه‌داران قرار گرفته و مسائل مربوط به این حوزه را تشریح کرده است.

به گفته وی، در ماده 2 این آیین‌نامه این‌گونه آمده است که «لیتوگرافی ممکن است به صورت مستقل تاسیس شود یا یکی از اجزای چاپخانه باشد.» یعنی واضح است وجود دستگاه‌های پیش از چاپ (لیتوگرافی) در چاپخانه‌ها تداخل صنفی نیست و این کار (پلمب) بنا بر این ماده کاری غیرقانونی به‌شمار می‌آید.

مدیر چاپ و نشر نگارستان افزود: در این دفترچه صراحتا نوشته چاپخانه‌ها می‌توانند واحد لیتوگرافی در محل داشته باشند و آن را زیرمجموعه چاپخانه شناخته است، بنابراین اتاق اصناف نمی‌تواند بالاتر از مرجع قانونی مانند مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و دست به پلمب واحدهایی بزند که بنا به این آیین‌نامه فعالیت می‌کنند.

قاسملو گفت: چاپخانه‌داران می‌توانند با استناد به این آیین‌نامه نسبت به اتاق اصناف اقامه دعوی کنند. چاپخانه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز و استعلام گرفته‌اند، پس چگونه می‌توانسته بدون اطلاع از چنین ماده‌ای در این آیین‌نامه مجوز فعالیت به چاپخانه‌ها داده باشد.

 

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ سيزدهم تيرکلیدها : تداخل صنفی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: