نحوه عرضه سیمان و گچ بسته بندی شده با استفاده از پاکت های کاغذی و کیسه‌های پروپیلنی


در راستای دستور وزارت صنعت معدن تجارت در خصوص تعیین درصد پاکت مصرفی و پروپیلنی جهت بسته بندی سیمان و گچ قابل عرضه به بازار های مصرف که تجزیه پذیر و سازگار با محیط زیست است به روسای اتاق های اصناف استان های مازندران، گیلان، گلستان، تهران، هرمزگان، اصفهان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و فارس در خصوص نحوه عرضه سیمان و گچ و بسته بندی پاکت های کاغذی و کیسه های پروپیلنی جهت استحضار و اقدام لازم ارسال شد.

شیوه‌نامه نحوه عرضه سیمان و گچ بسته‌بندی شده با استفاده از پاکت‌های کاغذی و کیسه‌های پروپیلنی به شرح زیر است :

در راستای نقشه راه صنایع معدنی کشور و توجه به اصل پایداری و فراگیری توسعه و رعایت اصول طراحی سبز و با توجه به حساسیت اکوسیستم‌ها و ساختار زیستی نوار ساحلی شمالی و جنوبی کشور و همچنین به منظور پیشگیری از انتشار فزاینده مواد دیر تجزیه‌پذیر در محیط زیست همچنین توان اکولوژیک، آسیب‌ها و تخریب فزاینده در استان‌های توسعه یافته و کلان شهرها، با توجه به امکانات، توانمندی‌ها و محدودیت‌های منابع سرزمینی و با هدف مدیریت و ساماندهی و استفاده بهینه از مواد سازگار با محیط زیست در بسته‌بندی محصولات عمده صنعتی  (سیمان و گچ) که حسب نوع مصرف، امکان جمع‌آوری و بازیافت آنها مشکل بوده یا فاقد صرفه اقتصادی است. شیوه نامه حاضر از زمان ابلاغ آن طبق زمان بندی تعیین شده، لازم الاجرا است.

ـ جدول زمان‌بندی زیر الزام چگونگی عرضه سیمان خاکستری و گچ بسته‌بندی شده صرفا در پاکت‌های کاغذی را در استان‌های مندرج در جدول اعلام و به گونه‌ای خواهد شد که در پایان برنامه ۱۳۹۷ توزیع و مصرف سیمان خاکستری و گچ بسته بندی شده در یازده استان تعیین شده که حدودا معادل ۶۰ درصد مصرف سیمان خاکستری و گچ بسته بندی شده کشور را در بر دارد کاملا به صورت پاکت کاغذی انجام خواهد شد.

 

زمان اجرا

 

از ابتدای سال ۹۵

 

از شهریور سال ۹۵

 

از ابتدای سال ۹۶

 

از ابتدای سال ۹۷

 

استان‌های مشمول عرضه پاکت کاغذی

 

مازندران

گیلان

گلستان

تهران

 

هرمزگان

اصفهان

 

بوشهر

خوزستان

 

سیستان و بلوچستان

 خراسان رضوی

فارس

در خصوص توزیع و مصرف سیمان خاکستری و گچ بسته بندی در پاکت های کاغذی در سایر استان ها، در انتهای سال ۱۳۹۷  بر اساس چشم انداز برنامه‌های زیست محیطی وزارت متبوع تصمیم‌گیری و ابلاغ ۹ خواهد شد.

تاکید می‌شود نوع بسته‌بندی انواع صادراتی سیمان و گچ با توجه به خواسته مشتری و استاندارد های مورد انتظار کشور های هدف می بایست لحاظ شود.

سازمان های صنعت معدن و تجارت استان ها ترتیبی اتخاذ نمایند تا تولید کنندگان و عرضه کنندگان پاکت های کاغذی و کیسه های پلی پروپیلنی در قیمت در قیمت و نحوه ارائه کالا به واحد های تولیدی مصرف کننده (سیمان و گچ) انحصار ایجاد نکنند.

بسته بندی سیمان خاکستری و گچ جهت عرضه در داخل کشور همواره در واحد های مرتبط بایستی با استفاده از کیسه های پروپیلنی مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۷۴۰ در پاکت های کاغذی مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۴۵۴۳ باشد.

تبصره: بسته بندی سیمان سفید قابل عرضه در داخل کشور کماکان می بایست در پاکت های کاغذی مطابق با استاندارد های ملی ایران به شماره ۲۹۳۱ باشد.

مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این شیوه نامه به عهده سازمان صنعت معدن تجارت استان مربوطه است.

منتشر شده توسط اتاق اصناف تهران در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ دهم تيرکلیدها : بسته‌بندی پاکت کاغذی سیمان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: